اسرائیل: اسرائیل حملات نادری را در لبنان انجام داد و نوار غزه را نیز هدف قرار داد

لبنان: اسرائیل در اوایل روز جمعه حملات نادری را در جنوب لبنان انجام داد و به بمباران اهداف در نوار غزه ادامه داد، که نشان دهنده تشدید تنش در منطقه پس از خشونت های این هفته در حساس ترین مکان مقدس بیت المقدس است. درگیری های فرامرزی در زمان تشدید شور مذهبی – زمانی که یهودیان عید فصح را جشن می گیرند و مسلمانان ماه مبارک رمضان را جشن می گیرند.
در سال 2021، تشدید تنش‌ها نیز ناشی از درگیری‌ها در محوطه مسجد الاقصی اورشلیم بود که به جنگ 11 روزه بین اسرائیل و حاکمان حماس در غزه کشیده شد.
حملات روز جمعه در جنوب لبنان یک روز پس از آن انجام شد که شبه نظامیان نزدیک به 32 راکت از آنجا به سمت اسرائیل شلیک کردند و دو نفر را مجروح کردند و خسارات مالی وارد کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که تأسیسات حماس، گروه شبه نظامی فلسطینی را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.
یک عکاس آسوشیتدپرس گفت که چندین موشک شلیک شده توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل به منطقه باز نزدیک اردوگاه آوارگان فلسطینی رشیدیه در نزدیکی شهر ساحلی جنوب صور اصابت کرد.
حملات اسرائیل در لبنان این خطر را دارد که شبه نظامیان حزب الله لبنان را به جنگ بکشاند. این گروه مورد حمایت ایران، مجهز به هزاران موشک و موشک، بر بخش عمده ای از جنوب لبنان تسلط دارد و از سوی اسرائیل به عنوان دشمنی سرسخت تلقی می شود.
در سال‌های اخیر، حزب‌الله از دیگر آتش‌سوزی‌های مربوط به مسجد الاقصی که بر فراز تپه‌ای مورد احترام مسلمانان و یهودیان قرار دارد، خودداری کرده است. ارتش اسرائیل در اطلاعیه خود در مورد حمله روز جمعه دقت کرد که تنها سایت های مرتبط با شبه نظامیان فلسطینی را هدف قرار می دهد.
سرلشکر آرولدو لازارو، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، گفت که بامداد روز جمعه با مقامات اسرائیلی و لبنانی در تماس است. این نیروی موسوم به یونیفل گفت که هر دو طرف گفته اند که خواهان جنگ نیستند.
در همین حال، حملات هوایی اسرائیل به غزه از اوایل روز جمعه پس از شلیک راکت‌های بیشتری از منطقه محاصره شده توسط شبه‌نظامیان و به صدا درآمدن آژیرهای حمله هوایی در شهر ساحلی اشکلون از سر گرفته شد. ارتش گفت که اهداف شامل محور ورودی به یک شبکه زیرزمینی است که برای ساخت سلاح استفاده می شود.
دور کنونی خشونت ها از چهارشنبه پس از حمله پلیس اسرائیل به مسجد الاقصی در شهر قدیمی اورشلیم آغاز شد. این امر روز پنجشنبه منجر به شلیک موشک از غزه و در تشدید شدید، رگبار راکتی از لبنان شد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اواخر روز پنجشنبه کابینه امنیتی خود را برای یک جلسه سه ساعته تشکیل داد. وی در بیانیه ای پس از این دیدار گفت: «پاسخ اسرائیل، امشب و پس از آن، بهای سنگینی را از دشمنان ما خواهد گرفت».
تقریباً بلافاصله، شبه نظامیان فلسطینی در غزه شروع به شلیک راکت به سمت جنوب اسرائیل کردند و آژیرهای حمله هوایی را در سراسر منطقه به صدا درآوردند. صدای انفجارهای مهیب در غزه از حملات اسرائیل شنیده می شد، زیرا راکت های خروجی به آسمان به سمت اسرائیل اصابت کرد. در حال حاضر، شبه‌نظامیان فلسطینی به جای پرتاب‌های دوربرد که می‌توانند تا تل آویو برسند و معمولاً اسرائیل را به انتقام‌جویی شدیدتر دعوت می‌کنند، فقط راکت‌های کوتاه‌برد از غزه شلیک کرده‌اند.
ارتش اسرائیل گفت که شلیک موشک به جبهه شمالی و جنوبی این رژیم توسط شبه نظامیان فلسطینی در رابطه با خشونت های این هفته در الاقصی انجام شد که در آن پلیس اسرائیل با گاز اشک آور و نارنجک های شوکر به داخل ساختمان حمله کرد تا با فلسطینی هایی که در داخل سنگر شده بودند در دو مسیر مستقیم مقابله کنند. روزها. صحنه های خشونت آمیز از مسجد تنش ها را در سراسر منطقه تشدید کرد.
سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که ارتش ارتباط روشنی بین شلیک موشک لبنان و ناآرامی های اخیر در اورشلیم ایجاد کرده است.
او گفت: «این یک رویداد فلسطین محور است»، و افزود که گروه‌های حماس یا جهاد اسلامی که در غزه مستقر هستند اما در لبنان نیز فعالیت می‌کنند، می‌توانند دخیل باشند. اما او گفت که ارتش بر این باور است که حزب الله و دولت لبنان از اتفاقات رخ داده آگاه بوده و مسئولیت آن را نیز بر عهده دارند.
این مسجد – سومین مکان مقدس در اسلام – بر بالای تپه ای قرار دارد که توسط یهودیان به عنوان کوه معبد، مقدس ترین مکان در یهودیت مورد احترام است. ادعاهای رقیب در مورد این سایت بارها و بارها در طول سال ها به خشونت کشیده شده است.
