بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟

مراقبت های قبل و بعد از درمان در کیفیت نتیجه نهایی کاشت مو تاثیر زیادی دارد. استفاده به موقع و صحیح از داروهای تجویزی نیز از مراقبت های بعد از درمان محسوب می شود. به نظر شما بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟

در واقع کیفیت کاشت مو تنها به تبحر پزشک و وضعیت بانک مو بستگی ندارد. توجه به مراقبت های بعد از درمان از قبیل مصرف داروهای بعد از کاشت مو  نیز در نتیجه موثر است. مصرف داروها فرآیند درمان را تکمیل می کند.

داروهای بعد از پیوند مو به منظور دست یابی به اهداف مختلف تجویز می شوند. گاهی هدف از تجویز دارو تقویت موها بعد از کاشت است. برخی از داروها نیز به منظور التیام درد توسط پزشک تجویز می شود.

در برخی مواقع برای درمان زخم ها نیز فرد باید از داروهای خاصی استفاده کند. در ادامه مقاله اطلاعات کامل تری در این رابطه ارائه شده است.

 

بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟ ؛ داروهای مسکن درد

با توجه به اینکه حین کاشت مو سر کاملا بی حس است معمولا فرد هیچگونه دردی احساس نمی کند؛ اما بعد از جلسه درمان و با از بین رفتن اثرات بی حسی او ممکن است دچار احساس درد شود.

درد بعد از پیوند مو مربوط به ناحیه اهدا و کاشت می شود. برای تسکین درد معمولا پزشک داروهای مسکن تجویز می کند. در بسیاری مواقع افراد از مسکن های بدون نسخه پزشک نیز برای کاهش درد استفاده می کنند.

معمولا استامینوفن کدئین بهترین مسکن برای تسکین درد بعد از پیوند مو است. ژلوفن، آسپیرین و ایبوبروفن به هیچ وجه توصیه نمی شود؛ زیرا این داروها خون را رقیق کرده و به همین دلیل سبب افزایش احتمال خونریزی
می شوند. خونریزی زخم ها بهبود آنها را به تعویق می اندازد.

 

بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟ ؛ آنتی بیوتیک ها

عفونت بعد از تمام جراحی ها از قبیل پیوند مو یک امر اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل پزشکان برای کاهش احتمال بروز عفونت و کنترل آن همواره بعد از جراحی ها آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

آنتی بیوتیک ها از مرسوم ترین داروها بعد از کاشت مو هستند که به دو شکل موضعی و قرص مورد استفاده قرار می گیرند. انواع موضعی شامل پمادهایی هستند که روی ناحیه کاشت استفاده می شوند.

به طور کلی نوع دارو، زمان مصرف و نحوه استفاده از آن توسط پزشک تعیین می شود. آزیترومایسین ۲۵۰  (Azithromycine) از داروهای متداول جهت کاهش احتمال بروز عفونت بعد از پیوند مو است.

در برخی مواقع به ویژه زمانی که افراد به آزیترومایسین حساسیت داشته باشند پزشک داروی سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) استفاده تجویز می کند.

داروهای ضد التهاب

یکی از پاسخ های همیشگی به این پرسش که بعد از کاشت مو چه داروهایی استفاده کنیم داروی ضد التهاب است؛ زیرا بعد از کاشت مو ممکن است پوست فرد دچار التهاب، خارش و تورم شود.

برای کاهش خارش ناشی از التهاب بعد از پیوند مو معمولا سیتریزین۱۰ (Cetirizine 10) تجویز می شود. هیدروکورتیزون نیز یکی از انواع داروهای ضد التهابی است که به منظور کاهش تورم مورد استفاده قرار می گیرد.

داروهایی که به منظور کاهش تورم بعد از پیوند مو مورد استفاده قرار می گیرند اغلب دارای ساختار کورتیکواستروئیدی هستند. نکته بسیار مهم این است که افراد دیابتی مجاز به استفاده از این دارو نیستند.

 

داروهای خواب آور

خواب کافی و به موقع بعد از کاشت مو ضروری است. در حالی که بسیاری از متقاضیان بعد از پیوند مو دچار اختلال خواب می شوند. پزشک برای این افراد داروی خواب آور تجویز می کند.

والیوم که نوعی دیازپام است و زاناکس (Xanax) رایج ترین داروی مورد استفاده برای درمان بی خوابی بعد از پیوند مو است.

از آنجایی که بی خوابی موقتی است معمولا این نوع داروها برای چند روز اول بعد از جلسه درمان تجویز می شود. بعد از عادی شدن برنامه خواب فرد دیگر نیازی به استفاده از این داروها نیست.
سرم و شامپوهای مخصوص شستشو

بعد از کاشت مو فرد شاهد زخم و دلمه هایی روی پوست سر خواهد بود. سرم شستشو از جمله داروهای بعد از کاشت مو است که برای بهبود این قبیل زخم ها تجویز می شود. نرمال سالین ازجمله  رایج ترین سرم های شستشو بعد از پیوند مو است.

