ورود هیأت ایران به عربستان: هیئت ایرانی در بحبوحه گرم شدن قدرت های منطقه وارد عربستان شد

تهران: یک هیئت ایرانی روز چهارشنبه وارد عربستان سعودی شد تا راه را برای بازگشایی نمایندگی های دیپلماتیک در حالی که رقبای خلیج فارس برای عادی سازی روابط آماده می کنند، هفت سال پس از یک انشعاب شدید هموار کند.
این اعلامیه تنها چند روز پس از آن اعلام شد که یک هیئت سعودی پس از دیدار تاریخی در چین بین وزرای خارجه دو دولت که قول داده بودند ثبات را در منطقه آشفته ایجاد کنند، به تهران سفر کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایرنا، هیات ایرانی روز چهارشنبه برای بازدید و بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران بر اساس توافق اخیر بین دو کشور وارد ریاض شد.
ایرنا افزود: قرار است یک تیم برای آماده شدن برای بازگشایی کنسولگری ایران در آنجا و نمایندگی آن در سازمان همکاری اسلامی به جده سفر کند و تیم دیگر برای بازگشایی سفارت در ریاض باقی خواهد ماند.
به گفته تهران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به عربستان سعودی دعوت شده است.
هجوم فعالیت‌های دیپلماتیک به دنبال اعلام ماه گذشته با میانجیگری چین است مبنی بر اینکه ایران و عربستان سعودی که از طرف‌های مخالف در درگیری‌های خاورمیانه حمایت کرده‌اند، برای ازسرگیری روابط تلاش خواهند کرد.
ریاض در سال 2016 پس از حمله معترضان ایرانی به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی به دنبال اعدام روحانی شیعه سعودی نمر النمر، روابط خود را قطع کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، از زمان اعلام 10 مارس، وزرای خارجه دو کشور در چین و یک “هیئت فنی” سعودی هفته گذشته با رئیس پروتکل ایران در تهران دیدار کرده اند.
با افزایش تماس ها، عربستان سعودی نیز هشت سال پس از آغاز یک مداخله نظامی با هدف برکناری آنها از قدرت در همسایه فقیر خود، در حال مذاکره با شورشیان حوثی یمن تحت حمایت ایران است.
محمد الجابر، سفیر عربستان سعودی، این هفته به صنعا، پایتخت تحت کنترل شورشیان یمن، سفر کرد تا بتواند آتش بس از بین رفته را “تثبیت” کند و برای “راه حل سیاسی جامع” بین حوثی ها و دولت سرنگون شده تلاش کند.
عربستان سعودی در سال 2015، پس از آنکه شورشیان بر صنعا و بخش‌های وسیعی از کشور کنترل کردند و دولت را مجبور به فرار کردند، یک ائتلاف چند ملیتی را برای مبارزه با حوثی‌ها گرد هم آورد.
این کشور به میدان اصلی جنگ های نیابتی ریاض با تهران تبدیل شده است که درگیری ها در سوریه، عراق و لبنان را نیز شامل می شود.
تحلیلگران می گویند عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، اکنون می خواهد از جنگ هشت ساله خارج شود تا بر پروژه های داخلی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به انرژی خود تمرکز کند.