عربستان از روابط “دوستانه” با بایدن اطمینان دارد: رسمی

ریاض: عربستان سعودی انتظار نمی رود که در روابط خود با ایالات متحده تغییر اساسی ایجاد کند جو بایدن، با وجود تعهد رئیس جمهور منتخب برای تبدیل پادشاهی به “پاریا” ، یک مقام ارشد به CNN گفت.
پادشاه اوپک عربستان سعودی ، متحد نزدیک رئیس جمهور دونالد ترامپ ، پس از وعده موضع گیری شدید علیه پادشاهی به دلیل نقض حقوق بشر ، نسبت به بایدن محتاط بود.
اما عادل الجبیر ، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ، این ایده را رد کرد.
جوبیر در مصاحبه ای که آخر هفته منتشر شد ، به سی ان ان گفت: “ما با رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان یک دوست ، خواه جمهوری خواه خواه دموکرات معامله می کنیم.”
“رئیس جمهور منتخب بایدن 35 سال در مجلس سنا (آمریكا) بوده ، او تجربه فوق العاده ای دارد … من انتظار ندارم كه از نظر سیاست خارجی آمریكا تغییر عمده ای ایجاد شود.”
این اظهار نظر در حالی است که عربستان سعودی این نشست آخر هفته رهبران G20 را برگزار می کند ، این اولین نشست برای یک کشور عرب است ، در حالی که مبارزان جهانی به دنبال جلب توجه به سوابق حقوق بشری پادشاهی هستند.
عربستان سعودی در دوره ترامپ ، که به همراه دامادش جارد کوشنر ، از یک رابطه شخصی با ولیعهد برخوردار بوده اند ، تا حد زیادی از سرزنش آمریکا نجات یافته است. محمد بن سلمان، عملاً حاکم پادشاهی است.
شکست ترامپ شاهزاده محمد را در برابر مراقبت مجدد از نزدیکترین متحد غربی پادشاهی آسیب پذیر می کند.
این می تواند ولیعهد را در میان چالش های اقتصادی که برنامه اصلاحات وی ، جنگ سنگین در همسایگی یمن و جبهه های مخالفت داخلی با حکومت او را به خطر می اندازد ، منزوی کند.
بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود تهدید کرد که عربستان سعودی را “به آنچه که هستند” تبدیل خواهد کرد.
ناظران سعودی سخنرانی های مبارزات انتخاباتی رهبر دموکرات ها درباره پادشاهی را بعنوان سر و صدایی رد می کنند و به این نکته اشاره می کنند که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 نیز یادداشت خصمانه ای زد قبل از اینکه به سرعت با حاکمان خود گرم شود
جوبیر گفت: “ما با روسای جمهور رئیس جمهور می شویم و منافع زیادی با ایالات متحده داریم.”
“ما با هم در زمینه امنیت اقتصادی جهانی ، در مورد امنیت انرژی ، در مورد مسائل مالی کار می کنیم و از نظر جهان اسلام کلیدی هستیم. این منافع برای ما و ایالات متحده بسیار بزرگ است.”