یک نوجوان فلسطینی در حمله ارتش کشته شد: یک نوجوان فلسطینی در حمله ارتش هنگام برگزاری راهپیمایی شهرک نشینان کشته شد.

بیت المقدس: وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد یک پسر 15 ساله در جریان حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کرانه باختری اشغالی روز دوشنبه بر اثر تیراندازی اسرائیل کشته شد. این تیراندازی در حالی رخ داد که هزاران اسرائیلی به رهبری حداقل هفت وزیر کابینه به سمت یک شهرک تخلیه شده در این منطقه راهپیمایی کردند.
این راهپیمایی یک سیگنال سرپیچی بود مبنی بر اینکه راست‌گراترین دولت اسرائیل در تاریخ مصمم است علیرغم مخالفت‌های بین‌المللی، شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را تسریع بخشد. همچنین پس از چند روز ناآرامی ناشی از تنش‌ها بر سر یک مکان مقدس مورد مناقشه اورشلیم، آزمایش جدیدی برای نیروهای امنیتی اسرائیل ایجاد می‌کند.
نیروهای پلیس و ارتش اسرائیل در شمال کرانه باختری – صحنه تنش‌های مکرر در ماه‌های اخیر – برای تامین امنیت راهپیمایی که پس از چند روز درگیری در اورشلیم و در امتداد جبهه‌های شمالی و جنوبی اسرائیل برگزار می‌شود، مستقر شدند.
این تظاهرات به فضای قابل احتراق در اورشلیم و کرانه باختری اشغالی که با همپوشانی روزهای مقدس یهودیان و مسلمانان همراه بوده است، افزود. تنش بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در هفته های اخیر پیرامون حرم بیت المقدس به اوج خود رسیده است.
ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش در اردوگاه آوارگان عقبات جابر در کنار اریحا در کرانه باختری مشغول عملیات هستند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که محمد بلهان 15 ساله بر اثر تیراندازی ارتش کشته شد.
ارتش بلافاصله به درخواست اظهارنظر درباره این حادثه پاسخ نداد.
راهپیمایی به سوی Eviatar، یک پایگاه شهرک سازی غیرمجاز در شمال کرانه باختری رود اردن که توسط دولت قبلی اسرائیل در سال 2021 تخلیه شد، توسط شهرک نشینان یهودی افراطی ناسیونالیست تندرو رهبری می شد. سازمان دهندگان خواستار بازسازی و قانونی شدن شهرک هستند.
بنیامین نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو ریاست مذهبی ترین و افراطی ترین حکومت تاریخ اسرائیل را بر عهده دارد. انتظار می‌رود چند تن از اعضای کابینه وی، از جمله بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی – هر دو شهرک نشین کرانه باختری – و حداقل 20 عضو کنست در این راهپیمایی شرکت کنند.
بازدید از Eviatar به طور رسمی توسط ارتش از زمان تخلیه آن ممنوع شد، اما این ممنوعیت در ماه‌های اخیر به طور ضعیف اجرا شده است. سرهنگ ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که ارتش راهپیمایی روز دوشنبه را تایید کرد و گفت که این راهپیمایی “به شدت تحت نظارت و محافظت کامل خواهد بود.”
اوحد تال، یکی از نمایندگان حزب صهیونیسم مذهبی گفت که «هیچ دلیلی در دنیا برای لغو راهپیمایی وجود ندارد».
او به رادیو ارتش گفت: «ما باید پیامی بفرستیم – پیامی که قصد قبول آن را نداریم و اینجا هستیم تا بمانیم.
تنش ها بین اسرائیل و فلسطینی ها پس از حمله هفته گذشته پلیس به مسجد الاقصی بیت المقدس در ماه مبارک رمضان افزایش یافته است.
زیارتگاه بالای تپه نقطه صفر عاطفی درگیری اسرائیل و فلسطین است. برای یهودیان، آن را به عنوان کوه معبد، مقدس ترین مکان مذهبی آنها و مکانی که دو معبد در دوران باستان در آن قرار داشتند، می شناسند. برای مسلمانان، این مکان به عنوان حرم شریف، خانه مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس در اسلام شناخته می شود.
ده ها بازدیدکننده یهودی روز دوشنبه با اسکورت پلیس اسرائیل برای دومین روز متوالی وارد سایت شدند. این تورهای یهودیان مذهبی و ملی‌گرا در سال‌های اخیر حجم و تعداد دفعات آن افزایش یافته است و نگرانی فلسطینی‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل ممکن است این سایت را تقسیم کند، افزایش داده است. اسرائیل اصرار دارد که قصدی برای تغییر ترتیبات دیرینه ای که اجازه بازدید و عبادت یهودیان در زیارتگاه تحت مدیریت مسلمانان را می دهد، ندارد.
هفته گذشته، فلسطینیان خود را در داخل الاقصی با سنگ و ترقه محاصره کردند و خواستار حق نماز شبانه در آنجا شدند، چیزی که اسرائیل در گذشته تنها در 10 روز آخر ماه مبارک رمضان مجاز بود. پلیس آنها را با زور از بین برد و صدها نفر را بازداشت و ده ها نفر را مجروح کرد.
خشونت در حرم با شلیک موشک توسط شبه نظامیان فلسطینی از نوار غزه، جنوب لبنان و سوریه از روز چهارشنبه آغاز شد و حملات هوایی اسرائیل آن مناطق را هدف قرار داد. در روزهای اخیر همچنین شاهد حملات فلسطینی ها بوده ایم که منجر به کشته شدن دو اسرائیلی و یک گردشگر ایتالیایی شده است.
حملات فلسطینی ها از ابتدای سال تاکنون دست کم 19 نفر از جمله یک سرباز را در اسرائیل کشته اند. طبق آمار آسوشیتدپرس، دست‌کم 92 فلسطینی در سال جاری تاکنون در اثر تیراندازی اسرائیل کشته شده‌اند که حداقل نیمی از آنها وابسته به گروه‌های شبه‌نظامی هستند.
اسرائیل کرانه باختری را به همراه نوار غزه و بیت المقدس شرقی در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد. ده ها شهرک در این قلمرو ساخته است که اکنون بیش از 500000 شهرک نشین یهودی را در خود جای داده است.
اکثر جامعه بین المللی شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری را غیرقانونی و مانعی بر سر راه صلح با فلسطینیان می دانند. فلسطینی ها به دنبال کرانه باختری، همراه با غزه و بیت المقدس شرقی برای کشور مستقل آینده خود هستند.
دولت نتانیاهو گسترش شهرک سازی را در اولویت اصلی خود قرار داده است.