شاهزاده سعودی 4 درصد از سهام آرامکو را به شرکت سرمایه گذاری عمومی می دهد

دبی: ولیعهد عربستان سعودی یکشنبه اعلام کرد که 4 درصد از سهام غول نفتی عربستان سعودی آرامکو را به یکی از شرکت‌های تابعه صندوق ثروت دولتی این کشور واگذار کرده است و این امر موجب تقویت بیشتر خزانه‌های این کشور می‌شود زیرا پادشاهی تلاش می‌کند اقتصاد خود را فراتر از نفت توسعه دهد.
تصمیم ولیعهد محمد بن سلمان که توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی اعلام شد، سهام را به شرکت سرمایه گذاری عربستان سعودی موسوم به سرمایه گذاری سنابیل. سنابیل زیر مجموعه صندوق سرمایه گذاری دولتی موسوم به صندوق سرمایه گذاری عمومی است.
در بیانیه این معامله آمده است: «این انتقال همچنین موقعیت مالی قوی و رتبه اعتباری PIF را تقویت خواهد کرد. هیچ هدف سرمایه گذاری احتمالی برای سنابیل یا PIF ارائه نکرد.
آرامکوی عربستان سعودی که به طور رسمی با نام شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می شود، انتقال سهام به سنابیل را تایید کرد. این شرکت اعلام کرد که دولت عربستان سعودی با بیش از 90 درصد سهام این شرکت نفتی همچنان بزرگترین سهامدار این شرکت است.
آرامکو در گزارشی در بازار سهام گفت: این یک انتقال خصوصی بین دولت و سنابیل است و این شرکت طرف واگذاری نیست و هیچ قراردادی منعقد نکرده و هیچ گونه درآمدی از این واگذاری پرداخت نکرده و دریافت نکرده است.
در فوریه 2022، 4 درصد دیگر از آرامکو به PIF منتقل شد. از زمان عرضه اولیه این شرکت در سال 2019، تنها 1.73 درصد از این شرکت، یعنی یک سهم باریک، در بازار سهام Tadawul عربستان سعودی معامله می شود.
آرامکو دارای ارزش بازاری 1.94 تریلیون دلاری است که به ترتیب پس از اپل و مایکروسافت، سومین شرکت با ارزش جهان است. ارزش این 4 درصد در تئوری حدود 77.6 میلیارد دلار است.
سهام آرامکو در Tadawul اندکی افزایش یافت و به 8.82 دلار در هر سهم رسید.
آرامکو گزارش داد که در سال گذشته 161 میلیارد دلار سود کسب کرده است که بالاترین رکورد ثبت شده توسط یک شرکت سهامی عام است. این امر ناشی از افزایش قیمت انرژی پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین در فوریه 2022 بود که تحریم ها فروش نفت و گاز طبیعی مسکو را در بازارهای غربی محدود کردند. قیمت بنچمارک نفت خام برنت اکنون بالای 86 دلار در هر بشکه معامله می شود که نگرانی های جهانی را در مورد تورم بیشتر می کند.
در همین حال، فعالان در بحبوحه نگرانی های جهانی در مورد سوزاندن سوخت های فسیلی که تغییرات آب و هوایی را تسریع می کند، از این سود انتقاد کردند.
منابع عظیم نفتی عربستان سعودی که نزدیک به سطح بیابان این کشور قرار دارد، آن را به یکی از کم هزینه ترین کشورهای جهان برای تولید نفت خام تبدیل کرده است. ولیعهد امیدوار است که از ثروت نفتی برای کاهش فروش نفت پادشاهی استفاده کند، مانند شهر بیابانی آینده‌نگر برنامه‌ریزی شده 500 میلیارد دلاری خود به نام نئوم و پروژه‌های دیگر.