تقسیمات سیاسی اسرائیل دوباره ترسیم شد: تقسیمات سیاسی اسرائیل توسط جنبش اعتراضی دوباره ترسیم شد

اورشلیم: اردوگاه سیاسی جدیدی که حاکمیت قانون را بر اختلافات سنتی برتری می‌دهد، در اسرائیل در حال ظهور است. جنبش اعتراضیکه مجموعه ای از مخالفان اصلاحات قضایی دولت را متحد کرده است.
این حزب از طرف چپ و راست، گروه های سکولار و مذهبی، فعالان صلح و نیروهای ذخیره نظامی، یقه آبی و کارگران فناوری پیشرفته مورد حمایت قرار گرفته است.
از زمانی که دولت جدید جناح راست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرح بحث‌برانگیز خود را برای بازنگری در سیستم قضایی آغاز کرد، شکاف‌های عمیق اجتماعی سنتی اسرائیل متزلزل شد.
و حتی اگر رهبر کهنه کار دکمه مکث این طرح را در هفته گذشته فشار داد، در مواجهه با اعتراضات جدید و اعتصاب عمومی، مخالفان تردید دارند که این چیزی بیش از یک تاکتیک متوقف کننده باشد.
نتانیاهودولت که در ماه دسامبر روی کار آمد و احزاب راست افراطی و افراطی ارتدوکس را در بر می گیرد، استدلال می کند که اصلاحات گسترده برای ایجاد توازن مجدد قدرت بین دولت و قوه قضائیه مورد نیاز است.
منتقدان آن ادعا می‌کنند که تضعیف دیوان عالی، کنترل‌ها و موازنه‌هایی را که برای پاسخگو نگه داشتن سیاستمداران طراحی شده‌اند و برای یک لیبرال دموکراسی سالم حیاتی هستند، از بین می‌برد.
تظاهرات چند ماهه همچنین شامل فمینیست ها و فعالان حقوق دگرباشان جنسی نیز می شود که از اینکه چگونه گروه های مذهبی تندرو به دنبال تغییر شکل جامعه اسرائیل هستند می ترسند.
ایوا ایلوز، جامعه شناس در این باره می گوید: «این اولین بار است که واقعاً یک جنبش توده ای وجود دارد که می تواند جوامعی را که تاکنون هیچ وجه اشتراکی نداشتند، جمع کند: افرادی از چپ و راست میانه رو، منتقدان سکولار و مذهبی، یهودیان و اعراب. دانشگاه عبری اورشلیم.
او گفت: «بسیاری از مردم نمی‌خواهند در کشوری زندگی کنند که حقوق اقلیت‌ها را به شکلی صریح – اعلام شده و قانونی – انکار می‌کند.
فقط دموکراسی خاورمیانه
مقامات اسرائیلی اغلب کشوری را که در سال 1948 تأسیس شد به عنوان “تنها دموکراسی در خاورمیانه” تمجید می کنند.
اما منتقدان داخل و خارج از کشور به تبعیض اقلیت عرب، حدود 20 درصد از جمعیت، و اشغال چندین دهه سرزمین های فلسطینی اشاره می کنند.
در حالی که برخی از یهودیان اسرائیلی در این تظاهرات نیز به اشغال اعتراض کرده اند، تعداد نسبتا کمی از اسرائیلی های عرب به آنها پیوسته اند.
اگرچه بزرگترین تظاهرات در سنگر چپ گرایان تل آویو برگزار شده است، جایی که ده ها هزار نفر به خیابان ها آمده اند، تظاهرات توسط راست میانه رو در جاهای دیگر نیز برگزار شده است.
حتی در حزب راستگرای لیکود نتانیاهو، با بزرگتر شدن تظاهرات، صداهای مخالف در حال شنیده شدن است.
ایلوز گفت که جنبش اعتراضی همچنین “شورش سکولارها علیه مذهبی ها است، حتی اگر ناگفته بماند”.
یهودیان اولترا ارتدوکس که بیش از 10 درصد جمعیت را تشکیل می دهند، از خدمت سربازی معاف هستند.
بسیاری از مردان جامعه وقت خود را به مطالعات دینی اختصاص می دهند و کار نمی کنند، در حالی که برای حمایت از خانواده های پرجمعیت خود به یارانه های دولتی و معافیت های مالیاتی متکی هستند.
این وضعیت توسط شرکای افراطی ارتدوکس نتانیاهو دفاع شده است، اما باعث نارضایتی بخش بزرگی از مردم اسرائیل شده است که جامعه مذهبی را متهم می کنند که با هزینه خود زندگی می کنند.
ترس از اقتصاد
نتانیاهو روند پیشبرد اصلاحات را در حالی که پارلمان در تعطیلات تعطیلات به سر می برد، به حالت تعلیق درآورده و به گفتگو با اپوزیسیون در تلاش برای حل بحران اشاره کرده است، اما تظاهرات به سرعت ادامه یافته است.
در بحبوحه آشفتگی عمیق سیاسی اسرائیل، نگرانی ها در مورد اقتصاد نیز افزایش یافته است، با کاهش ارزش شیکل در برابر دلار در سال جاری و عمیق تر شدن بحران هزینه های زندگی.
در نظرسنجی که هفته گذشته توسط روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر شد، تنها 29 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که از نحوه پیشبرد اصلاحات قضایی راضی هستند.
امیر فوکس، محقق اندیشکده انستیتوی دموکراسی اسرائیل، گفت که جنبش اعتراضی منعکس کننده یک اجماع گسترده اجتماعی علیه پیشنهادات دولت است که به گفته او بسیاری آن را “رادیکال و پوپولیستی” می دانند.
او گفت: «خط جداسازی بین چپ راست و مذهبی-سکولار وجود دارد. “اما تعدادی از رای دهندگان (که) در جناح راست و/یا مذهبی هستند و به دولت فعلی رای داده اند با اصلاحات در شکل فعلی آن دشمنی دارند.
برای آنها دموکراسی تنها حکومت اکثریت نیست، بلکه دفاع از اقلیت ها، حقوق بشر و استقلال قوه قضائیه است.