دیدار نمایندگان برای احیای روابط دیپلماتیک: دیدار نمایندگان ایران و عربستان در چین برای احیای روابط دیپلماتیک

پکن/ریاض: وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی روز پنجشنبه در پکن برای اولین گردهمایی رسمی دیپلمات‌های ارشد خود در بیش از هفت سال گذشته، پس از میانجیگری چین برای بازگرداندن روابط بین قدرت‌های منطقه‌ای، دیدار کردند.
پس از سال‌ها خصومت که به درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه دامن زد، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که به شکاف دیپلماتیک خود پایان دهند و ماموریت‌های دیپلماتیک خود را در توافقی مهم که ماه گذشته توسط چین تسهیل شد، بازگشایی کنند.
در فیلم کوتاهی که از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود و همتای ایرانی اش حسین امیرعبداللهیان پیش از نشستن در کنار یکدیگر احوالپرسی کردند.
عربستان سعودی و ایران، به ترتیب قدرت‌های مسلمان سنی و شیعه در خلیج فارس، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ترتیباتی را برای بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در بازه زمانی دو ماهه مندرج در این توافق انجام خواهند داد.
تیم‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری‌ها از جمله از سرگیری پروازها و بازدیدهای دوجانبه هیئت‌های رسمی و بخش خصوصی و تسهیل صدور روادید برای اتباع دو کشور به هماهنگی ادامه خواهند داد.
امیرعبداللهیان ایران در توئیتی، دیدار روز پنجشنبه با همتای سعودی خود را “مثبت” خواند و افزود: “تاکید بر ثبات و امنیت پایدار” از جمله موضوعات مورد توافق و “در دستور کار مشترک” بود.
در ماه مارس، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، به میانجی‌گری این قرارداد غافلگیرکننده در نمایش نفوذ فزاینده پکن در خاورمیانه کمک کرد. نقش چین در این پیشرفت، پویایی را در منطقه ای پر از درگیری که ایالات متحده برای دهه ها میانجی اصلی آن بوده، متزلزل کرد.
تنش بین پادشاهی سنی و حکومت دینی شیعه انقلابی می تواند به ثبات خاورمیانه کمک کند، جایی که دو طرف از نیروهای نیابتی فرقه ای حمایت می کنند که یا در خنجر کشیده شده اند یا آشکارا در حال جنگ هستند.
ثبات منطقه ای
عربستان سعودی در سال 2016 پس از حمله به سفارت این کشور در تهران در جریان اختلاف بین دو کشور بر سر اعدام یک روحانی شیعه توسط ریاض، روابط خود را با ایران قطع کرد.
این روابط یک سال قبل و پس از مداخله عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن آغاز شد، جایی که جنبش حوثی وابسته به ایران یک دولت مورد حمایت عربستان را سرنگون کرده بود و صنعا پایتخت را تصرف کرد.
مشخص نیست که آیا احیای روابط دیپلماتیک می تواند به تقویت صلح در یمن کمک کند، جایی که عربستان سعودی مذاکرات سختی با حوثی ها در مورد آتش بس دائمی داشته است.
با این حال، این نزدیکی می تواند به معنای بهبود امنیت برای عربستان سعودی باشد، زیرا این کشور پروژه گسترده چشم انداز 2030 خود را برای مدرن سازی و تنوع بخشیدن به اقتصاد طولانی مدت وابسته به نفت خود دنبال می کند. پادشاهی ایران ایران را به مسلح کردن حوثی‌ها متهم کرده است که موشک‌ها و پهپادها را به سمت شهرها و تاسیسات نفتی عربستان پرتاب کردند.
در سال 2019، ریاض حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را که نیمی از تولید نفت آن را از بین برد، مستقیماً متوجه جمهوری اسلامی کرد. ایران این اتهامات را رد کرد.
بر اساس این بیانیه مشترک، تهران و ریاض بر اهمیت احیای معاهده امنیتی امضا شده در سال 2001 تاکید کردند که بر اساس آن هر دو طرف توافق کردند برای مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و پولشویی و همچنین یک پیمان تجاری و فناوری همکاری کنند. 1998.