طالبان: نخست‌وزیر قطر و رهبر طالبان مذاکرات محرمانه‌ای با افغانستان داشتند

واشنگتنیک منبع مطلع در این دیدار گفت: نخست وزیر قطر در ماه جاری مذاکرات محرمانه ای را با رهبر عالی طالبان برای حل تنش با جامعه بین المللی انجام داد که نشان دهنده تمایل جدید حاکمان افغانستان برای گفتگو در مورد راه های پایان دادن به انزوای آنها است.
نشست 12 می در قندهار بین نخست وزیر قطر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و هیبت الله آخون زاده اولین باری است که رهبر منزوی طالبان با یک رهبر خارجی در دست داشته است.
این منبع گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در جریان مذاکرات قرار گرفت و در حال “هماهنگی در مورد موضوعات مورد بحث” توسط این دو، از جمله ادامه گفتگو با طالبان است. این نشست نشان دهنده یک موفقیت دیپلماتیک برای قطر است که از محدودیت های طالبان بر زنان انتقاد کرده است، در حالی که از روابط با جنبش اسلام گرا برای فشار برای تعامل عمیق تر با کابل استفاده می کند.
ایالات متحده از طالبان خواسته است تا به ممنوعیت تحصیل دختران و زنانی که برای بازگرداندن آزادی حرکت آنها و آوردن افغان‌های خارج از صفوف طالبان به دولت کار می‌کنند، پایان دهند. اظهارات این منبع حاکی از آن است که واشنگتن از افزایش مذاکرات سطح پایین بی‌مولد به امید پیشرفتی که می‌تواند به تنها تحریم‌های جهان پایان دهد و بحران‌های انسانی و مالی را کاهش دهد، حمایت می‌کند.