ایران از لبنان بدون رهبر می خواهد رئیس جمهور انتخاب کند: ایران از لبنان بدون رهبر می خواهد رئیس جمهور انتخاب کند

بیروت: وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه از لبنان خواست تا بر بن بست سیاسی فائق آمده و رئیس جمهور خود را انتخاب کند و از دولت های خارجی خواست در این انتخاب دخالت نکنند.
ما همه طرف‌ها را در لبنان تشویق می‌کنیم که در انتخاب رئیس‌جمهور تسریع کنند.» حسین امیرعبداللهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت پایتخت این کشور گفت.
وی افزود: ما از هر انتخابات و توافقی که بین همه طرف‌های لبنانی حاصل شود، حمایت خواهیم کرد و از دیگر طرف‌های خارجی می‌خواهیم که بدون دخالت در امور کشور به انتخاب لبنانی‌ها احترام بگذارند.
لبنان که در تنگنای یک بحران اقتصادی شکننده است، تقریباً شش ماه است که در میان بن بست بین بارون های سیاسی ریشه دار بدون رئیس جمهور بوده است.
یک کابینه موقت با اختیارات محدود از ماه مه سال گذشته و پس از آن که نظرسنجی‌های قانونی اکثریت قاطع را به هیچ طرفی نداد، در راس آن قرار گرفته است.
مورد حمایت ایران حزب الله شیعه جنبشی که نفوذ زیادی بر زندگی سیاسی لبنان دارد، از سلیمان فرنگیه طرفدار سوریه برای ریاست جمهوری حمایت کرده است.
قبل از این تایید، حزب الله و متحدانش در طی 11 تلاش ناموفق در پارلمان برای انتخاب جانشین رئیس جمهور میشل عون، آرای خود را خراب کرده بودند و برخی از قانونگذاران این گروه را به ممانعت از رای گیری متهم کردند.
امیرعبداللهیان در دومین سفر امسال خود به بیروت گفت: مقامات لبنانی و همه احزاب و طرف های سیاسی در این کشور ظرفیت و صلاحیت رسیدن به اجماع در انتخاب رئیس جمهور را دارند.
کشورهایی از جمله فرانسه، ایالات متحده و عربستان سعودی به طور منظم در مورد لبنان رایزنی می کنند. نمایندگان آنها در ماه فوریه در پاریس ملاقات کردند تا درباره این بحران بدون دستیابی به پیشرفت ملموس بحث کنند.
حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هشدار داده است که رئیس‌جمهور بعدی نمی‌تواند به واشنگتن نزدیک باشد، واشنگتن که او آن را به «مداخله» در لبنان متهم کرده است.
فرنگیه دوست شخصی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است و مدت هاست که در میان گزینه های ترجیحی حزب الله برای ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفته است.
قبل از اینکه عون مورد حمایت حزب الله در سال 2016 به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، این گروه شیعه تاکتیک های خرابکارانه مشابهی را در پیش گرفته بود که به ایجاد یک جای خالی بیش از دو سال کمک کرد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران و عبدالله بو حبیب همتای لبنانی خود در خصوص همکاری های همه جانبه ایران و لبنان و آمادگی ایران برای تقویت بیشتر روابط در اقتصاد، تجارت، گردشگری، علم، فناوری و سایر زمینه ها رایزنی کردند.
امیرعبداللهیان قرار است روز جمعه قبل از سفر به دمشق با دیگر مقامات لبنانی دیدار کند.