قاضی لبنان ممنوعیت سفر رئیس بانک مرکزی را لغو کرد

بیروت: یک قاضی لبنانی روز پنجشنبه ممنوعیت سفری را که برای افراد درگیر در این کشور وضع کرده بود لغو کرد. رئیس بانک مرکزی، راه را برای سفر او به پاریس برای یک جلسه برنامه ریزی شده با دادستان های فرانسوی در ماه آینده باز می کند.
قاضی غاده عون ممنوعیت سفر صادر کرد ریاض سلامه در ژانویه 2022، در شرایطی که او را به اختلاس و ترک وظیفه در جریان بحران مالی کشور متهم کرد.
این ممنوعیت می توانست مانع شود سلامه از سفر به پاریس برای حضور در جلسه استماع برنامه ریزی شده در 16 مه در برابر دادستان های فرانسوی، که تحقیقات خود را در مورد اتهام پولشویی مربوط به فرماندار آغاز کرده اند.
عون روز چهارشنبه به آسوشیتدپرس گفته بود که قصد دارد این ممنوعیت را لغو کند. روز پنجشنبه، یک مقام قضایی که خواست نامش فاش نشود، به دلیل اینکه او اجازه صحبت با مطبوعات را نداشت، تأیید کرد که او این ممنوعیت را لغو کرده و به آژانس امنیت عمومی، مسئول کنترل مرز، اطلاع داده شده است.
وکیل سلامه در فرانسه و سخنگوی بانک مرکزی لبنان بلافاصله به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا سلامه از لغو ممنوعیت سفر مطلع شده است و آیا او برای جلسه برنامه ریزی شده به فرانسه سفر خواهد کرد، پاسخ نداد.
هیئتی متشکل از بازرسان اروپایی از فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ در ژانویه وارد بیروت شدند تا از سلامه و سایرین از بخش مالی و بانکی لبنان، که برخی از آنها از نزدیکان وی بودند، در تحقیقی در مورد پولشویی 330 میلیون دلاری بازجویی کنند. قرار است بازرسان اواخر این ماه به لبنان بازگردند.
در مارس سال گذشته، مقامات این سه کشور بیش از 130 میلیون دلار از دارایی های مرتبط با تحقیقات را مسدود کردند.
سلامه – که نزدیک به سه دهه در مقام ریاست جمهوری بوده و دوره او در ماه ژوئیه به پایان می رسد – زمانی به عنوان حافظ ثبات پولی لبنان معرفی می شد و به دلیل هدایت امور مالی کشور در بهبود پس از جنگ و ناآرامی ها مورد ستایش قرار می گرفت. اما از زمانی که فروپاشی اقتصادی این کشور کوچک مدیترانه ای در اواخر سال 2019 آغاز شد، او تحت نظارت شدید قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان اکنون سیاست های پولی او را زیر سوال می برند.
پوند لبنان که سال ها با نرخ 1500 پوند به 1 دلار به دلار متصل بود، اکنون در بازار سیاه نزدیک به 100000 پوند برای 1 دلار معامله می شود که نرخ ارز عملیاتی برای انجام بیشتر تجارت است. نرخ هر دلار 15000 پوند تعیین شده است.