صلیب سرخ: طرف های متخاصم یمن آزادسازی اسرا را از سر گرفتند

SANAAکمیته بین المللی یمن: صدها تن از زندانیان درگیری های یمن روز شنبه به عنوان بخشی از تبادل بزرگ زندانیان که یک روز قبل از آن آغاز شده بود، آزاد شدند. صلیب سرخ گفت.
این توافق که ماه گذشته با میانجیگری سازمان ملل متحد انجام شد، مهم ترین تبادل زندانیان در سال های اخیر بوده است. این در بحبوحه تلاش های هماهنگ تلاش های دیپلماتیک برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ طولانی مدت در یمن صورت می گیرد.
این شامل آزادی بیش از 800 اسیر از همه طرف‌های جنگی است که در سال 2014، زمانی که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، پایتخت یمن، صنعا را تصرف کردند و دولت شناخته شده بین‌المللی را سرنگون کردند، آغاز شد. دولت به جنوب گریخت و سپس به عربستان سعودی تبعید شد.
تسلط حوثی‌ها باعث شد تا ائتلاف به رهبری عربستان ماه‌ها بعد مداخله کند و این درگیری به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شد و ایالات متحده برای مدت طولانی درگیر در حاشیه بود و به پادشاهی کمک اطلاعاتی می‌کرد. با این حال، انتقادهای بین المللی در مورد حملات هوایی عربستان سعودی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد، باعث شد که ایالات متحده از حمایت خود عقب نشینی کند.
اجرای مبادله سه روزه اسرا از روز جمعه با آزادی 318 زندانی سابق از همه طرف آغاز شد، از جمله سرلشکر محمود السبیحی که در زمان شروع جنگ وزیر دفاع بود و ناصر منصور هادی، برادر عابد ربه منصور هادی، رئیس جمهور سابق یمن.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که همه طرف‌ها در مجموع 357 زندانی جنگی را روز شنبه آزاد کردند. بر اساس این گزارش، زندانیان حوثی از عربستان سعودی و دیگر شهرهای تحت کنترل دولت یمن به صنعا، پایتخت تحت کنترل شورشیان منتقل شدند.
در میان آزاد شدگان حدود دوجین سرباز سعودی و سودانی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بودند. بر اساس این توافق، شورشیان همچنین بستگان علی عبدالله صالح، رهبر فقید یمن را آزاد کردند.
صالح در سال های اولیه جنگ با حوثی ها جنگیده بود، قبل از تغییر سمت، که شورشیان را بر آن داشت تا او را در دسامبر 2017 بکشند. طارق صالح، برادرزاده رئیس جمهور فقید، اکنون رهبر یک نیروی قدرتمند در منطقه ساحل غربی یمن است. .
به گفته حوثی‌ها، تبادل زندانیان در حالی صورت گرفت که حوثی‌ها و عربستان سعودی روز جمعه دور فشرده مذاکرات را در صنعا برای احیای آتش‌بس منقضی شده و آغاز مذاکرات برای حل و فصل مناقشه به پایان رساندند. شورشیان گفتند که هر دو طرف برای گفتگوهای بیشتر دوباره ملاقات خواهند کرد.
مذاکرات عربستان و حوثی ها با میانجیگری عمان، پس از توافق ماه گذشته بین عربستان سعودی و ایران برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک خود پس از یک شکاف هفت ساله، شتاب بیشتری به خود گرفت. ایران حامی اصلی خارجی حوثی ها است.
درگیری در یمن بیش از 150000 نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامیان را کشته و یکی از بدترین فجایع انسانی جهان را ایجاد کرده است.