ازدحام جمعیت کلیسای ارتدکس در اورشلیم: اسرائیل برای عید پاک جمعیت کلیسای ارتدکس را در اورشلیم محدود کرده است

اورشلیم: پلیس اسرائیل تعداد نمازگزاران در کلیسای مقبره مقدس در اورشلیم را به دلایل ایمنی در مراسم عید پاک ارتدکس در روز شنبه محدود خواهد کرد و خشم رهبران کلیسا را ​​برانگیخت که گفتند همکاری نخواهند کرد.
با انتظار ازدحام عظیم در کوچه‌های تنگ شهر قدیمی، محدودیت‌ها – که تعداد نمازگزاران را در سال‌های اخیر به یک پنجم کاهش می‌دهد – با هدف تضمین امنیت هزاران نمازگزار مسیحی و همچنین مسلمانان و یهودیان است. پلیس گفت که جشن های خود را برگزار می کنند.
با این حال، تصمیم برای محدود کردن دسترسی در روز شنبه به آتش مقدس، مهم‌ترین جشن عید پاک برای کلیسای ارتدکس شرقی، خشم رهبران کلیسا را ​​برانگیخت که آن را بخشی از تلاش‌های طولانی مدت اسرائیل برای محدود کردن حقوق و آزادی‌های مردم می‌دانستند. جامعه مسیحی محلی
آنها با شکایت از اقدامات “سنگین” گفتند که با پلیس همکاری نخواهند کرد.
اسقف ارتدکس یونان، قیمومیت سرزمین مقدس و ارامنه: “ما به حفظ آداب و رسوم وضع موجود ادامه خواهیم داد و این مراسم طبق معمول برای دو هزار سال برگزار خواهد شد و از همه کسانی که مایل به عبادت با ما هستند دعوت می شود در آن شرکت کنند.” اسقف در بیانیه ای مشترک اعلام کرد.
برخلاف سال‌های گذشته، زمانی که 10000 عبادت کننده به کلیسای مقبره رفتند، امسال تنها 1800 نفر اجازه ورود خواهند داشت و 1200 نفر دیگر در خارج از این کلیسا هستند. پست های بازرسی اضافی در اطراف شهر قدیمی نیز دسترسی به منطقه اطراف کلیسا را ​​محدود می کند.
امسال حساسیت‌ها در مورد جشن‌های مذهبی در شهر قدیم بسیار بالا بوده است، زیرا ماه مبارک رمضان، عید فصح یهودیان و عید پاک در زمان تشدید تنش‌های اسرائیل و فلسطین همزمان شده‌اند.
روز سه شنبه، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، پس از حمله پلیس هفته گذشته که واکنش خشمگین جهان عرب و مبادلات مرزی را برانگیخت، اعلام کرد که بازدیدکنندگان یهودی در 10 روز آخر ماه رمضان اجازه ورود به مسجد الاقصی را نخواهند داشت. آتش با غزه، لبنان و سوریه.
مکان بالای تپه، مقدس برای مسلمانان و یهودیان، که آن را به عنوان کوه معبد می شناسند، یکی از حساس ترین نقاط در طول چندین دهه درگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها بوده است.
با آمادگی کامل
پس از حملات موشکی و حملات هوایی هفته گذشته، اوضاع در چند روز گذشته آرام‌تر شده است، اما مقامات اسرائیلی می‌گویند که احتمال ایجاد مشکل همچنان وجود دارد.
دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت: «وقتی به آینده نگاه می‌کنم، ماه رمضان هنوز یک دوره حساس است. وی گفت: ما در آمادگی کامل هستیم.
موضوع دسترسی نمازگزاران مسیحی به شهر قدیم ارتباط مستقیمی با تنش‌های بین مسلمانان و یهودیان در مسجد الاقصی نداشت، جایی که یهودیان مجاز به بازدید هستند اما نماز نمی‌خوانند.
اما این منعکس کننده شکایات مسیحیان است مبنی بر اینکه مقامات اسرائیلی به تدریج اما به طور سیستماتیک از شهر قدیمی خارج می شوند، زیرا آنها می گویند که ترتیبات وضع موجود بین سه جامعه را برهم می زند.
کلیساها می گویند که مراسم آتش مقدس در روز شنبه قبل از عید پاک ارتدکس، زمانی که چراغی برای بیرون آمدن از قبر عیسی برگزار می شود، قرن هاست که با پنج برابر تعداد عبادت کنندگانی که مقامات اجازه می دهند، ایمن برگزار می شود.
پلیس می گوید ازدحام مرگبار در یک جشنواره یهودیان ارتدوکس در شمال اسرائیل دو سال پیش که در آن 45 نفر کشته شدند، خطر تجمع جمعیت زیادی از نمازگزاران را در فضاهای محدود نشان داد.