اولین فضانورد ترکیه: اردوغان از اولین فضانورد ترکیه در مسیر انتخابات رونمایی کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز شنبه گفت که اولین فضانورد ترکیه تا پایان سال جاری به ایستگاه فضایی بین المللی سفر خواهد کرد. خلبان نیروی هوایی، آلپر گزراوچی، 43 ساله، به عنوان اولین شهروند ترکیه در فضا انتخاب شد. پشتیبان او Tuva Cihangir Atasever، 30 ساله، مهندس سیستم های هوانوردی در پیمانکار دفاعی ترکیه Roketsan است.
اردوغان این خبر را در نمایشگاه هوانوردی و فضایی Teknofest در استانبول اعلام کرد که اولین حضور رئیس جمهور در انظار پس از بیمار شدن در طی مصاحبه تلویزیونی روز سه شنبه بود. او در کنار رئیس جمهور آذربایجان، الهام علی اف، و نخست وزیر موقت لیبی، عبدالحمید دبیبه ظاهر شد.
اردوغان گفت: دوست ما که به اولین ماموریت فضایی سرنشین دار ترکیه می رود، به مدت 14 روز در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد ماند.
فضانورد ما در این ماموریت 13 آزمایش مختلف را که توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی محترم کشورمان تهیه شده است، انجام خواهد داد.
اردوغان Gezeravci را به عنوان یک خلبان قهرمان ترکیه توصیف کرد که در فرماندهی نیروی هوایی ما به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
وب سایت آژانس فضایی ترکیه Gezeravci را به عنوان یک کهنه سرباز 21 ساله نیروی هوایی و خلبان F-16 توصیف می کند که در موسسه فناوری نیروی هوایی ایالات متحده حضور داشته است.
اردوغان با پوشیدن یک کاپشن قرمز پرواز در حالی که در جشنواره سخنرانی می کرد با سلامت کامل ظاهر شد.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است در 14 ماه مه برگزار شود و نظرسنجی ها نشان می دهد که اردوغان در سخت ترین رقابت بالقوه از زمان به قدرت رسیدن دو دهه پیش است.
ترکیه با رکود اقتصادی طولانی مدت مواجه است و پس از زلزله فوریه که بیش از 50000 نفر را در این کشور کشت، دولت انتقاداتی را دریافت کرد. کارشناسان تا حدودی علت تلفات بالا را ناشی از ساخت و ساز نامناسب و اجرای قانون قوانین ساختمانی می دانند.
اردوغان در حین رقابت برای انتخاب مجدد، از تعدادی پروژه معتبر مانند اولین نیروگاه هسته ای ترکیه و تحویل گاز طبیعی از ذخایر دریای سیاه رونمایی کرده است. (AP) PY PY