صدیق المهدی ، نخست وزیر سابق سودان ، بر اثر ویروس درگذشت

قاهره: حزب وی اعلام کرد که صدیق المهدی ، آخرین نخست وزیر سودان منتخب دموکراتیک و رهبر بزرگترین حزب سیاسی کشور ، در اثر بیماری Covid-19 در بیمارستانی در امارات متحده عربی درگذشت. او 84 ساله بود.
مهدی در اوایل ماه نوامبر برای معالجه به ابوظبی منتقل شد. حزب ملی امت در توئیتی انتظار داشت که جسد وی برای دفن در صبح جمعه به سودان برسد. اعلام کرده بود که آزمایش مهدی برای ویروس کرونا در 29 اکتبر مثبت است.
المهدی در کودتای 1989 مورد حمایت اسلامگرایان که عمر البشیر مستبد دیرینه را به قدرت رساند ، سرنگون شد. حزب المهدی با شورش طرفدار دموکراسی سودان متحد شد که ارتش را به سرنگونی البشیر در آوریل 2019 سوق داد.
از آن زمان سودان توسط یک دولت انتقالی نظامی و غیرنظامی اداره می شود. انتخابات احتمالاً در اواخر سال 2022 برگزار می شود.
المهدی یکی از مخالفان سرسخت عادی سازی روابط اخیر سودان با اسرائیل بود ، که وی را به عنوان “یک کشور آپارتاید” در مورد رفتار با فلسطینی ها رد کرد. وی همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به نژادپرستی علیه مسلمانان و سیاه پوستان متهم کرد.
المهدی در دسامبر سال 1935 در خواهر خواهر خارطوم در امرودمان متولد شد. وی نوه محمد احمد المهدی ، یک رهبر مذهبی بود که جنبش او در نیمه دوم قرن نوزدهم جنگ موفقی را علیه حکومت مصر و عثمانی در سودان به راه انداخت.
المهدی قبل از روی کار آمدن گروهی از افسران نظامی به سرپرستی جعفر النمیری ، در 1966-67 به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد. این سیاستمدار باسابقه چندین بار زندانی شد و سالها مجبور به خود تبعید شد.
وی از سال 1986 تا 1989 به عنوان نخست وزیر به عنوان نخست وزیر خدمت کرد.