معمولا شامپو بچه مناسب ترین شوینده برای شستشوی موها بعد از کاشت است. بنابر صلاحدید پزشک در برخی مواقع افراد از فوم ها یا شامپوهای مخصوص استفاده می کنند.

روغن بادام تلخ نیز برای جلوگیری از خشکی پوست سر بعد از شستشو و نیز نرم شدن دلمه های ایجاد شده توصیه می شود.

مزوتراپی مو 

مزوتراپی نوعی دارو بعد از کاشت مو نیست، بلکه یک روش درمانی است. در این تکنیک درمانی با استفاده از سوزن هایی با اندازه های مختلف مواد خاصی به پوست سر تزریق می شود. این مواد سبب افزایش خونرسانی به پوست سر و تحریک رشد موها می شوند.

این روش درمانی که برای درمان ریزش موها استفاده می شود برای درمان ریزش بعد از کاشت مو نیز به کار
می رود.  به همین دلیل در موضوع بعد از کاشت مو چه داروهایی استفاده کنیم به این روش درمانی نیز پرداختیم.

تاثیر مزوتراپی در درمان ریزش مو ثابت شده است؛ اما میزان تاثیر آن به عوامل مختلفی از قبیل ژنتیک فرد، جنسیت، تغذیه و شرایط سلامتی فرد دارد.

 

پلاسما درمانی یا PRP

در پلاسما درمانی برای درمان ریزش مو و تقویت رشد موها میزان گردش خون به پوست افزایش می یابد. این تکنیک درمانی یکی از مهم ترین و موثرترین درمان ها بعد از کاشت مو است.

در این تکنیک درمانی از فاکتورهای فعال رشد در خون فرد استفاده می شود. نکته مهم در رابطه با این تکنیک درمانی این است که این روش درمانی باید ۲ الی ۳ ماه بعد از پیوند مو انجام شود. در صورتی که زودتر از این زمان انجام شود ممکن است توام با عواقب و خطراتی باشد.

نکته مهم دیگر این است که پلاسما درمانی حتما باید تحت نظر پزشک متخصص پوست انجام شود. انجام درمان های زیبایی در مراکز درمانی نامعتبر نه تنها به نتیجه مطلوب منجر نمی شود، بلکه در برخی مواقع عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد.

با توجه به حضور متخصصان مجرب و امکانات به روز در کلینیک رویان سلامت تمامی درمان های زیبایی با کیفیت بسیار بالایی در این مرکز انجام می شود. بعد از درمان نیز تمام توصیه های لازم به فرد متقاضی کاشت مو ارائه می شود.

علاوه بر این با توجه به شرایط فرد بهترین دارو بعد از کاشت مو نیز توسط پزشک تجویز می شود. تشخیص داروی مورد نیاز برای هر فرد به عهده پزشک است.

فیناستراید از داروهای بعد از کاشت مو

فیناستراید یکی از بهترین داروها برای جلوگیری از ریزش مو است. این دارو از تبدیل تستسترون به دی هیدروتسترون و ریزش مو پیشگیری می کند و در دو نوع موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این دارو بعد از درمان پیوند مو ریزش مو را به حداقل می رساند که  این موضوع در کیفیت نهایی درمان تاثیرگذار است؛ البته باید توجه داشت که فیناستراید دارای عوارض جانبی از قبیل اختلال عملکرد جنسی است.

اختلال نعوذ، اختلالات میل جنسی، اختلال در انزال و ارگاسم از جمله عوارض ذکر شده برای فیناستراید هستند.

 

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل نیز از جمله داروهای مورد استفاده بعد از پیوند مو است. این دارو که به صورت محلول موجود است مشهورترین داروهای تقویت موها بعد از کاشت به شمار می رود.

این محلول تقویتی در دو دوز ماینوکسیدیل ۵ و ماینوکسیدیل ۲ موجود است و به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا محلول ۲ درصد برای بانوان و ۵ درصد برای مردان تجویز می شود.

معمولا این دارو ۲ مرتبه در روز به مقدار ۱ سی سی استفاده می شود. اکثر متخصصین در پاسخ به این پرسش مراجعه کنندگان که برای تقویت موها بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم ماینوکسیدیل را معرفی
می کنند.

البته این نکته را متذکر می شویم که استفاده از هیچ دارویی حتی داروهای تقویتی بدون تجویز پزشک بعد از پیوند مو مجاز نیست.

