پس از زلزله، استانبول گرفتار ترس از اینکه فاجعه بزرگتری در انتظار است

استانبول: مرگبارترین زمين لرزه در تاریخ مدرن ترکیه این ترس را در طرف دیگر این کشور که استانبول حتی بزرگتر است، بیدار کرده است فاجعه در انتظار اتفاق افتادن، صدها هزار نفر را برای یافتن خانه های امن تر به تکاپو فرستاد.
داده های رسمی نشان می دهد که حدود 5 میلیون از 16 میلیون ساکن بزرگترین شهر ترکیه در خانه های پرخطر زندگی می کنند، با توجه به اینکه این شهر درست در شمال خط گسلی است که از دریای مرمره در شمال غربی این کشور عبور می کند.
از زمانی که زمین لرزه های جنوب شرق را در 6 فوریه ویران کرد و بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، اضطراب کلان شهر را فراگرفته و خاطرات زمین لرزه سال 1999 را که منجر به کشته شدن 17000 نفر در منطقه شد زنده کرد.
ده‌ها هزار ساختمان در زلزله فوریه فروریختند و این اتهامات را برانگیختند که استانداردهای ساختمانی ضعیف در سراسر ترکیه به طور کلی به فاجعه کمک کرده و نگرانی‌ها را در مورد سالم بودن بسیاری از ساختمان‌های قدیمی در استانبول افزایش داده است.
از زمان وقوع زمین لرزه، تعداد درخواست ها در استانبول برای تخریب و بازسازی خانه های در معرض خطر – جایی که نزدیک به 500000 نفر در آن زندگی می کنند – سه برابر شده است. این تقلا همچنین قیمت مسکن اجاره ای را تشدید کرده است.
سوگی دمیرای 25 ساله که عمو و دوستانش در زمین لرزه در شهر جنوبی کشته شدند، گفت: “من از خطر در استانبول آگاه بودم، اما زمانی که چنین زلزله بزرگی رخ داد، احساس واقعی تر شد و من دچار اضطراب شدم.” آنتاکیا
او گفت که ترس از اینکه ممکن است فاجعه دیگری رخ دهد، او را مجبور کرد که استانبول را ترک کند، زیرا او نمی توانست یک آپارتمان جدید در آنجا بخرد. ترس های مشابه پس از زلزله 1999 گسترش یافت اما به مرور زمان فروکش کرد.
مشخص نیست در دو ماه گذشته چند نفر استانبول را ترک کرده اند. علی آییلمزدیر، رئیس انجمن جابه‌جایی خانه‌ها، گفت که اکنون 15 تا 20 نفر هر روز با شرکت‌ها تماس می‌گیرند تا درخواست جابه‌جایی کنند، در حالی که قبل از زلزله فوریه 3 تا 5 نفر بود.
دغدغه مسکن امن در آستانه انتخابات 14 ماه مه به عنوان بزرگترین چالش سیاسی رئیس جمهور طیب اردوغان در دو دهه قدرت او مطرح می شود.
در دام افزایش اجاره ها
بر اساس گزارش سال 2019 زلزله شناسان، یک زمین لرزه 7.5 ریشتری – مشابه زلزله در ماه فوریه – حداقل به 17 درصد از 1.17 میلیون ساختمان استانبول که در تنگه بسفر که اروپا و آسیا را تقسیم می کند، آسیب متوسطی وارد می کند.
با این حال، زلزله شناسان گفتند که فاجعه فوریه احتمال وقوع زمین لرزه استانبول را تغییر نداده است، زیرا این دو منطقه دارای گسل های متفاوتی هستند.
با این حال، بسیاری از ساکنان می گویند که پس از افزایش تورم به بالاترین سطح 24 ساله بالای 85 درصد در اکتبر و با چشم انداز کمتری برای یافتن کار در جاهای دیگر، احساس می کنند در دام بحران هزینه زندگی گرفتار شده اند.
با توجه به اینکه منطقه مرمره 41 درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را تشکیل می دهد، هر فاجعه ای در استانبول اقتصاد ترکیه را متزلزل می کند.
نیلای، یک دانشجوی دکترا و تازه مادر، به دنبال ترک است اما احساس می‌کند که گیر افتاده است زیرا کار شوهرش در امور مالی ایجاب می‌کند که او در شهر باشد، در حالی که مناطق امن‌تر از محدوده قیمتی آنها خارج است.
نیلای که در منطقه پرخطر آوجیلار در کنار دریای مرمره زندگی می کند، گفت: «به دلیل افزایش قیمت ها پس از زلزله نمی توان به مکان هایی رفت که گفته می شود زمین محکم تری دارند.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی دانشگاه Bahçesehir (BETAM)، قیمت اجاره در ترکیه در فوریه 190 درصد نسبت به سال قبل 190 درصد افزایش یافت و اجاره استانبول 138 درصد افزایش یافت که به شدت بالاتر از تورم قیمت مصرف کننده 55 درصد در فوریه بود.
بسیاری از کسانی که قادر به حرکت نیستند، در عوض با درخواست بررسی هایی برای تعیین ایمنی ساختمان هایشان، به دنبال آرامش خاطر بوده اند، به طوری که حدود 70 درصد از ساختمان ها قبل از تشدید قوانین ساختمانی در سال 2000 ساخته شده اند.
مورات کوروم وزیر شهرسازی این هفته گفت که حدود 1.5 میلیون خانه در این شهر در معرض خطر هستند. بر اساس اطلاعات رسمی، به طور متوسط ​​بیش از سه نفر در هر خانوار زندگی می کنند، یعنی تا 5 میلیون نفر در این املاک زندگی می کنند.
آژانس مسکن شهرداری استانبول KIPTAS می گوید درخواست هایی برای تخریب و بازسازی به قیمت تمام شده 490000 خانه دریافت کرده است.
این رقم به 25000 درخواست می رسد که در مقایسه با 8600 مورد قبل از زلزله افزایش یافته است. KIPTAS گفت، با این حال، تنها 200 نفر به مرحله ساخت و ساز رسیده اند، زیرا حداقل دو سوم ساکنان یک ساختمان باید با این پروژه موافقت کنند.
علی کرت، مدیر کل KIPTAS گفت: “متاسفانه ترس از این زلزله اخیر برای فشار دادن مردم به سازش و توافق بر سر بازسازی خانه هایشان کافی نبود.” مردم باید بپذیرند که خانه هایشان پرخطر است.»
بیش از 150000 درخواست نیز برای ارزیابی سلامت ساختمان‌هایشان به شهرداری ارسال شده است که انتظار می‌رود پردازش آن یک سال طول بکشد.
با این حال، ترس از آنچه که آن آزمایش ها نشان خواهند داد، بسیاری از افراد را عقب نگه می دارد.
نورتن، 76 ساله، یک کارمند دولتی بازنشسته که در بخش آسیایی استانبول زندگی می کند، گفت: “این ساختمان قدیمی نمره بالایی نمی گیرد. نیازی به دیدن آن به صورت مکتوب نیست.” او افزود: “اگر بعداً از من خواسته شود که ملک خود را تخلیه کنم، چه می شود؟ من نمی توانم با آن روبرو شوم.”