مبادله زندانیان یمن از پنجشنبه آغاز می شود: با افزایش امید به صلح، مبادله زندانیان یمن از پنجشنبه آغاز می شود

دبی: A تبادل زندانی یک مقام دولت یمن گفت که صدها تن از زندانیان جنگ داخلی وحشیانه یمن از روز پنجشنبه آغاز خواهد شد، در حالی که امیدها به صلح افزایش یافته است.
این مقام روز سه شنبه گفت که نزدیک به 900 زندانی که بیشتر آنها با شورشیان حوثی می جنگیدند، بین یمن و عربستان سعودی که رهبری ائتلاف نظامی را به نمایندگی از دولت سرنگون شده رهبری می کند، منتقل خواهند شد.
فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان از زمان آغاز مداخله عربستان سعودی در مارس 2015، ماه‌ها پس از تصرف پایتخت توسط حوثی‌های تحت حمایت ایران، درگیر جنگ بوده است. سنا.
به گفته سازمان ملل متحد، صدها هزار نفر به دلایل مستقیم و غیرمستقیم کشته شده اند و یمن از بدترین بحران انسانی در جهان رنج می برد.
مجید فدائل، سخنگوی رسمی هیئت دولتی مذاکره کننده درباره مبادله گفت: تبادل زندانیان که بزرگترین تبادل زندانیان از اکتبر 2020 است، سه روز به طول خواهد انجامید و شهرهای متعددی در یمن و عربستان سعودی را شامل می شود.
بر اساس توافقی که ماه گذشته در سوئیس انجام شد، حوثی‌ها 181 زندانی از جمله سعودی‌ها و سودانی‌ها را در ازای 706 زندانی که توسط نیروهای دولتی نگهداری می‌شوند، آزاد خواهند کرد.
فدائل در توییتی نوشت: «تمام ترتیبات تکمیل شده است… برای اجرای فرآیند مبادله توافق شده».
وی افزود: اولین روز از فرآیند مبادله از طریق پروازهای متقابل صلیب سرخ بین عدن – صنعا و صنعا – عدن خواهد بود.
توافق مبادله چند روز پس از اعلام مهم عربستان سعودی و ایران که مدت‌ها در منطقه متلاطم خلیج فارس با هم اختلاف دارند، پس از یک وقفه هفت ساله به دنبال بازگرداندن روابط دیپلماتیک خواهند بود، منعقد شد.
آتش بس شش ماهه یمن با میانجیگری سازمان ملل که به طور رسمی در ماه اکتبر به پایان رسید، هنوز تا حد زیادی پابرجاست و برای جمعیت 30 میلیونی که عمدتاً وابسته به کمک هستند، مهلت می دهد.
به گفته سفیر عربستان سعودی، این هفته، یک هیئت سعودی با رهبری حوثی ها در صنعا به امید “تثبیت” آتش بس و جستجوی گفت و گوی بین یمنی ها برای یک “راه حل سیاسی جامع” گفتگو کرده است.
تحلیلگران می گویند عربستان سعودی نفت خیز می خواهد از جنگ در یمن همسایه خارج شود تا بر پروژه های داخلی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت خام خود تمرکز کند.
فدائل گفت که پس از پروازهای روز پنجشنبه بین صنعا و عدن تحت کنترل شورشیان، در روزهای جمعه و شنبه زندانیان به داخل و خارج از ریاض و ابها در عربستان سعودی و صنعا، موکا و مارب یمن منتقل خواهند شد.
وی در توئیتی نوشت: «این روند مبادله با مبادلات دیگری در آینده نزدیک دنبال خواهد شد تا اینکه همه بازداشت شدگان و ربوده شدگان بر اساس همه برای همه آزاد شوند و همه بازداشتگاه ها و زندان ها پاکسازی شوند.
به گزارش حوثی ها، 13 زندانی روز شنبه وارد فرودگاه بین المللی صنعا شدند، در ازای یک زندانی سعودی که زودتر آزاد شده بود.