در ابتدا، رئیس جمهور ایران برای فلسطینیان در غزه سخنرانی می کند

شهر غزه: رئیس جمهور ایران روز جمعه در یک راهپیمایی سالانه طرفدار فلسطین در نوار غزه سخنرانی بی سابقه ای ایراد کرد که نشان دهنده اهمیت ایران برای گروه شبه نظامی حماس است که بر این سرزمین حکمرانی می کند.
در یک سخنرانی مجازی به صدها نفر از حامیان حماس و گروه کوچکتر جهاد اسلامی که در یک زمین فوتبال جمع شده بودند، ابراهیم رئیسی فلسطینی ها را ترغیب کرد که به مبارزه خود علیه اسرائیل ادامه دهند.
رئیسی با رد رقیب سیاسی داخلی حماس، تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری، که مدتهاست به دنبال کسب کشور فلسطین از طریق مذاکره با اسرائیل بوده است، گفت: ابتکار عمل برای تعیین سرنوشت امروز در دست مبارزان فلسطینی است. تشکیلات خودگردان فلسطین، مناطق خودمختار را در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل اداره می کند.
سخنرانی رئیسی به عنوان بخشی از تلاش ها برای اصلاح شکاف بین حماس و حامی دیرینه آن، ایران، بر سر جنگ داخلی ویرانگر در سوریه تلقی شد.
رئیسی به مناسبت «روز بیت المقدس» یا روز قدس به نام عربی این شهر که در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است، خطاب به جمعیت گفت. اورشلیم محل قرارگیری مسجد الاقصی، سومین مکان مقدس اسلام است. این مسجد در بالای یک پلکان دیواری قرار دارد، محوطه ای که محل معابد یهودیان کتاب مقدس بوده و به عنوان مقدس ترین مکان در یهودیت مورد احترام است.
این مجتمع بارها نقطه عطف در درگیری طولانی مدت اسرائیل و فلسطین بوده است. هفته گذشته، پلیس اسرائیل نمازگزاران فلسطینی را که با سنگ و ترقه در مسجد محاصره کرده بودند، به زور خارج کرد و خواستار حق نماز شبانه در مسجد شدند.
پس از این حمله که در آن صدها فلسطینی بازداشت و ده ها نفر زخمی شدند، شبه نظامیان فلسطینی از غزه، لبنان و سوریه به سمت اسرائیل راکت پرتاب کردند.
یحیه سینوار، رهبر حماس در غزه، از شلیک موشک در راهپیمایی روز جمعه تمجید کرد. سینوار گفت: «پاسخ مانند یک شوک الکتریکی ساده بود.
در چهار دهه گذشته، رژه های روز قدس هزاران نفر را به خیابان های سراسر خاورمیانه کشانده است. این رویداد بسیار دراماتیک در ایران است، جایی که جمعیت پرچم‌های اسرائیل را آتش می‌زنند و برای آزادی اورشلیم شعار می‌دهند. اسرائیل در جنگ 1967 اورشلیم را تصرف کرد و آن را به پایتخت خود ضمیمه کرد. فلسطینی ها به دنبال بخش شرقی شهر به عنوان پایتخت آینده هستند.
اگرچه حماس یک گروه مسلمان سنی است، اما شاخه‌ای ستیزه‌جو دارد که مدت‌ها روابط نزدیک با ایران، منبع مالی و یک نیروگاه شیعه دارد. حماس و ایران با دشمنی مشترک با اسرائیل گرد هم آمده اند.
در حالی که ایران جزئیات حمایت خود را فاش نکرده است، حماس علناً جمهوری اسلامی را برای کمک هایش ستایش کرده است. کارشناسان می گویند که حمایت ایران هم مالی و هم سیاسی است – در حال حاضر عمدتاً فناوری طرح اولیه، دانش مهندسی و آموزش برای کمک به گروه شبه نظامی برای توسعه زرادخانه ساخت موشک های پیشرفته خود که می تواند تمام خاک اسرائیل را هدف قرار دهد.
محاصره فلج کننده اسرائیل-مصر که پس از تسلط حماس بر غزه در سال 2007 اعمال شد، قاچاق موشک های ساخت ایران را برای حماس در سال های اخیر دشوار کرده است.
وزارت خارجه آمریکا گزارش می دهد که ایران سالانه 100 میلیون دلار به گروه های مسلح فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی کمک می کند.
جنگ داخلی در سوریه روابط را تیره کرد. در سال 2012، حماس دفتر خود را در دمشق بست و سوریه را به دنبال سرکوب وحشیانه رئیس جمهور بشار اسد علیه یک خیزش مردمی – از جمله اخوان المسلمین، یک جنبش اسلامگرای سیاسی که حماس با آن همسو است، ترک کرد.
اما شاخه نظامی حماس به ایران، یکی از حامیان اصلی اسد، نزدیک‌تر شده است. گام های اخیر به سوی آشتی میان حماس و اسد در اواخر سال گذشته به نفوذ فزاینده ایران بر حاکمان مبارز غزه اشاره کرده است.