ایران: گروه حقوق بشر: اعدام در ایران در ماه مه بالاترین میزان از سال 2015 تاکنون است

پاریس: یک گروه حقوق بشری روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران امسال بیش از 300 نفر را اعدام کرده است که این میزان در ماه مه در طول افزایش اعدام فعلی، بالاترین رقم ماهانه در این کشور از سال 2015 بوده است.
مستقر در نروژ حقوق بشر ایران (IHRحداقل 307 نفر در سال 2023 اعدام شده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 75 درصد افزایش داشته است.
حداقل 142 نفر در ماه مه اعدام شدند که بالاترین رقم ماهانه از سال 2015 است، به این معنی که ماه گذشته به طور متوسط ​​روزانه بیش از چهار نفر در جمهوری اسلامی اعدام شدند.
کمپین‌ها ایران را متهم می‌کنند که اعدام‌ها را تشدید می‌کند تا ترس را به مردم وارد کند، زیرا رهبری برای سرکوب جنبش اعتراضی که در ماه سپتامبر شروع شد، حرکت می‌کند.
هفت مرد در پرونده‌های مربوط به اعتراضات به دار آویخته شده‌اند، اما فعالان می‌گویند که اعدام‌ها در موارد کمتر برجسته، به‌ویژه در مورد محکومیت‌های مربوط به مواد مخدر و قتل، افزایش یافته است و اقلیت‌های قومی به طور نامتناسبی هدف قرار گرفته‌اند.
محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران گفت: هدف جمهوری اسلامی از تشدید اعدام های خودسرانه، گسترش هراس جامعه برای جلوگیری از اعتراضات و طولانی شدن حکومت آن است.
اگر جامعه بین‌الملل واکنش شدیدتری به موج کنونی اعدام‌ها نشان ندهد، صدها نفر دیگر قربانی ماشین کشتار خود در ماه‌های آینده خواهند شد.»
این سازمان گفت 59 درصد از اعدام شدگان در سال جاری – 180 نفر – به اتهامات مربوط به مواد مخدر اعدام شده اند.
این گزارش افزود که بیش از 20 درصد از اعدام شدگان در ماه مه – 30 نفر – از اقلیت بلوچ عمدتا سنی بودند که در جنوب شرقی کشور متمرکز هستند.
تظاهرات ناشی از مرگ مهسا امینیکه به اتهام زیر پا گذاشتن قوانین پوشش زنان در ایران دستگیر شده بودند، در ماه های گذشته تا حدودی کاهش یافته اند، اما همچنان به صورت پراکنده ادامه دارند.
ایران در اوایل ماه مه سه مرد دیگر را در پرونده‌های مربوط به اعتراضات به دار آویخت که باعث محکومیت بین‌المللی شد و عفو اینترنشنال هشدار داده است که حداقل هفت نفر دیگر در معرض خطر مرگ قرار دارند.
به گفته سازمان عفو ​​بین‌الملل، جمهوری اسلامی سالانه بیش از هر کشور دیگری غیر از چین افراد را اعدام می‌کند.