مسیحیان ارتدکس در انتظار نور مقدس هستند: مسیحیان ارتدکس تحت محدودیت های شدید پلیس در انتظار نور مقدس در اورشلیم هستند.

اورشلیم: هزاران مسیحی فلسطینی و زائر از سراسر جهان روز شنبه در شهر قدیمی اورشلیم برای جشن گرفتن مراسم نور مقدس ارتدکس، زیر حضور شدید پلیس اسرائیل که خشم کلیساها را برانگیخته است، پر کردند.
جشن هزاره ای که نماد رستاخیز عیسی است، معمولاً هزاران عبادت کننده را به کلیسای مقبره مقدس می کشاند، جایی که مسیحیان معتقدند عیسی در آنجا دفن شده است.
اما پلیس اسرائیل در سال جاری به دلیل نگرانی های ایمنی، دسترسی به این رویداد را به میزان قابل توجهی محدود کرده است.
برخلاف سال‌های گذشته که حدود 10000 عبادت کننده به کلیسا رفتند، امسال تنها 1800 نفر و 1200 نفر دیگر اجازه ورود به کلیسا را ​​خواهند داشت. پست های بازرسی اضافی در اطراف شهر قدیمی نیز دسترسی به منطقه اطراف کلیسا را ​​محدود می کند.
کلیساها گفتند که با محدودیت های پلیس که به نظر آنها بخشی از تلاش های طولانی مدت برای بیرون راندن جامعه مسیحی محلی است، همکاری نخواهند کرد.
برخی از رهبران کلیسا نسبت به آنچه که به عنوان محیط مصونیت از مجازات در مواجهه با افزایش خشونت و خرابکاری که مسیحیان و اموال آنها در اورشلیم را هدف قرار می دهد، ابراز نگرانی کرده اند.
اسرائیل اورشلیم شرقی را که شامل شهر قدیمی محصور شده و اماکن مقدس آن می شود، پس از جنگ خاورمیانه در سال 1967 در اقدامی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه کرد. اورشلیم را پایتخت ابدی و تقسیم ناپذیر خود می بیند.
فلسطینی ها قدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل آینده در کرانه باختری اشغالی و غزه می خواهند.
مقبره مقدس در قلب محله مسیحی شهر قدیمی در شرق اورشلیم قرار دارد.
پس از ساعت‌ها انتظار، مراسم زمانی به اوج می‌رسد که پاتریارک ارتدکس یونانی اورشلیم با شمعی روشن از مقبره خالی مهر و موم شده بیرون می‌آید، اقدامی مرموز که به عنوان معجزه سالانه شنبه مقدس قبل از یکشنبه عید پاک ارتدکس تلقی می‌شود.
سپس نور به سرعت در میان مؤمنانی که در کلیسای تاریک و بیرون از آن جمع شده اند پراکنده می شود.