سوریه: با تغییر دیپلماسی خاورمیانه، عربستان سعودی مذاکرات عربی درباره سوریه را آماده می کند

ریاض: عربستان سعودی روز پنجشنبه خود را برای میزبانی آماده می کرد نشست منطقه ای عربی در مورد پایان دادن به انزوای سوریه در زمان تغییرات دیپلماتیک سرگیجه‌آور پس از توافق این کشور برای از سرگیری روابط با رقیب ایران.
مذاکرات 9 کشور روز جمعه در جده، دروازه دریای سرخ به مکه، پس از ورود وزیر امور خارجه سوریه در یک سفر اعلام نشده قبلی انجام شد – اولین سفر از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال 2011.
این یکی از انبوه حوادثی بود که پیش از اعلام مهم عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین در 10 مارس مبنی بر از سرگیری روابط، هفت سال پس از انشعاب شدید، تقریباً غیرقابل تصور بود.
روز چهارشنبه، در پی سفر یک تیم سعودی در جهت مخالف، یک هیئت ایرانی برای هموار کردن راه برای بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک وارد عربستان شد.
سفیر عربستان در یمن این هفته با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران با هدف پایان دادن به جنگ داخلی ویرانگر که از زمان آغاز مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 شعله ور شده است، گفتگو کرده است.
در اوایل ماه جاری، وزرای خارجه عربستان و ایران در نشستی در پکن متعهد شدند که با یکدیگر برای ایجاد “امنیت و ثبات” در منطقه آشفته همکاری کنند.
و اواخر روز چهارشنبه، قطر غنی از گاز و بحرین، همسایه کوچکش در خلیج فارس، با کنار گذاشتن اختلافات دیپلماتیک طولانی مدت، توافق کردند که روابط خود را دوباره برقرار کنند.
عربستان سعودی تحت حاکمیت سنی‌ها، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و حکومت دینی شیعه ایران، مدت‌هاست که برای نفوذ در منطقه رقابت می‌کنند و یمن میدان اصلی جنگ است.
اما تحلیلگران می گویند عربستان سعودی اکنون در تلاش است تا منطقه را آرام کند تا به آن اجازه دهد بر پروژه های داخلی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به انرژی خود تمرکز کند.
– سرکوب خونین – روز جمعه، وزیران و مقامات ارشد شش کشور شورای همکاری خلیج فارس – بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی – به همراه مصر، عراق و اردن در جده دیدار خواهند کرد.
روی میز تعلیق سوریه از اتحادیه عرب است که از زمانی که دولت بشار اسد، رئیس جمهور بشار اسد، سرکوبی خونین اعتراضات دموکراسی خواهانه را در سال 2011 آغاز کرد.
اسد توسط ایران و روسیه حمایت می‌شود، اما بسیاری از کشورهای خاورمیانه از او دوری می‌کنند و در غرب به دلیل جنگ داخلی وحشیانه او را منحوس می‌دانند.
بر اساس بیانیه عربستان در روز چهارشنبه، با این حال، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه و همتای سعودی وی درباره «اقدامات لازم» برای پایان دادن به انزوای دمشق گفتگو کردند.
یک دیپلمات مستقر در ریاض به خبرگزاری فرانسه گفت، اگرچه اتحادیه عرب متشکل از 22 کشور، که ماه آینده در عربستان سعودی تشکیل جلسه می دهد، تصمیمات را با اجماع اتخاذ می کند، توافق متفق القول بعید است.
این دیپلمات با اشاره به قطر – یکی از منتقدان صریح دولت اسد، گفت: «هدف از این نشست غلبه بر اختلافات خلیج فارس بر سر سوریه تا حد امکان است.
این دیپلمات افزود: من نمی گویم موضع واحدی بگیرم زیرا این اتفاق نخواهد افتاد، اما سعودی ها تلاش می کنند حداقل اطمینان حاصل کنند که قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در صورت رای گیری این موضوع مخالفت نکند.
یک دیپلمات دیگر گفت که ممکن است مقداد وزیر امور خارجه در این نشست “برای ارائه دیدگاه سوریه” شرکت کند.
پیش از آغاز این مذاکرات، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی برای گفتگو با عبدالفتاح السیسی، رهبر مصر، به قاهره رفت.
برخلاف برخی دیگر از دولت های عربی، قاهره پس از جنگ هرگز به طور کامل روابط خود را با دمشق قطع نکرد، اما روابط کاهش یافت.
امارات متحده عربی مسئولیت بازگرداندن سوریه را به منطقه اعراب برعهده داشته است و شیخ محمد ماه گذشته گفت که “زمان” ادغام مجدد دمشق در منطقه فرا رسیده است.