برنامه جهانی غذا برای تعلیق کمک به فلسطینیان به دلیل کمبود بودجه

غزه: یک مقام ارشد این گروه در اراضی فلسطینی روز یکشنبه گفت: برنامه جهانی غذا (WFP) کمک های غذایی به بیش از 200 هزار فلسطینی را از ماه آینده به دلیل کمبود “شدید” بودجه متوقف می کند.
سامر عبدالجابر، مدیر کشوری برنامه جهانی غذا، در تماس تلفنی با رویترز از اورشلیم به رویترز گفت: «با توجه به کمبود شدید بودجه، برنامه جهانی غذا مجبور به انتخاب‌های دردناک برای افزایش منابع محدود است.
WFP باید کمک به بیش از 200000 نفر را تعلیق کند که 60 درصد پرونده فعلی آن است.
از ژوئن.”
بیشترین خانواده‌ها در غزه، جایی که ناامنی غذایی و فقر بالاترین میزان را دارد، و در کرانه باختری رود اردن است.
آژانس ملل متحد به فلسطینیان فقیر هم کوپن های ماهیانه به ارزش هر نفر 10.30 دلار و هم سبدهای غذایی ارائه می دهد. هر دو برنامه تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
غزه که از سال 2007 توسط گروه اسلامگرای حماس اداره می شود، 2.3 میلیون نفر را در خود جای داده است که بر اساس اسناد فلسطین و سازمان ملل، 45 درصد آنها بیکار و 80 درصد به کمک های بین المللی وابسته هستند.
عبدالجابر گفت: “WFP پیامدهای این تصمیم اجتناب ناپذیر و سخت را بر صدها هزار نفر که برای اساسی ترین نیازهای خود نیز به کمک های غذایی وابسته هستند، درک می کند.”
اسرائیل با استناد به نگرانی‌های امنیتی حاکمان حماس، محاصره‌ای را همراه با مصر انجام داده است که برای سال‌ها محدودیت‌هایی را بر جابجایی افراد و کالاها اعمال کرده است.
عبدالجابر گفت که آژانس سازمان ملل به کمک های خود به 140,000 نفر در غزه و کرانه باختری ادامه خواهد داد و افزود که تصمیم تعلیق برای نجات کسانی گرفته شده است که در معرض بالاترین خطر ناتوانی در تهیه غذای خود هستند.
او گفت، مگر اینکه بودجه دریافت شود، WFP مجبور خواهد شد تا کمک های غذایی و نقدی را به طور کامل تا ماه اوت متوقف کند.
ده ها فلسطینی با سر دادن شعار “نه به گرسنگی” در اعتراض به این تصمیم در مقابل دفاتر برنامه جهانی غذا در شهر غزه تظاهرات کردند.
فرج المصری، پدر دو فرزند، گفت: «کوپن زندگی است، پیامی که آنها برای ما فرستادند برابر با مرگ است، زیرا هیچ منبع درآمد دیگری وجود ندارد.»
در جبالیه، در شمال نوار غزه، جملات الدبور، که خانواده‌اش کوپن‌هایی به ارزش 164.80 دلار در ماه دریافت می‌کنند، گفت که از گرسنگی خواهند مرد، زیرا شوهرش بیمار و بیکار بود.