خادر عدنان، اعتصاب غذای برجسته فلسطینی در بازداشت اسرائیل درگذشت

اورشلیم: شهرت بالا اسیر فلسطینی روز سه‌شنبه پس از یک اعتصاب غذای نزدیک به سه ماه در زندان اسرائیل درگذشت. سرویس زندان اسرائیل اعلام کرد، در زمانی که تنش ها بین اسرائیل و اسرائیل افزایش یافته است فلسطینی ها.
خادر عدنان، یک رهبر در مبارز گروه جهاد اسلامی، بیش از یک دهه پیش اعتصاب غذای طولانی را آغاز کرده بود و شکل جدیدی از اعتراضات را علیه بازداشت گسترده فلسطینیان توسط اسرائیل بدون اتهام یا محاکمه معرفی کرد. روز سه شنبه، این مرد 45 ساله اولین اعتصاب غذای طولانی مدتی بود که در زندان اسرائیل جان باخت.
فلسطینیان خواستار اعتصاب عمومی در کرانه باختری و نوار غزه شدند و انتظار می‌رود که اعتراضات در اواخر روز برگزار شود. ستیزه جویان فلسطینی رگبار راکت از غزه به سمت مزارع خالی اسرائیل شلیک کردند. جهاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: مبارزه ما ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.
مرگ عدنان در حالی اتفاق می افتد که اسرائیل توسط راستگراترین دولت خود رهبری می شود.
زندان‌ها و زندانیان فلسطینی تحت نظارت وزیر کابینه ایتامار بن گویر، سیاستمدار ملی‌گرای افراطی است که قبلاً محدودیت‌ها را برای زندانیان فلسطینی تشدید کرده بود، از جمله کوتاه کردن زمان دوش گرفتن آنها و بستن نانوایی‌های زندان.
بن‌گویر روز سه‌شنبه گفت که مقامات زندان باید «تحمل صفر در برابر اعتصاب غذا و ناآرامی در زندان‌های امنیتی» از خود نشان دهند و دستور داد زندانیان در سلول‌های خود محبوس شوند.
با افزایش خشونت میان اسرائیل و فلسطین، تعداد زندانیان اداری طی سال گذشته به بیش از 1000 نفر رسیده است که بالاترین تعداد در دو دهه اخیر است.
برای زندانیان اداری، اعتصاب غذا اغلب آخرین راه حل است. چندین نفر دست به اعتصاب غذا زده اند که چندین ماه طول کشیده است و اغلب به طور خطرناکی بیمار می شوند. دولت‌های پیشین اسرائیل در برخی مواقع به برخی از خواسته‌های خود برای جلوگیری از مرگ در زندان تن داده‌اند.
گروه حامی پزشکان برای حقوق بشر اسرائیل گفت که این بار هشدارها در مورد وخامت حال عدنان نادیده گرفته شد.
این گروه و وکیل عدنان گفتند که از مقامات اسرائیلی خواسته‌اند که او را از سلولش به بیمارستانی منتقل کنند تا وضعیتش به بهترین شکل تحت نظارت باشد. این گروه حقوق بشر گفت که پزشکی که چند روز پیش عدنان را ملاقات کرده بود، هشدار داد که جان او در خطر است.
دانا ماس از این گروه حقوق بشری گفت: «ما مسئولیت مرگ او را به پای مقامات اسرائیلی می‌گذاریم. اعتصاب‌های غذا یکی از معدود ابزارهای غیرخشونت‌آمیز باقی‌مانده در اختیار فلسطینی‌ها است زیرا آنها علیه سیستم حقوقی ناعادلانه اسرائیل می‌جنگند. زمینه ای از اشغال طولانی مدت و رژیم آپارتاید».
داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی، مرگ عدنان را جنایتی تمام عیار خواند که اشغالگران اسرائیل مسئولیت کامل و مستقیم آن را بر عهده دارند.
