ایران: ایران 2 نفر را در یک مورد نادر توهین به مقدسات با افزایش اعدام ها اعدام کرد

دبی: ایران دو مرد را روز دوشنبه به دار آویخت توهین به مقدساتمقامات گفتند که با افزایش اعدام ها در سراسر جمهوری اسلامی پس از ماه ها ناآرامی، احکام اعدام نادری را برای این جنایت اجرا می کنند.
به گزارش گروه حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، ایران همچنان یکی از بزرگترین اعدام‌کنندگان جهان است و تنها از ابتدای سال جاری تاکنون حداقل 203 زندانی را به قتل رسانده است. اما اجرای اعدام برای توهین به مقدسات نادر است، زیرا در موارد قبلی مجازات توسط مقامات کاهش یافته بود.
دو مرد یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، در زندان اراک در مرکز ایران درگذشت. آنها در ماه می 2020 به اتهام دست داشتن در کانالی در اپلیکیشن پیام تلگرامی به نام «نقد خرافات و دین» دستگیر شده بودند. کمیسیون آزادی مذهبی بین المللی ایالات متحده. این کمیسیون گفت که هر دو مرد ماه ها در سلول انفرادی قرار گرفتند و نتوانستند با خانواده های خود تماس بگیرند.
خبرگزاری میزان از قوه قضائیه ایران با تایید این اعدام‌ها، این دو مرد را توهین‌کننده به پیامبر اسلام و ترویج الحاد توصیف کرد.
میزان همچنین آنها را به سوزاندن قرآن، کتاب مقدس اسلام متهم کرد، اگرچه مشخص نیست که آیا این افراد گفته می‌شود این کار را انجام داده‌اند یا چنین تصاویری در کانال تلگرام به اشتراک گذاشته شده است.
محمود امیری مقدم، که رهبری حقوق بشر ایران را بر عهده دارد، اعدام ها را به عنوان افشای «ماهیت قرون وسطایی» حکومت دینی ایران محکوم کرد.
وی در بیانیه ای گفت: جامعه جهانی باید با واکنش خود نشان دهد که اعدام برای ابراز عقیده غیرقابل تحمل است. امتناع جامعه بین‌المللی از واکنش قاطع، چراغ سبزی است دولت ایران و همه همفکران آنها در سراسر جهان.”
بلافاصله مشخص نشد که ایران آخرین اعدام خود را چه زمانی به جرم توهین به مقدسات انجام داد. سایر کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی نیز اجازه می دهند که برای توهین به مقدسات، احکام اعدام صادر شود.
سلسله اعدام‌ها، از جمله اعضای گروه‌های اقلیت قومی در ایران، در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات چند ماهه به مرگ مهسا امینی 22 ساله پس از دستگیری او توسط پلیس اخلاق کشور در سپتامبر کاهش یافته است.
در حال حاضر، حداقل چهار نفر متهم به جرایم ادعایی از تظاهرات به اعدام محکوم شده اند. تظاهراتی که طبق گزارش‌ها منجر به کشته شدن بیش از 500 نفر و دستگیری 19000 نفر دیگر شد، یکی از بزرگترین چالش‌های حکومت دینی ایران از زمان انقلاب اسلامی 1979 به شمار می‌رود.
بر اساس گزارش حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲، ایران حداقل ۵۸۲ نفر را اعدام کرده است که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۳۳۳ نفر بوده است. تازه ترین گزارش عفو بین الملل در مورد اعدام ها، ایران را به عنوان دومین اعدام کننده بزرگ جهان، پس از چین، معرفی می کند که گمان می رود سالانه هزاران نفر در آن اعدام می شوند.