پسر آخرین شاه ایران قرار است برای اولین بار به اسرائیل سفر کند

اورشلیم: ولیعهد تبعیدی ایران قرار است این هفته برای دیداری به اسرائیل بیاید که نشان دهنده روابط گرم پدرش با اسرائیل و وضعیت کنونی خصومت بین اسرائیل و جمهوری اسلامی است.
رضا پهلوی، فرزند آخرین شاهی که قبل از سال 1357 بر ایران حکومت کرد انقلاب اسلامی، یکشنبه گفت که او “پیام دوستی مردم ایران” را ارائه خواهد کرد.
گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات اسرائیل که میزبان او خواهد بود، گفت که او قرار است دوشنبه شب در مراسم سالانه یادبود هولوکاست اسرائیل شرکت کند. او همچنین قرار است از یک کارخانه نمک‌زدایی بازدید کند، دیوار غربی را ببیند و با نمایندگان جامعه بهائی محلی دیدار کند. یهودیان اسرائیلی او گفت که ایرانی تبار است.
گملیل «تصمیم شجاعانه» پهلوی را ستایش کرد که به گفته او اولین سفر او به اسرائیل خواهد بود. او گفت: «ولیعهد نماد رهبری متفاوت از رژیم آیت‌الله است و بر خلاف افراط‌گرایان حاکم بر ایران، ارزش‌های صلح و مدارا را رهبری می‌کند.»
پهلوی در سن 17 سالگی ایران را به مقصد مدرسه پرواز نظامی در آمریکا ترک کرد، درست قبل از اینکه پدر سرطانی اش محمدرضا پهلوی تاج و تخت را برای تبعید رها کند. انقلاب به دنبال ایجاد جمهوری اسلامی، تسخیر سفارت آمریکا در تهران و از بین رفتن آخرین بقایای سلطنت مورد حمایت آمریکا بود.
پهلوی که هنوز در ایالات متحده زندگی می کند، خواستار انقلابی مسالمت آمیز شده است که حکومت روحانیت را با سلطنت پارلمانی جایگزین کند، حقوق بشر را تثبیت کند و اقتصاد دولتی آن را مدرن کند.
مشخص نیست که آیا او می تواند برای بازگشت به قدرت حمایت کند. پدرش به شکلی پر زرق و برق و سرکوبگر حکومت کرد و از کودتای مورد حمایت سیا در سال 1953 سود برد. شاه فقید همچنین روابط دیپلماتیک و نظامی نزدیکی با اسرائیل داشت.
این در سال 1979، زمانی که رهبر انقلاب ایران، آیت الله خمینی، اسرائیل را «دشمن اسلام» اعلام کرد و همه روابط را قطع کرد، پایان یافت. امروز کشورها دشمن سرسخت هستند. اسرائیل ایران را بزرگترین تهدید خود می داند و به درخواست های این کشور برای نابودی اسرائیل، حمایت از گروه های شبه نظامی متخاصم در مرزهای اسرائیل و برنامه هسته ای آن اشاره می کند. ایران اتهامات اسرائیل و متحدان غربی اش مبنی بر اینکه به دنبال بمب هسته ای است را رد می کند.
من می خواهم مردم اسرائیل بدانند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست. پهلوی در توییتر نوشت: پیوند دیرینه بین مردم ما می تواند به نفع هر دو ملت احیا شود.