در کرانه باختری، محمد اشتیه، نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین نیز اسرائیل را مسئول دانست. او مرگ عدنان را به عنوان “قتل از پیش برنامه ریزی شده با رد درخواست او برای آزادی، بی توجهی به او از نظر پزشکی، و نگه داشتن او در سلول علی رغم وخیم بودن وضعیت سلامتی اش” به تصویر کشید.
سرویس زندان اسرائیل اعلام کرد که عدنان به “دست داشتن در فعالیت های تروریستی” متهم شده است. گفته می‌شود که او در یک مرکز پزشکی زندان به سر می‌برد، اما در حالی که مراحل قانونی پیش می‌رفت، «تا آخرین لحظه» از درمان خودداری کرده است. گفته می شود که او بامداد روز سه شنبه در سلولش بیهوش پیدا شد و به بیمارستان منتقل شد و در آنجا مرگش اعلام شد.
حدود 200 نفر در خارج از خانه عدنان در شهر اشغالی ارابا در کرانه باختری تجمع کردند و تابلوهایی بر روی تصویر او در دست داشتند و خواستار انتقام شدند. راندا موسی، بیوه عدنان، به افرادی که در بیرون جمع شده بودند گفت که “ما یک قطره خون هم نمی خواهیم” در پاسخ به مرگ او.
او خطاب به جمعیت گفت: «ما نمی‌خواهیم موشک شلیک شود یا حمله بعدی به غزه انجام شود.
اسرای فلسطینی به عنوان قهرمانان ملی در نظر گرفته می شوند و هر گونه تهدیدی که برای آنها در زمان بازداشت اسرائیل در نظر گرفته شود می تواند تنش ها یا خشونت ها را کاهش دهد. اسرائیل عدنان و دیگر اسرای فلسطینی را تهدیدی امنیتی می داند که متهم به دست داشتن در حملات یا توطئه های مرگبار هستند.
در طول دهه گذشته، عدنان به عنوان نمادی از استواری در برابر اشغال بی پایان اسرائیل، که اکنون در پنجاه و ششمین سال فعالیت خود به سر می برد، به نامی شناخته شده در سرزمین های فلسطینی تبدیل شد. او چندین اعتصاب غذای طولانی در طول سال‌ها انجام داد، از جمله یک اعتراض ۶۶ روزه در سال ۲۰۱۲، و دو اعتصاب دیگر در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ که به ترتیب ۵۶ و ۵۸ روز به طول انجامید. اسرائیل پس از حمله سال 2015 عدنان را آزاد کرد.
او را با تبدیل اعتصاب غذا به ابزار اعتراض زندانیان فلسطینی و ابزاری مفید برای چانه زنی علیه مقامات اسرائیلی می دانند.
به گزارش باشگاه اسرای فلسطین که نماینده زندانیان سابق و فعلی است، عدنان 12 بار دستگیر شد و حدود 8 سال را در زندان های رژیم صهیونیستی گذراند که بیشتر آن زمان در بازداشت اداری بود.
تعداد بازداشت‌شدگان اداری در سال گذشته افزایش یافته است، زیرا اسرائیل تقریباً هر شب حملات بازداشتی را در کرانه باختری در پی یک رشته حملات مرگبار فلسطینیان در اسرائیل در اوایل سال 2022 انجام داده است.
اسرائیل می‌گوید این تاکتیک بحث‌برانگیز به مقامات کمک می‌کند تا حملات را خنثی کنند و شبه‌نظامیان خطرناک را بدون افشای مطالب متهم به دلایل امنیتی، نگه دارند.
فلسطینی‌ها و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این سیستم به طور گسترده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و روند قانونی را رد می‌کند، به‌علاوه ماهیت محرمانه این شواهد، امکان دفاع از سوی بازداشت‌شدگان اداری یا وکلای آنها را غیرممکن می‌کند.
اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری در یک سال گذشته درگیر جنگ بوده اند. حدود 250 فلسطینی بر اثر تیراندازی اسرائیل و 49 نفر در حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها کشته شده اند.
مقامات اسرائیلی روز سه شنبه گفتند یک مرد اسرائیلی در تیراندازی مظنون به تیراندازی فلسطینی ها در کرانه باختری رود اردن زخمی شد.