اورشلیم: ایرانیان روز بیت المقدس را برای حمایت از فلسطینیان گرامی می دارند

تهران: ده‌ها هزار ایرانی که برخی از آنها شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، روز جمعه به مناسبت روز بیت‌المقدس، که یک نمایش سالانه حمایت از فلسطینی‌ها است، در پایتخت تهران راهپیمایی کردند.
مقامات ارشد ایران از جمله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در این تجمع حضور داشتند.
از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، راهپیمایی‌ها به مناسبت روز قدس معمولاً در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند.
القدس نام عربی شهر مورد مناقشه در قلب درگیری اسرائیل و فلسطین است. اسرائیل شرق اورشلیم را در سال 1967 در جنگ خاورمیانه تصرف کرد و آن را به پایتخت خود ضمیمه کرد. فلسطینی ها به دنبال بخش شرقی بیت المقدس به عنوان پایتخت آینده هستند. بیت المقدس خانه مسجد الاقصی، سومین زیارتگاه مقدس اسلام است. این محوطه که توسط یهودیان به عنوان کوه معبد مورد احترام است، همچنین مقدس ترین مکان در یهودیت است.
رئیس مجلس محمد قالیباف به تظاهرکنندگان گفت که اسرائیل “ریشه” مشکلات در منطقه است و شبه نظامیان فلسطینی مانع برنامه های اسرائیل می شوند.
این راهپیمایی اولین تظاهرات روز قدس پس از تکان دادن کشور توسط ماه‌ها اعتراضات ضد دولتی بود.
موجی از اعتراضات پس از مرگ یک زن 22 ساله کرد ایرانی که به اتهام نقض قوانین پوشش اسلامی ایران توسط پلیس اخلاق بازداشت شده بود، در ماه سپتامبر به راه افتاد. اعتراضات به سرعت به فراخوانی برای سرنگونی روحانیون شیعه حاکم در ایران تبدیل شد و چالش بزرگی را برای حکومت چهار دهه ای آنها به نمایش گذاشت. ایران، ناآرامی ها را به گردن قدرت های خارجی می اندازد.
تظاهرکنندگان روز جمعه از 10 جهت مختلف به سمت محوطه دانشگاه تهران تجمع کردند و مراسم در نماز ظهر جمعه به پایان رسید.
تلویزیون دولتی تصاویری از تظاهرات مشابه در دیگر شهرها و شهرهای ایران را نشان داد. بسیاری از آنها پرچم فلسطین و پرچم حزب الله لبنان را حمل می کردند. تظاهرکنندگان در برخی نقاط پرچم های آمریکا و اسرائیل و همچنین مجسمه های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را به آتش کشیدند.
رضا معصومی63 ساله، معلم بازنشسته، گفت که در این راهپیمایی ها شرکت کرد تا به اسرائیل یادآوری کند که “آنها نمی توانند فلسطینی ها را سرکوب کنند. ما ایرانی ها در کنار فلسطین ایستاده ایم.”
فاطمه یسربی، دانشجوی 20 ساله، گفت که از فلسطینی ها حمایت می کند “تا زمانی که اسرائیل از سرزمین های اشغالی فلسطینی ها عقب نشینی کند. صلح بین ملت های مسلمان و اسرائیل غیرممکن است.”
تلویزیون دولتی در روزهای اخیر تصاویری از یورش پلیس اسرائیل به نمازگزاران فلسطینی در داخل مسجد الاقصی را نشان داده است.
ایران اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و از گروه های شبه نظامی ضد اسرائیلی مانند حماس و حزب الله لبنان حمایت می کند. اسرائیل و ایران یکدیگر را به عنوان دشمنان اصلی خاورمیانه در نظر می گیرند.