عراق: رهبر کردهای عراق و سوریه حمله به فرودگاه را محکوم کردند

بغداد: فرمانده نیروهای اصلی تحت حمایت ایالات متحده در سوریه و ریاست جمهوری عراق روز شنبه حمله ترکیه به فرودگاهی در شمال عراق را محکوم کرد.
ریاست جمهوری عراق انفجار اواخر روز جمعه در منطقه نیمه خودمختار کردستان شمال عراق را «تجاوز آشکار به عراق و حاکمیت آن» در این منطقه خواند. این کشور از ترکیه خواست تا عذرخواهی رسمی کند و گفت که نباید به “ترور” عراقی ها در شمال ادامه دهد.
هیچ اظهارنظر فوری از سوی مقامات ترکیه منتشر نشده است. ترکیه سال‌ها را صرف مبارزه با شبه‌نظامیان کرد در شرق خود کرده است و جوامع بزرگ کرد نیز در همسایگی عراق و سوریه زندگی می‌کنند، جایی که آنها تا حدی از خودمختاری برخوردارند.
دیده بان حقوق بشر سوریه، ناظر جنگ مخالفان مستقر در بریتانیا، و برخی رسانه های محلی روز جمعه گزارش دادند که انفجار در کنار سلیمانیه فرودگاه بین المللی یک حمله پهپادی ترکیه بود که مظلوم را هدف قرار داد عبدی، رهبر نیروهای سوریه دموکراتیک.
این انفجار چند روز پس از آن رخ داد که ترکیه حریم هوایی خود را به روی پروازهای رفت و برگشتی به فرودگاه بست و دلیل آن افزایش احتمالی فعالیت شبه‌نظامیان کرد که ایمنی پروازها را تهدید می‌کند، اعلام شد. اداره امنیت فرودگاه گفت که انفجاری در نزدیکی حصار اطراف فرودگاه رخ داد که باعث آتش سوزی شد اما تلفات جانی نداشت.
مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه و دولت اقلیم کردستان در شمال شرق سوریه گفتند که عبدی در آن زمان در سلیمانیه نبود و هدف حمله قرار نگرفت. عبدی روز شنبه در توییتی به این موضوع اشاره نکرد که آیا فکر می کند هدف قرار گرفته است یا خیر.
رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان سوریه، روز شنبه گفت که عبدی مستقیماً هدف قرار نگرفته است، اما در نزدیکی فرودگاه و در حال برگزاری نشستی با مقامات کرد بود که ارتش ترکیه این حمله را انجام داد.
به نظر می رسد بیانیه ای از دولت اقلیم کردستان عراق در عراق در روز جمعه مقامات محلی سلیمانیه را مقصر دانسته است. آنها را به تحریک حمله به فرودگاه و استفاده از “موسسات دولتی” برای “فعالیت های غیرقانونی” متهم کرد.
حکومت اقلیم با مقر آن در اربیل، عمدتاً تحت کنترل حزب دمکرات کردستان است، در حالی که سلیمانیه پایگاه رقیب اتحادیه میهنی کردستان است.
عبدی روز شنبه در توییتی نوشت: ما به شدت حمله فرودگاه سلیمانیه توسط ترکیه را محکوم می کنیم و حمایت اتحادیه میهنی کردستان از «برادرانشان در سوریه باعث آزار ترکیه می شود».
عبدی متعهد شد که کردهای سوریه “به روابط اصلی خود با برادران و متحدانمان در سلیمانیه ادامه خواهند داد و ما در برابر این تخلفات متحد می ایستیم.”