رجب طیب اردوغان می گوید نیروهای ترکیه فرمانده داعش را در سوریه کشتند

آنکارا، ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اواخر روز یکشنبه گفت که نیروهای ترکیه رهبر گروه داعش را در جریان عملیاتی در سوریه کشته‌اند.
رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای به تلویزیون TRT ترک گفت که رهبر داعش با نام رمز ابوحسین القریشی، در حمله ای که روز شنبه انجام شد کشته شد.
اردوغان گفت: سازمان اطلاعات ترکیه، MIT، او را “برای مدت طولانی” دنبال می کرد.
اردوغان در این مصاحبه گفت: ما به مبارزه خود علیه سازمان های تروریستی بدون تبعیض علیه هیچ یک از آنها ادامه خواهیم داد.
یکی از اعضای پلیس نظامی نیروهای مخالف سوری تحت حمایت ترکیه به آسوشیتدپرس گفت که اواخر شب جمعه MIT با شبه نظامیان داعش در مزرعه ای در روستای مسکا در استان حلب درگیر شد. با شدت گرفتن درگیری، القریشی که در ساختمانی در مزرعه پنهان شده بود، خود را منفجر کرد. بازرسان در حال جستجوی مخفیگاه برای یافتن شواهد و اطلاعات دیگر بودند.
دیده بان حقوق بشر سوریه، ناظر جنگ مخالفان مستقر در بریتانیا، افزود که پهپادهای ترکیه بر فراز این منطقه پرواز کردند، زیرا گروه های مخالف سوری تحت حمایت ترکیه، پس از اینکه آنکارا آنها را در حالت آماده باش قرار داد، جاده های منتهی به منطقه ای را که درگیری ها در آنجا رخ داد، بستند.
هیچ تایید فوری از سوی گروه داعش وجود ندارد.
ترکیه عملیات‌های متعددی را علیه داعش و گروه‌های کرد در امتداد مرز سوریه انجام داده است و شبه‌نظامیان مظنون را دستگیر کرده یا کشته‌اند. این کشور پس از یک سری تهاجمات زمینی برای بیرون راندن گروه‌های کرد از مرز ترکیه و سوریه، بخش‌های وسیعی از خاک را در شمال سوریه تحت کنترل دارد.
ابوحسین القریشی پس از کشته شدن سرکرده قبلی این گروه در ماه اکتبر به عنوان رهبر این گروه ستیزه جو معرفی شد و سخنگوی داعش او را «یکی از رزمندگان کهنه کار و یکی از فرزندان وفادار دولت اسلامی» خواند.
او رهبری داعش را در زمانی به دست گرفت که این گروه افراطی کنترل مناطقی را که زمانی در عراق و سوریه در اختیار داشت، از دست داد. با این حال، او در تلاش بود دوباره بلند شود، با سلول های خوابیده که حملات مرگباری را در هر دو کشور انجام می دادند.
ابوبکر البغدادی، بنیانگذار دولت اسلامی، در اکتبر 2019 توسط نیروهای آمریکایی در عملیاتی در شمال غرب سوریه دستگیر شد. جانشین وی، ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، در حمله مشابهی در فوریه 2022 کشته شد. ابوالحسن الهاشمی القریشی که به گفته ارتش آمریکا در اواسط اکتبر در عملیات شورشیان سوری در استان درعا در جنوب سوریه کشته شد.
اعتقاد بر این است که هیچ یک از قریشیان نسبتی با هم ندارند. القریشی نام واقعی آنها نیست، بلکه از قریش، نام قبیله ای که پیامبر اسلام (ص) به آن تعلق داشت، می آید. داعش مدعی است که رهبرانش از این قبیله هستند و “القریشی” به عنوان بخشی از نام جنگ رهبران داعش عمل می کند.
گروه دولت اسلامی حدود یک دهه پیش از القاعده جدا شد و در نهایت بخش وسیعی از شمال و شرق سوریه و همچنین شمال و غرب عراق را تحت کنترل داشت. در سال 2014، افراط گرایان به اصطلاح خلافت خود را اعلام کردند و حامیانی را از سراسر جهان به خود جلب کردند.
در سال‌های بعد، آنها مدعی حملاتی در سراسر جهان شدند که صدها نفر را کشته و زخمی کردند قبل از اینکه مورد حمله از طرف‌های مختلف قرار گیرند. در مارس 2019، جنگنده‌های سوری مورد حمایت ایالات متحده آخرین قطعه زمینی را که زمانی تندروها در استان دیرالزور در شرق سوریه در همسایگی با عراق در دست داشتند، تصرف کردند.