توصیه می شود که استفاده از فیناستراید و ماینوکسیدیل ۲ هفته بعد از کاشت مو و بعد از ریزش دلمه ها و زخم ها شروع شود. برخی پزشکان معتقدند بهتر است که مصرف ماینوکسیدیل از زمانی دیرتر و بعد از هفته چهارم شروع شود.

فیناستراید نه تنها سبب رشد موها بعد از کاشت می شود بلکه سبب رشد مجدد موهای از دست رفته خواهد شد. بنابراین در کنار این پرسش که بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم نحوه استفاده و زمان مصرف آن نیز مهم است.

 

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

علاوه بر ماینوکسیدیل و فیناستراید داروهای تقویتی دیگری نیز بعد از کاشت مو توصیه می شوند. داروهای تقویتی شامل انواع ویتامین ها هستند که در رشد و تقویت موها به کار می روند. برخی از مهمترین داروهای تقویتی بعد از کاشت مو عبارتند از:

  • زینک: اکثر افراد بعد از کاشت مو باید از زینک به عنوان یک داروی تقویتی استفاده کنند؛
  • ویتامین A: ویتامین Aبا تولید سبوم سبب افزایش رشد موها شده و از شوره سر نیز جلوگیری می کند؛
  • بیوتین: بیوتین یا ویتامین Bسبب رشد صحیح موها می شود. این ماده ضروری ترین ماده برای رشد موها بعد از پیوند مو است؛
  • ویتامین C: این ویتامین با تولید کلاژن سبب بهبود عملکرد طبیعی موها می شود. علاوه بر این در بهبود زخم ها و دلمه های بعد از کاشت مو نیز تاثیر دارد؛
  • ویتامین E: ویتامین Eسبب افزایش اکسیژن در بافت موها می شود. این نوع ویتامین از مواد حیاتی برای تقویت موها به شمار می رود؛
  • روی: روی سبب جلوگیری از ریزش موها و تقویت آنها می شود؛
  • اسید فولیک: اسید فولیک نیز از ویتامین های خانواده Bو از اصلی ترین داروهای تقویتی بعد از پیوند مو است. این ماده در تولید سلول های قرمز خونی نقش دارد و با افزایش خونرسانی سبب تقویت رشد موها می شود.

 

کلام آخر

داروها بعد از کاشت مو از مسائل مهم در ارتباط با مراقبت های بعد از درمان محسوب می شوند. یکی از سوالات اساسی افرادی که به کاشت مو اقدام کرده اند این است که بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم .

دارو بعد از کاشت مو به منظور کاهش عوارض درمان و تقویت رشد موها استفاده می شوند. آنتی بیوتیک، داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب و داروهای خواب آور به منظور بهبود عوارض بعد از کاشت مو مورد استفاده قرار
می گیرند.

داروهای تقویتی از قبیل ویتامین A، E، C، بیوتین، روی و اسید فولیک برخی از داروهای تقویتی بعد از پیوند مو هستند که به منظور تقویت رشد موها استفاده می شوند. داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل به همراه تکنیک های پلاسما درمانی و PRP نیز از جمله اقدامات درمانی بعد از پیوند مو هستند.

با کلینیک رویان همراه باشید.

سوالات متداول

متقاضیان کاشت مو سوالات بسیار زیادی در رابطه با داروهای مصرفی بعد از کاشت مو دارند. در این بخش به برخی از سوالات مرسوم پاسخ می دهیم.

اگر چند ماه بعد از کاشت مو مصرف ماینوکسیدیل را قطع کنم موهای کاشته شده نمی ریزد؟

از آنجایی که موهای کاشته شده dht-receptor ندارند به همین دلیل در معرض خطر ریزش نیستند؛ اما موهای خودتان ممکن است دچار ریزش شوند.

آیا احساس خارش در ناحیه کاشت با وجود گذشت ۲ ماه از جلسه درمان نگران کننده است؟

خیر. خارش در ناحیه کاشت مو نشانه خوبی است. استفاده از سیتریزین برای کاهش خارش توصیه می شود.

چه مدت بعد از پیوند موی طبیعی مصرف داروهای تقویتی شروع می شود؟

معمولا یک هفته بعد از کاشت مو مصرف داروهای تقویتی، مکمل ها و ویتامین ها شروع می شود. درصد بسیار کمی از افراد از طریق رژیم تغذیه ای نیازهای بدن خود را تامین می کنند. به همین دلیل مصرف داروهای تقویتی ضروری است.

آیا داروهای تقویت مو باعث افزایش رشد موهای بدن نیز می شوند؟

بله – داروهایی که برای تقویت رشد موها مورد استفاده قرار می گیرند به احتمال زیاد روی موهای زائد بدن نیز تاثیرگذارند. لیزر موهای زائد راهکار موثری برای درمان موهای زائد بدن است.