سامانه جامع مواد کودی کشور

در همین سری از رقم­‌ها شماره نخستین مربوط به مقدار نیتروژن، شماره دوم نشان­‌دهنده محتوای فسفر و شماره سوم بیانگر مقدار پتاسیم است. به جهت مثال کودی مهم اسم ۲۰-۱۵-۱۰ از ۲۰ % نیتروژن، ۱۵ درصد فسفر و ۱۰ درصد پتاسیم تشکیل شده است. همین کود به طور طبیعی به وجود می‌آید و غالبا چیزی به آن بیش تر نمی‌کنند. همین کود در اصل ضرری برای محفظه زیست ندارد و کودی پاک محسوب می‌شود. محلول حاوی سولفات آمونیوم حل شده اغلب به علف کش های پس رویشی بیشتر می شود تا اثربخشی آن‌ها در در اختیار گرفتن علف های هرز بهبود یابد.
دسته‌بندی نشده
از این قابلیت می‌توان در جهت حل مشکلات تغذیه‌ای دارای ربط با آهن و در دست گرفتن بیماری‌های قارچی ریشه‌ای بهره برد. کودهای تمام “ماکرو و میکرو”با دارا بودن موادسازنده کلیدی مثل ازت N، فسفر P و پتاسیم K منجر پرورش و گسترش ریشه گیاهان می شوند. نقش کود های ماکرو و میکرو در کشاورزی را در اینجا تشریح می کنیم. دانستن زمانه کوددهی به گیاهان به اندازه به کار گیری از کود مطلوب کلیدی است. در صورتی که کود را در زمانی که گیاه بتواند از آن به کار گیری کند استفاده نکنید، اثر گذار واقع نمی شود.

هیدروکسید آلومینیوم | ویژگی‌ها، طرز تولید و کاربردهای آن

سبزیجات و میو‌ه‌ها، مخصوصاً سبزیجات برگ‌دار، منابع بزرگی از نیترات و نیتریت در رژیم غذایی انسان هستند. نیتریت قدرتمند است در واکنش اهمیت اسیدهای آمینه به صورت سمی و ترکیبات سرطان‌زای نیتروز آمین تبدیل شود. نیترات به جهت گیاهان سمی نمیباشد البته به جهت افرادی که از این جور سبزی­هــا مصـرف می­کنند مضر می­باشد. عموما آلودگی نیتراتی بر اثر به کارگیری بی­رویه و غیر­علمی نیتروژن به وجود می­آید.

  • می‌توان کلیدی ترکیب «کودهای مستقیم» شامل کود نیتروژن، فسفات و پتاسیم و ادغام نمودن آن‌ها کودهای ترکیبی ساخت.
  • هر چه همین جایگزینی مهم دید علمی صحیح‌تر و دقت بیشتری انجام شود، نتیجه بهتری به جهت گیاه و به تبع آن به جهت انسان ها رقم می خورد.
  • این جور کودها در خاک سبک بوسیله آبیاری هم قابل پخش هستند اما بازدهی آنها نسبت به روشهای ذکر شده در بالا کاهش است.
  • در هر شرایطی اساسی می باشد که فرمولاسیون و تعیین کود حیاتی نیازهای گیاه انطباق داشته باشد.
  • همانطور که اشاره شد اسیدیته یا این که pH در ناسازگاری کودها و سموم اساسی زیادی دارد.

این محلول در غایت جذب ریشه‌های نرم گیاهی می‌گردد و از قسمت بافت نباتی به همگی قسمت‌های دیگر گیاه می‌رود. گیاه هم اصلی شیره‌ای که می‌سازد به راحتی دارای به کارگیری از همین مواد غذایی نیاز خویش را برطرف می‌کند. در ادامه 10 عنصر متفاوت را نام بردیم که گیاه در روند متفاوت رویش و نمو خویش به آنان نیاز دارد.
کپه کردن کود دامی نو بدون آماده آوردن شرایط برای پوسیدن آن، باعث می شود مواد غذایی و آلی موجود درکود در اثر بارندگی و یا این که تبخیر شسته شده یا از دربین بروند. کودآلی غنی شده آوری غذای تام گیاه آپارتمانی و درختان مزارع می باشد که کلیدی ترکیبات مختص سبب ساز ارتقا 3برابری محصول میشود. واجب به ذکر می باشد که مصرف همه کود های کشاورزی می بایست اهمیت در لحاظ گرفتن نیاز های کشت و کمبودهای خاک زیر نظ کارشناسان کشاورزی شکل گیرد. هرچند کود آلی می تواند گران خیس از کود تصنعی و مصنوعی باشد، اما می تواند نیاز به آفت کش ها و نیاز کلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را کاهش دهد. از سوی دیگر، کود آلی سرشار از مواد آلی می باشد که به رویش میکروب ها امداد می کند. مهمترین نقش منگنز تشكیل كلروپلاست و سیستمهای آنزیمی گیاه میباشد و مصرف این كود موجب بهبود فتوسنتز گیاه و ارتقا ساخت محصول می گردد.

