یمن: مبادله زندانیان یمن در حالی آغاز می شود که مذاکرات آتش بس برای دور دوم آغاز می شود

SANAAروز جمعه پس از پایان مذاکرات آتش بس با توافق برای برگزاری دور دوم، تبادل اسرا با صدها اسیر از جنگ داخلی یمن آغاز شد.
اولین هواپیما ساعاتی پس از آنکه یک هیئت سعودی بدون آتش بس تازه اما با برنامه ریزی برای دیدار مجدد، صنعا، پایتخت تحت کنترل شورشیان، را به مقصد عدن تحت کنترل دولت ترک کرد.
هر دو ابتکار یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی و ایران، که از طرف‌های متضاد در مناقشه یمن حمایت می‌کنند، برای برقراری مجدد روابط، توافق کردند و باعث نزدیکی گسترده‌تر در سراسر منطقه آشفته شد.
روز جمعه، 322 زندانی با هواپیماهای کمیته بین المللی صلیب سرخ بین صنعا و عدن پرواز خواهند کرد، در اولین روز عملیاتی که 887 زندانی آزاد خواهند شد.
جسیکا موسان، مشاور رسانه ای کمیته بین المللی صلیب سرخ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اولین پرواز از صنعا حرکت کرده است.
مقامات گفتند که در میان زندانیانی که قرار است روز جمعه توسط حوثی ها آزاد شوند، وزیر دفاع سابق یمن، سرلشکر محمود السبیحی و برادر رئیس جمهور سابق، سرلشکر ناصر منصور هادی هستند.
بزرگترین مبادله زندانیان از سال 2020 پس از آن صورت می گیرد که هیئتی از عربستان سعودی که در سال 2015 مداخله نظامی را برای حمایت از دولت محاصره شده آغاز کرد، این هفته با حوثی های یمن که تحت حمایت ایران هستند در تلاش برای پایان دادن به خصومت ها گفتگو کرد.
به گفته منابع حوثی و دولت یمن، هیأت سعودی به رهبری محمد الجابر، سفیر این کشور، اواخر روز پنجشنبه صنعا را بدون آتش بس نهایی اما با توافق برای دیدار مجدد ترک کرد.
یک مقام حوثی که نخواست نامش فاش شود، در اطلاعاتی که توسط یک منبع دولتی تایید شده است، گفت: “یک توافق اولیه در مورد آتش بس وجود دارد که در صورت نهایی شدن باید بعدا اعلام شود.”
توافقی برای برگزاری دور دیگری از مذاکرات برای بحث بیشتر درباره نقاط اختلاف وجود دارد.»
حوثی‌ها در سال 2014 کنترل صنعا را به دست گرفتند و دولت شناخته شده بین‌المللی را مجبور به فرار کردند و در مارس سال بعد مداخله نظامی به رهبری عربستان را آغاز کردند.
به گفته سازمان ملل متحد، صدها هزار نفر به دلایل مستقیم و غیرمستقیم در جنگی کشته شده اند که یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان را آغاز کرده است.
با این حال، با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس مجدد، آتش‌بس شش ماهه با میانجیگری سازمان ملل که به طور رسمی در ماه اکتبر به پایان رسید، همچنان ادامه دارد.
در جریان تبادل اسرا، حوثی ها 181 زندانی از جمله سعودی ها و سودانی ها را در ازای 706 زندانی که توسط نیروهای دولتی نگهداری می شوند، آزاد خواهند کرد.
از جمله اقدامات دیگر از زمان آب شدن با میانجیگری چین، هیئت‌های ایران و عربستان سعودی در این هفته دیدارهایی را برای هموار کردن راه برای بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک انجام داده‌اند.
در اواخر روز جمعه، 9 کشور عربی در جده، عربستان سعودی برای بحث در مورد تعلیق 12 ساله از اتحادیه عرب، متحد ایران، سوریه به دلیل جنگ داخلی خونین آن دیدار خواهند کرد.
مبادله اسیران یمن در جریان مذاکرات در سوئیس تنها چند روز پس از اعلام آب شدن عربستان و ایران به امضا رسید.