صدام: 20 سال بعد صدام عراق هنوز در اردن مورد احترام بود

امان: بیست سال پس از سقوط رژیمش، صدام حسین، رئیس جمهور فقید عراق، همچنان در اردن مورد تحسین و محبوبیت قرار دارد، جایی که تصویر او هنوز در سراسر کشور دیده می شود.
با وجود غیرقانونی بودن نمادها و تصاویر مرتبط با حکومت او در خود عراق، این چهره فوراً قابل تشخیص از همه چیز، از برچسب های ضربه گیر گرفته تا قاب تلفن همراه در کشور همسایه اردن به چشم می خورد.
در 20 مارس 2003، جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، عملیات “آزادی عراق” را با تهاجم زمینی 150000 سرباز آمریکایی و 40000 سرباز انگلیسی به بهانه انهدام زرادخانه ادعایی سلاح های کشتار جمعی عراق آغاز کرد.
صدام برای آخرین بار در 9 آوریل، ساعاتی پیش از اعلام سقوط بغداد، در انظار عمومی ظاهر شد.
صدام که از سال 1979 با مشت آهنین بر عراق حکومت می کرد، به زمین رفت تا اینکه هشت ماه پس از آن سربازان آمریکایی محل اختفای او را کشف کردند.
او بعداً در صبح روز 30 دسامبر 2006 محاکمه، محکوم و به دار آویخته شد.
در عراق، نمایش عکس ها یا شعارهای دیکتاتور سرنگون شده جرم محسوب می شود و هنوز هم گاهی اوقات دستگیری صورت می گیرد.
اکتبر گذشته، چهار نفر در استان الانبار، بین بغداد و مرز اردن، به دلیل “تجلیل از رژیم منحله در طول جشن های روز ملی” بازداشت شدند.
اما در اردن، بسیاری از مردم صدام را به خاطر حمایتش از آرمان فلسطین، ناسیونالیسم عربی و مقاومت در برابر مداخله غرب در خاورمیانه با عشق به یاد می آورند.
خلیل عطیه، نماینده مجلس به خبرگزاری فرانسه گفت: «ده ها هزار اردنی در دوران صدام با بورسیه تحصیلی رایگان از دانشگاه های عراق در رشته های مختلف فارغ التحصیل شدند.
وی گفت که صدام از قیام فلسطین یا انتفاضه حمایت می کند و “به خانواده شهدای فلسطینی پول می دهد و خانه های کسانی را که توسط دشمن ویران شده بودند، بازسازی می کند”.
عطیه معتقد است که “اردنی ها او را می پرستند و او را فراموش نمی کنند و عکس های او را برای نشان دادن وفاداری به این رهبر قهرمان حفظ می کنند” طبیعی است.
سلامه بلوی، 67 ساله، یک پیمانکار اردنی که در دهه 1980 از بغداد دیدن کرد، صدام را “یک رهبر شرافتمند و صادق عرب، با مناصب شریف” خواند.
– «همه ما او را دوست داریم» – بلوی گفت: «علیرغم جنگ (1980-1988) با ایران، عراق کشور ثروتمندی بود، اما بعد از صدام توسط فاسدها غارت شد.
مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق، در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه مارس گفت: از سال 2003، پولی که هدر رفته بیش از 600 میلیارد دلار بوده است.
کاظمی متهم کرد که این به «فاسدان و احزاب در قدرت» رسید.
سازمان شفافیت بین‌الملل، عراق را در زمره ۲۵ کشور فاسد جهان قرار می‌دهد.
میراث وحشیانه صدام تأثیر چندانی بر بسیاری از اردنی ها نداشته است و پیامدهای آن تنها دیدگاه های آنها را تقویت می کند.
شاهر ابوشارخ، 67 ساله که لوازم جانبی تلفن همراه در امان می فروشد، گفت: “اردنی ها می دانند که صدام حسین یک رهبر عرب شجاع و ملی گرا است که شجاعانه از اهداف عربی دفاع کرد. ما همه او را دوست داریم.”
آنچه اتفاق افتاد سقوط رژیم صدام نبود، بلکه سقوط عراق بود. متأسفانه عراق پس از صدام پایان یافت و به طور سیستماتیک ویران شد.
زهیر آمله، 70 ساله، در میدان هاشمی پلازای امان، کتاب های قدیمی می فروشد.
او گفت: «متاسفانه عراق نمی تواند به حالت قبل بازگردد.
وی افزود: «آنهایی که اکنون بر عراق حکومت می کنند فرقه گرا و عوامل ایران هستند.
تهاجم سال 2003 باعث بدترین خشونت در تاریخ عراق شد.
اکثر شبه‌نظامیان شیعه درگیر در خشونت‌ها مخالفان صدام در تبعید، اعضای احزاب اسلام‌گرای تندرو یا گروه‌های مسلحی بودند که به ایران همسایه پناهنده شده بودند و حتی در جنگ دهه 1980 در کنار تهران بودند.
– “قهرمان و ناجی” – به گفته گروه عراقی Body Count، تا زمانی که نیروهای آمریکایی عراق را در سال 2011 ترک کردند، درگیری جان بیش از 100000 غیرنظامی عراقی را گرفته بود. تلفات ایالات متحده در مجموع نزدیک به 4500 بود.
عطیه به خبرگزاری فرانسه گفت: «دلیل اصلی دوست داشتن صدام توسط اردنی ها این است که او را یک قهرمان و ناجی می دیدند که ماموریت تقویت ملت عرب در همه سطوح را بر عهده داشت.
صدام تنها رهبر عرب بود که یک پایگاه نظامی از گلوله تا موشک ایجاد کرد و رژیم صهیونیستی (اسرائیل) را با 39 موشک ساخت عراق بمباران کرد.
پس از آغاز عملیات طوفان صحرا به رهبری ایالات متحده علیه عراق در سال 1991، عراق اسرائیل را با موشک های اسکاد بمباران کرد.
در مغازه ای در امان، انس نحاس، 19 ساله، قاب های تلفن همراه را که شبیه صدام بود، چید.
نحاس گفت: “اگر او هنوز زنده بود، خیلی چیزها اتفاق نمی افتاد.”
وی به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه مردم ما در فلسطین… سقوط رژیم های عربی، جنگ در سوریه و یمن و تحقیر اعراب در حال حاضر اشاره کرد.