دیوار غربی: پس از شب پرتنش، هزاران نفر در دیوار غربی اورشلیم دعا می کنند

بیت المقدس: دعای سحر ماه رمضان در محوطه مسجد الاقصی روز یکشنبه پس از روزها تنش شدید در محل اورشلیم، به عنوان دعای عید فصح در مجاورت به آرامی پایان یافت. دیوار غربی آغاز شد.
گروه‌های کوچکی از بازدیدکنندگان یهودی تحت گارد شدید پلیس در محوطه مسجد که در یهودیت به آن معروف است، رفتند. کوه معبد، در حالی که هزاران عبادت کننده برای “برکت کشیش” ویژه عید فصح در دیوار غربی پایین جمع شده بودند.
مجتمع الاقصی – مقدس برای مسلمانان و یهودیان – در مرکز یک بحران امنیتی قرار گرفت که هفته گذشته هنگامی که پلیس اسرائیل به مسجد حمله کرد تا جوانانی را که به گفته آنها در داخل آن سنگر کرده بودند را بیرون بکشد.
فیلم این حمله که پلیس را در حال ضرب و شتم نمازگزاران نشان می دهد، واکنش خشمگینی را در سراسر جهان عرب برانگیخت و جرقه حملات موشکی گروه های فلسطینی به اسرائیل را برانگیخت که با حملات اسرائیل به سایت هایی در غزه و جنوب لبنان مواجه شد.
در طول شب تا یکشنبه، حداقل شش موشک از سوریه به سمت بلندی‌های جولان تحت کنترل اسرائیل شلیک شد، در حالی که جت‌های اسرائیلی در پاسخ به اهداف نظامی سوریه حمله کردند. گزارشی از تلفات دو طرف گزارش نشده است.
در الاقصی، نماز ویژه تراویح رمضان در شنبه شب با وجود ترس از وقوع مجدد خشونت در آنجا با آرامش به پایان رسید.
روز جمعه، دو خواهر اسرائیلی از یک شهرک در کرانه باختری اشغالی بر اثر تیراندازی خودروی آنها توسط افراد مسلح فلسطینی کشته شدند، ساعاتی بعد، یک گردشگر ایتالیایی بر اثر برخورد خودروی سوار بر مردی از یک شهر عربی در اسرائیل کشته شد. گروهی در یک پارک ساحلی در تل آویو.
مراسم تشییع جنازه این دو خواهر که دارای تابعیت دوگانه اسرائیلی و بریتانیایی بودند، قرار است اواخر روز یکشنبه برگزار شود.
پس از یک سال تشدید خشونت‌های اسرائیل و فلسطین، تنش‌ها به ویژه همزمان با ماه رمضان و عید فصح، با تمرکز بر محوطه الاقصی در شهر قدیمی اورشلیم افزایش یافته است. درگیری بین پلیس و عبادت‌کنندگان به جنگ 10 روزه اسرائیل و غزه در سال 2021 کمک کرد.
انتظار می‌رود دولت مانند سال‌های گذشته ورود غیرمسلمانان را برای 10 روز آخر ماه مبارک رمضان ممنوع کند که انتظار می‌رود در 20 یا 21 آوریل به پایان برسد.
وزیر امنیت راست افراطی ایتامار بن گویر خواستار عدم اعمال این ممنوعیت در سال جاری شده است.