هیچ جناحی در لبنان مسئولیت شلیک موشک ها را بر عهده نگرفت. یک مقام امنیتی لبنان که نخواست نامش فاش شود، گفت که نیروهای امنیتی این کشور بر این باورند که موشک ها توسط یک گروه شبه نظامی فلسطینی مستقر در لبنان شلیک شده است نه حزب الله.
نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان، شلیک موشک از لبنان را محکوم کرد و افزود که نیروهای لبنانی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال بررسی و تلاش برای یافتن عاملان این حمله هستند. میکاتی گفت که دولت او “قاطعانه هرگونه تشدید تنش نظامی” و استفاده از سرزمین های لبنان را برای انجام اقداماتی که ثبات را تهدید می کند، رد می کند.
حزب الله حملات پلیس اسرائیل به بیت المقدس را محکوم کرد. هر دو اسرائیل و حزب الله از زمان جنگ 34 روزه در سال 2006 که با تساوی پایان یافت، از درگیری همه جانبه اجتناب کردند.
تشدید تنش کنونی در پس زمینه مشکلات داخلی نتانیاهو رخ می دهد. در سه ماه گذشته، صدها هزار اسرائیلی علیه برنامه‌های او برای بازنگری در سیستم قضایی کشور تظاهرات کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این کشور را به سمت استبداد سوق خواهد داد.
واحدهای نظامی کلیدی، از جمله خلبانان جنگنده، تهدید کرده‌اند که در صورت تصویب این تعمیرات، گزارش‌دهی برای انجام وظیفه را متوقف خواهند کرد و این هشدار از سوی وزیر دفاع یوآو گالانت مبنی بر اینکه امنیت ملی اسرائیل ممکن است از این طرح تفرقه‌انگیز آسیب ببیند، گرفته‌اند. نتانیاهو گفت که گالانت را اخراج می کند، اما پس از آن عقب نشینی کرد زیرا او تعمیرات اساسی را برای چند هفته به حالت تعلیق درآورد. منتقدان همچنین می توانند او را به استفاده از بحران برای منحرف کردن توجه از مشکلات داخلی خود متهم کنند.
نتانیاهو گفت که اختلافات داخلی هیچ تاثیری بر امنیت ملی نداشته و کشور در برابر تهدیدات خارجی متحد خواهد ماند.
تنش ها در امتداد مرز لبنان بالا گرفته است زیرا به نظر می رسد اسرائیل جنگ سایه خود را علیه اهداف مرتبط با ایران در سوریه، یکی دیگر از متحدان نزدیک ایران، دشمن اصلی اسرائیل در منطقه، تشدید کرده است.
حملات هوایی مشکوک اسرائیل در سوریه در هفته‌های اخیر، دو مستشار نظامی ایرانی را کشته و دو فرودگاه بزرگ این کشور را موقتاً از کار انداخته است. هچت، سخنگوی ارتش، گفت گمان نمی‌رود که شلیک موشک روز پنجشنبه به رویدادهای سوریه مرتبط باشد.
در واشنگتن، معاون اصلی سخنگوی وزارت امور خارجه، ودانت پاتل، گفت: “اسرائیل نگرانی های امنیتی مشروعی دارد و حق دفاع از خود را دارد.”
او همچنین خواستار آرامش در اورشلیم شد و گفت که “هر گونه اقدام یکجانبه که وضعیت موجود را برای ما به خطر می اندازد غیرقابل قبول است.”
در اورشلیم، اوضاع در الاقصی همچنان متشنج بود. فلسطینی ها در دو شب قبل خود را با سنگ و ترقه در مسجد محاصره کردند.
نمازگزاران خواستار حق اقامه نماز شب در داخل مسجد هستند – که مقامات معمولاً فقط در 10 روز آخر تعطیلات ماه رمضان اجازه می دهند. آنها همچنین در اعتراض به تهدید یهودیان مذهبی مبنی بر برگزاری مراسم ذبح حیوانات در مکان مقدس عید فصح در مسجد مانده اند.
اسرائیل سعی نکرد مردم را از گذراندن شب در مسجد در اوایل جمعه باز دارد – ظاهراً به این دلیل که آخر هفته بود که یهودیان از محوطه بازدید نمی کردند. اما تنش ها ممکن است روز یکشنبه با از سرگیری دیدارهای یهودیان دوباره شعله ور شود.
اسرائیل کشتار آیینی را در این مکان ممنوع می‌کند، اما درخواست‌های افراط‌گرایان یهودی برای احیای این عمل، از جمله پیشنهاد پاداش‌های نقدی به هر کسی که حتی تلاش می‌کند حیوانی را به داخل محوطه بیاورد، نگرانی مسلمانان را در مورد توطئه اسرائیل برای تصرف این مکان افزایش داده است.
در خشونت های این هفته، پلیس اسرائیل برای بیرون راندن نمازگزارانی که درهای ساختمان را قفل کرده بودند، نارنجک های شوکر و گلوله های لاستیکی شلیک کرد. فلسطینی ها به سمت افسران سنگ و آتش بازی پرتاب کردند. پس از چند ساعت درگیری که ردپایی از خسارت به جای گذاشت، پلیس موفق شد همه را از محوطه بیرون بکشد.
پلیس فلسطینیان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد و بیش از 400 نفر را دستگیر کرد. مقامات اسرائیلی دسترسی به این منطقه را کنترل می کنند اما این محوطه توسط مقامات اسلامی و اردنی اداره می شود.
خشونت در این مکان در سرتاسر منطقه طنین انداز شده است و رهبران مسلمان با محکومیت سرازیر شده اند.