حسن روحانی: رئیس جمهور ایران امیدوار است جو بایدن سیاست های دونالد ترامپ در مورد ایران را باز کند | اخبار جهان

تهران ، ایران: رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه امید خود را برای رئیس جمهور منتخب آمریکا تکرار کرد جو بایدن تلویزیون دولتی گزارش داد ، که سیاست آمریكا در ایران را به همان جایی كه چهار سال پیش به عنوان معاون رئیس جمهور امور را رها كرده بود ، بازگرداند تهرانتوافق هسته ای با قدرتهای جهانی.
حسن روحانی گفت که اگر ایران و ایالات متحده می توانند راهی برای بازگشت به “وضعیت 20 ژانویه 2017” پیدا کنند ، رئیس جمهور دونالد ترامپروز تحلیف ، “این می تواند یک راه حل عظیم برای بسیاری از مسائل و مشکلات باشد.”
در زمان ترامپ ، تنش ها میان آمریکا و ایران افزایش یافته است و دو طرف را در اوایل سال جاری به آستانه جنگ سوق داده است.
یکی از اقدامات امضای ترامپ در سیاست خارجی ، خروج یک جانبه از توافق هسته ای در سال 2018 بود که غنی سازی اورانیوم ایران را در ازای لغو تحریم های اقتصادی محدود کرده بود. ترامپ از آن زمان مجازات های خود را علیه ایران به هم ریخته است که اقتصاد این کشور را ویران کرده و واحد پول آن را خرد کرده است.
روحانی از بایدن خواست “صریحاً” کارزار فشار حداکثر فشار ترامپ و همچنین “جبران سیاست های غلط اعمال شده طی چهار سال گذشته” را محکوم کند ، اشاره احتمالی به خسارات مالی گسترده ای که ایران در نتیجه کارزار تحریم های ترامپ متحمل شده است.
در تلاش برای تحت فشار قرار دادن اروپا برای یافتن راهی برای دور زدن تحریم ها ، ایران به تدریج حدود توافق هسته ای را کنار گذاشته است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ، که در این معامله کمتر از 300 کیلوگرم (660 پوند) بود ، اکنون بر اساس آخرین گزارش بازرسان سازمان ملل ، بیش از 2440 کیلوگرم (5380 پوند) است.
به گفته کارشناسان ، این ماده برای تولید حداقل دو سلاح هسته ای کافی است ، اگر ایران تصمیم به دنبال بمب بگیرد. ایران مدتهاست که برنامه هسته ای خود را برای اهداف صلح آمیز حفظ کرده است.
روحانی ، نسبتاً معتدل ، همراه با وزیر امور خارجه ایران ، از تمایل این کشور برای پس گرفتن غنی سازی و بازگشت به مذاکرات خبر داده اند.
اگرچه بعید به نظر می رسد که بایدن در “اولین قدم های” خود برای تحریم های فلج کننده ایران را لغو کند ، اما روحانی در سخنرانی روز چهارشنبه خود خواستار آن شد ، رئیس جمهور منتخب اظهار داشت که اگر ایران ابتدا به توافق برسد ، به توافق هسته ای باز می گردد.