تنش فلسطینی اسرائیل بالاست: تنش اسرائیل در فلسطین پس از حملات مرگبار بالا گرفت

تل‌آویو: ساعتی پس از کشته شدن دو خواهر اسرائیلی در حمله تیراندازی در کرانه باختری اشغالی، یک گردشگر ایتالیایی کشته و پنج نفر زخمی شدند.
این حملات پس از یک شب حملات مرزی در غزه و لبنان، به تشدید تنش‌های اسرائیل و فلسطین در پی یورش پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در اورشلیم در هفته جاری افزوده شد.
این تنش‌ها تهدید به تبدیل شدن به درگیری گسترده‌تر در یک شبه شد زیرا اسرائیل به رگبار راکت‌ها با اصابت به اهداف مرتبط با گروه اسلام‌گرای حماس در غزه و جنوب لبنان پاسخ داد، اما درگیری‌ها در روز جمعه وارد آرامش شد.
با این حال، این دو حمله تاکید کردند که وضعیت پس از شب‌های متوالی مشکل که هشدار جهانی را به همراه داشته و خواستار آرامش شده است، همچنان ناآرام است.
در آخرین حمله، یک خودرو در خیابانی در نزدیکی یک مسیر محبوب دوچرخه و پیاده روی در تفرجگاه تل آویو به گروهی برخورد کرد. به گفته پلیس، راننده هنگام تلاش برای کشیدن اسلحه توسط یک افسر پلیس در همان نزدیکی شلیک شد.
یک منبع امنیتی اسرائیلی ضارب را یک شهروند عرب اسرائیلی از شهرک کفر قاسم معرفی کرد.
ویدئوی رویترز اندکی پس از این حادثه یک خودروی سفید رنگ واژگون روی چمن های پارک را نشان می دهد. پلیس منطقه ای را که مملو از امدادگران اورژانس بود محاصره کرد.
سرویس آمبولانس Magen David Adom گفت که قربانیان همه گردشگران خارجی بودند. آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا تایید کرد که یک ایتالیایی کشته شده است و ممکن است ایتالیایی های دیگری نیز در میان مجروحان باشند.
اوایل روز جمعه، دو خواهر اسرائیلی 20 و 16 ساله با ملیت مشترک بریتانیایی در تیراندازی به خودروی آنها در نزدیکی شهرک یهودی نشین حمرا در دره اردن کشته و مادرشان زخمی شدند.
نخست وزیر بنیامین نتانیاهو پس از بازدید از محل حمله به همراه یوآو گالانت وزیر دفاع گفت: دشمنان ما دوباره ما را در معرض آزمایش قرار می دهند.
در حالی که سربازان به دنبال فرد مسلح بودند، نتانیاهو دستور داد تا نیروهای ذخیره پلیس مرزی و نیروهای نظامی اضافی برای مقابله با موج حملات بسیج شوند.
وزارت خارجه آمریکا این حملات را محکوم کرد و گفت: “هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه از هر ملیتی غیر وجدان است.”
نقطه فلش
مسئولیت هیچکدام از حملات روز جمعه برعهده نگرفت، اما حماس، گروه اسلامگرا که نوار محاصره شده غزه را کنترل می کند، آنها را ستایش کرد و آنها را به تنش های اطراف مسجد الاقصی مرتبط دانست.
نماز جمعه بدون حادثه بزرگ سپری شد و به غیر از سنگ اندازی، پلیس گفت که اوضاع آرام بوده است.
پلیس اسرائیل دو بار در این هفته به مسجدی که صدها هزار نمازگزار در ماه مبارک رمضان در آن نماز می خواندند، یورش بردند تا گروه هایی را که به گفته آنها خود را با هدف ایجاد دردسر سنگر کرده بودند، از محل خارج کنند.
فیلم ضرب و شتم افسران نمازگزارانی که با آنها روبه‌رو شدند، نگرانی را حتی در میان متحدان اسرائیل برانگیخت و موجب محکومیت در سراسر جهان عرب شد.
این مکان در شهر قدیمی اورشلیم، مقدس برای مسلمانان و یهودیان، که آن را به عنوان کوه معبد می شناسند، به ویژه در مورد موضوع بازدیدکنندگان یهودی که از ممنوعیت نماز غیر مسلمانان در محوطه مسجد سرپیچی می کنند، یک نقطه عطف بوده است.
درگیری ها در آنجا در سال 2021 به آغاز جنگ 10 روزه بین اسرائیل و حماس کمک کرد. تبادل آتش بین مرزی خاطرات آن درگیری را بیدار کرد، اما با طولانی شدن آرامش در درگیری در روز جمعه، به نظر نمی رسید هیچ یک از طرفین مایل به طولانی شدن درگیری باشند.
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «هیچکس در حال حاضر خواهان تشدید تنش نیست. در این مرحله فکر می کنم حداقل در ساعات آینده سکوت با سکوت پاسخ داده خواهد شد.
یکی از مقامات یکی از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به رویترز گفت که اگر اسرائیل نیز همین کار را انجام دهد، آماده است آرامش خود را حفظ کنند و این گروه «نقشه خود را اعلام کرده است». یک مقام قطری گفت که قطر به تلاش های بین المللی برای کاهش تنش کمک می کند.
حتی قبل از شعله ور شدن چند روز گذشته، کرانه باختری شاهد موجی از درگیری ها در چند ماه گذشته بوده است، با حملات مکرر نظامی و تشدید خشونت شهرک نشینان در میان سیل حملات فلسطینی ها.
از آغاز سال میلادی جاری، حداقل 18 اسرائیلی و خارجی در حملاتی در اسرائیل، اطراف اورشلیم و کرانه باختری کشته شده اند. در همین مدت، نیروهای اسرائیلی بیش از 80 فلسطینی را به قتل رساندند که بیشتر آنها از جنگجویان گروه های شبه نظامی بودند اما برخی از آنها غیرنظامی بودند.
پس از اعتصابات شبانه در غزه، خیابان ها به جز برخی تاکسی ها و وسایل نقلیه اورژانس تا حد زیادی خالی بود. در محله طوفه شهر غزه به برخی از خانه ها و یک بیمارستان کودکان آسیب وارد شد.
راننده تاکسی مهند ابو نعمه، 23 ساله، گفت که خانواده اش به سختی از حملات هوایی اسرائیل که در نزدیکی خانه او بود، فرار کردند و اتاق ها را پر از خاک و آوار کرد و به ماشینش آسیب رساند.
او می گوید: «به دلیل گرد و غبار به سختی می دیدم، خاک تخت های خواهرانم را پوشانده بود و آنها را یکی یکی بیرون می آوردم.
در حالی که روند صلح به رهبری بین‌المللی مدت‌ها در حال نابودی است، امیدهای فلسطینی‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل در کرانه باختری و غزه با پایتختی بیت‌المقدس شرقی کم رنگ شده است. اسرائیل بیت المقدس شرقی را در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 تصرف کرد و در اقدامی که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشد، آن را به عنوان پایتخت خود ضمیمه کرد.
دولت جدید راست‌گرای تندرو اسرائیل قصد دارد شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را گسترش دهد و اعضایی را شامل شود که امکان تشکیل کشور فلسطینی را رد می‌کنند. حماس به سهم خود از همزیستی با اسرائیل سرباز می زند.