سوریه: اردن طرح صلح عربی را برای پایان دادن به درگیری در سوریه تحت فشار قرار می دهد

امان: به گفته یک منبع نزدیک به این موضوع، اردن پیش از نشست روز جمعه برای بحث در مورد پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب گفت که در حال اجرای طرح صلح مشترک عربی است که می تواند به پیامدهای ویرانگر درگیری بیش از یک دهه سوریه پایان دهد.
این طرح در نشستی که عربستان سعودی در جده با حضور وزرای خارجه عراق، اردن، مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برگزار می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تا در مورد ایفای نقش رهبری عربی پس از سال‌ها تلاش‌های بین‌المللی شکست خورده برای حل این مشکل بحث شود. وی افزود: درگیری خونین
سوریه در واکنش به سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت آمیز توسط بشار اسد رئیس جمهور سوریه از اتحادیه عرب تعلیق شد.
این مقام که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت که پادشاهی پیشنهاد تشکیل یک گروه مشترک عربی را داده بود که «مستقیماً با دولت سوریه درگیر یک طرح مفصل برای پایان دادن به درگیری خواهد شد».
وی افزود: «نقشه راه تفصیلی به همه مسائل کلیدی و حل بحران می پردازد تا سوریه بتواند نقش خود را در منطقه بازگرداند و دوباره به اتحادیه عرب بپیوندد».
اردن یکی از اولین کشورهای عربی بود که با آن اختلاف داشت اسد در مورد رسیدگی به درگیری خونین و پس از اینکه نزدیک به دو سال پیش کنترل خود را دوباره به دست گرفت، گفت که نیاز به شکستن بن بست در درگیری وجود دارد.
این مقام با بیان اینکه کشورش میزبان 1.3 میلیون سوری است که پناهنده شده اند و همچنان درگیر آن بودند، گفت که رویکرد “گام به گام” برای پایان دادن به بحران و در نهایت اجازه دادن به سوریه برای پیوستن مجدد به اتحادیه عرب، اساس نقشه راه الهام گرفته از اردن بود. بحران.
این مقام ارشد افزود که نقشه راه برای «مقابله با پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی درگیری» حیاتی بود.
صدها هزار نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند، جنگی که نیروهای خارجی بسیاری را به خود جلب کرد و کشور را متلاشی کرد.
ایمن صفدی، وزیر امور خارجه، طرح صلح را با اسد در دیدار آنها در دمشق در ماه فوریه در اولین دیدار یک مقام ارشد اردن پس از درگیری سوریه مطرح کرد.
ابوظبی و عمان که غرب از آن دوری می‌کردند، اسد را پذیرفتند زیرا عادی‌سازی در سایر نقاط منطقه پس از زلزله ویرانگری که ترکیه و سوریه را لرزاند، شتاب گرفت.
عربستان سعودی که مدت‌ها در برابر عادی‌سازی با اسد مقاومت می‌کرد، گفت پس از نزدیک شدن به ایران، متحد کلیدی منطقه‌ای سوریه، رویکرد جدیدی با دمشق لازم است.
ریاض روز چهارشنبه در یک سفر تاریخی از فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه برای گفتگو دعوت کرد و هر دو کشور توافق کردند که به زودی سفارتخانه ها را بازگشایی کنند.
این مقام گفت که اردن این طرح را با متحد خود واشنگتن و کشورهای بزرگ اروپایی در میان گذاشت و افزود که موضوع مهمی که باید حل شود، بازگشت میلیون ها پناهنده ای است که از سوریه گریخته اند، که بسیاری از آنها از تلافی در صورت بازگشت بیم دارند.
این مقام گفت که جلب حمایت غرب برای پایان دادن به بحران و لغو تحریم های آمریکا و اروپا علیه سوریه برای امکان بازسازی گسترده این کشور جنگ زده و رفع نیازهای انسانی وخیم آن بسیار مهم است.
این طرح همچنین آشتی ملی را پیش‌بینی می‌کند و به گفته گروه‌های حقوق غربی، دمشق سرنوشت ده‌ها هزار مفقود شده در جریان درگیری‌ها را رقم می‌زند که گمان می‌رود بسیاری از آنها در بازداشتگاه‌ها مرده‌اند.
این مقام افزود که حضور “شبه نظامیان فرقه ای” که اشاره به شبه نظامیان شیعه طرفدار ایران به رهبری حزب الله است، نگرانی اصلی اردن و کشورهای عربی بود.
سوریه همچنین باید اقداماتی را برای جلوگیری از تجارت چند میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر به اردن و خلیج فارس از مرزهای جنوبی خود انجام دهد که هم امان و هم ریاض می گویند شبه نظامیان طرفدار ایران پشت آن هستند. سوریه هر گونه دخالت در آن را رد می کند.
این مقام ارشد گفت: ما می خواهیم این بحران پایان یابد، بازگرداندن امنیت و ثبات به سوریه برای امنیت منطقه ضروری است.