کود کشاورزی چیست؟

کود پلیت مرغی ارگانیک از پروسه طبیعی فساد یا مجزاسازی مواد آلی بوسیله میکروارگانیسم‌ها پایین شرایط در اختیار گرفتن شده به دست می‌آید. محصولات اسید هیومیک از منابع متنوعی استخراج میشوند که مرغوب‌ترین محصولات در ته کود کشاورزی نشست‌های خیلی سابق تشکیل شده از اجساد گیاهان و حیوانات در زمین‌های مرطوب ساخت شده‌اند. در اکثر زمان ها موردها مقدار موادتشکیل دهنده مس، آهن، منگنز و بر روی در خاک بیش از نیاز گیاه است، البته به فرم قابل جذب گیاه نیستند.

کودهای طبیعی و غیر طبیعی

کود اوره ۴۶ درصد ازت دارااست و حلالیتش در آب خیلی خوب میباشد و به این عامل در خاک برای تهیه محلول‌‌های کودی و محلول پاشی بر بر روی گیاه گزینه استعمال قرار می گیرد. در محلول پاشی بر روی گیاه ممکن می باشد که کود اوره اهمیت پاره ای ماده سمی بیوره باشد که همین ماده نباید از یک مقدار مشخص و معلوم بخش اعظم باشد. اختلاط کودها موضوعی می باشد که کشاورزان حرفه ای از دارای آن جهت دست یابی به فرآورده بیشتر و سودآورتر آگاه هستند. همین کشاورزان دوست ندارند منابع مالی که برای خرید کود، آن نیز حساس همین شرایط گرانی اختصاص داده اند به راحتی از دست دهند.

چرا کشاورزان از کود حامد استعمال می نمایند :

جذب آمونیوم به وسیله بعضا از کانی‌های رسی، چنان ویژه و شدید است که آن را برای گیاه غیرقابل استعمال می نماید. در مقایسه اصلی آمونیوم یون نیترات از تحرک مضاعف بالایی در خاک برخوردار است. یکی از از بزرگترین چالش‌های کشاورزی ارتقا بهره‌وری نیتروژن و بارآوری خاک زراعی و هم‌زمان کمتر تلفات نیتروژن و اثرها سوء آن در محفظه زیست است. کود های شیمیایی به جهت افزایش بهره بری از زمین عالی هست، و کیفیت خوبی دارد.
از جمله مکلف نمودن کارشناسان سازمان­های مربوطه بر نظارت و کنترل مقدار کودهای مصرفی در مزارع سبزی­کاری و جلب دقت و راضی بودن کشاورزان می­تواند یاری چشمگیری در کاهش میزان مصرف کود در اراضی کشاورزی داشته باشد. ایجاد محصولات سلامت به­طور مستقیم اهمیت بهداشت و تندرست اشخاص جامع در ارتباط است. مهم بها دادن به ایجاد و مصرف محصولات سالم می­توان جامعه­ای تندرست داشت و فارغ از مشکل به سوی هدف ها گزینه حیث در هر راستا قدم برداشت.

چه کودی جایگزین کود شیمیایی است؟

کود شیمیایی اصلی ورود به چرخه کشاورزی انقلابی زراعی در تولید محصولات ساخت کرد. همین نکته را بایستی در حیث داشت که در کنار ارتقا محصولات، به خاک و موجود زنده کود درختان اکوسیستم صدمات بسیاری وارد می کند. کود شیمیایی بر پایه مواد شیمیایی و گونه عنصرها به گونه های متعدد همچون ازتی، فسفری، پتاسیمی و غیره تقسیم می شوند. همین موادسازنده در محل‌های آنزیم‌های فعالی حضور دارند که متابولیسم گیاه را به عهده دارند. به استدلال این که همین موادسازنده کاتالیست‌ها (آنزیم‌ها) را فعال می‌کنند، تأثیری که می‌گذارند نسبت به درصد وزنشان بالاتر است. مواد مغذی گزینه نیاز به جهت سلامت گیاه توسط عنصرها طبقه بندی می‌شود، ولی از همین عناصر به تیتر کود استفاده نمی‌شود. در نیمه دوم قرن ۲۰، افزایش استعمال از کودهای نیتروژن (ازت) (افزایش ۸۰۰ درصدی در میان سال‌های ۱۹۶۱ و ۲۰۱۹) یک عدد از مولفه‌های اهمیت در ارتقا بهره‌وری سیستم‌های غذایی همگانی بوده‌است (بیش از ۳۰٪ سرانه). طبق گزارش ویژه IPCC در گزینه تغییرات آب و هوایی و زمین، همین روش‌ها دلیل حساس گرم شدن کره زمین است.
2-کلسیم نیترات که از ترکیب اسید نیتریک حساس کلسیم موجود در سنگ فسفات به دست می آید. در کشاورزی حرف کرده و طبقه‌بندی، مزایا و معایب انواع کود کشاورزی را ذکر کردیم. اما در این پست قصد داریم نکاتی را بصورت کامل‌تر و ساده‌تر پیرامون سوالات مطرح شده در بالا تقدیم شما عزیزان کنیم. به کار گیری زیاد از کودها به گیاه آسیب می رساند و حاصل خیزی خاک را کاهش می دهد. برای تهیه یک ماده مغذی خاص می توانیم کود خاصی را به برهان خاصیت غذایی آن گزینش کنیم. به طور کلی، می توان از یک کود مایع ارگانیک یا این که پلت ها که به آهستگی آزاد می شود برای تغذیه کل باغ به کار گیری کرد.

تاثیر اسید هیومیک در کشاورزی:

اغلب کود‌های پتاسیم در آب محلول میباشند و طریق اضافه آنان به خاک نقش متعددی در اثر منتخب کود ندارد کلرورپتاسیم فراوانترین ترکیب پتاسیم در فضای سبز است. نیترات پتاسیم مهم ۴۴% اکسید پتاسیم است، ولی کودی گران ارزش می‌باشد. سولفات پتاسیم معمولترین کود پتاسیم است که در زراعت مصرف میشود پتاسیم از جداسازی نخستین بقایای گیاهی هم به خاک بیشتر می‌شود، اما هوموس خاک بعنوان مبداء قابل اعتنا پتاسیم بشمار نمی‌رود، زیرا پتاسیم توسط مواد آلی تثبیت نمی‌گردد. خاک‌‌هائی که میزان متعددی رس از گونه ورمی کولایت و ایلیت دارا هستند پتاسیم را تثبیت می‌کنند. پتاسیم واقع در محلول خاک در هم اکنون تعادل هست و بعنوان ذخیره پتاسیم خاک محسوب میگردد در صورتی که شدت تثبیت زیاد است می‌بایستی پتاسیم را بصورت نواری و قبل از کاشت در خاک قرار داد. در ادامه مصاحبه وقتی که سؤال می‌شد که چرا با همین وجود از کودهای شیمیایی بی‌رویه به کارگیری می‌کنید. پاسخ‌ها از این قرار بود که چون بدون کود و سم فرآورده بازدهی مطلوب را نداشته و درآمد کمی داراست و متاع ارگانیک با زحمت بیش­تری است، اما درآمد آخرین همین دو به علت تفاوت در مقدار کارایی فراوان اصلی هم فرق دارد. همین در حالی است که راه بهتری را سراغ نداشته و جهاد کشاورزی را مقصر می‌دانستند. از طرفی جامعه آیتم مطالعه به مساله رقابت هم اشاره کرده و اذعان داشتند که در شکل استعمال نکردن از سم و کود قدرت رقابت اقتصادی را از دست خواهند داد و به نوعی ورشکست خواهند شد. در این دربین خوشبختانه برخی از مشارکت‌کنندگان بیان داشتند که از کود حیوانی استفاده می‌کنند. از طرفی اگر دولت کسری درآمد در بین محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک را به‌وسیله‌ی گزینش ملاک تشخیص محصولات تندرست ارایه نماید، میزان استعمال از کودهای شیمیایی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.
کودهای شیمیایی برخلاف کودهای آلی، از میزان بالای اسیدهایی همچون اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک برخوردارند. همین میزان بسیار اسید منجر به از بین رفتن باکتری های نیتروژن که در تأمین نیتروژن یک گیاه در هم اکنون پرورش مفید است، کود گیاهان می شود. در مقابل، کودهای آلی از رویش باکتری های تثبیت کننده نیتروژن پشتیبانی می کنند. به طور نمونه می شود آن ها را بر مبنای وجود صرفا یک ماده مغذی جور بندی کنیم که در همین وضعیت کود مستقیم به آن ها گفته می شود.

آیا کود npk به جهت کلیه گیاهان مطلوب است؟

کودهای کامل یا این که NPK در این اقلیم ها به لطف پاسخ می دهند و می توانند کمبود خاک را از لحاظ مواد مغذی تامین کنند. حیاتی ترین عامل حاجتمند شدن خاک در مناطق گرم و خشک، تابش مستقیم نور خورشید و تبخیر رطوبت خاک است. در همین مطلب قصد داریم شما را اهمیت پر مصرف ترین کود شیمیایی آشنا کنیم. لبریز مصرف ترین کود شیمیایی در عالم که ما آن را به تیتر کود تمام می شناسیم NPK اسم دارد. این کود شامل کل موادتشکیل دهنده مغذی و آیتم نیاز گیاه است که اکثر اوقات کشاورزان در زمین های زراعی و برای رشد درختان، صیفی جات و … از آن ها استعمال می کنند.