اردوغان: 5 سال دیگر حکومت اردوغان چه معنایی برای ترکیه دارد

استانبول: رجب طیب رئیس جمهور ترکیه اردوغان در دور دوم یکشنبه، پس از دور اول دو هفته قبل، مجدداً در انتخابات پیروز شد. اردوغان پس از تضمین پنج سال دیگر، اکنون با انبوهی از چالش های داخلی در کشوری عمیقاً تقسیم شده، از اقتصاد آسیب دیده گرفته تا فشار برای بازگرداندن پناهجویان سوری تا نیاز به بازسازی پس از یک بحران ویرانگر مواجه است. زمين لرزه.
در اینجا نگاهی به چالش های پیش رو داریم.
اقتصاد
تورم در ترکیه در ماه اکتبر به رقم خیره کننده 85 درصد رسید و در ماه گذشته به 44 درصد کاهش یافت – اگرچه کارشناسان مستقل فکر می کنند آخرین آمار هنوز نشان می دهد که بحران هزینه زندگی در کشوری که مردم در آن با پرداخت سرسام آور اجاره و خرید مشکل دارند، چقدر شدید است. کالاهای اساسی
منتقدان سیاست اردوغان در پایین نگه داشتن نرخ بهره برای ارتقای رشد را عامل بحران می دانند. اقتصاددانان به طور کلی افزایش نرخ ها را برای مبارزه با تورم توصیه می کنند.
علیرغم یک اقتصاد متزلزل، اردوغان در انتخابات پیروز شد، تا حدی با کاهش اثرات تورم با مخارج عمومی که به گفته کارشناسان ناپایدار است، از جمله افزایش حداقل دستمزد و مستمری.
گفت: “اقتصاد ترکیه برای مدت طولانی و بسیار فراتر از توان خود مهمانی می کند. و من فکر می کنم در دوره پس از انتخابات، این زمانی است که ما قرار است برای ضیافتی که مصرف کرده ایم هزینه کنیم.” سلوا دمیرالپاستاد اقتصاد دانشگاه کوچ استانبول.
در حرکت رو به جلو، دولت باید تصمیم بگیرد که آیا همانطور که اردوغان وعده داده است به نرخ های پایین پایبند باشد، افزایش تدریجی داشته باشد یا افزایش های کوچک را با سایر اقدامات ترکیب کند. به گفته دمیرالپ، همه اینها یک “کاهش غیرقابل اجتناب” در اقتصاد ترکیه و نرخ بیکاری بالاتر خواهد بود، اما سوال اینجاست که آیا این یک کندی کنترل شده است یا یک توقف ناگهانی.
زمين لرزه
پیروزی قاطع اردوغان در استان‌هایی که بیشترین ضربه را از زلزله 6 فوریه که حدود 50000 نفر را گرفت، علیرغم انتقادهایی مبنی بر کندی و بی‌اثر بودن واکنش دولت به دست آمد.
رای دهندگان در 9 استان از 11 استان آسیب دیده از زلزله از رئیس جمهور حمایت کردند، از جمله در هاتای که به ویژه آسیب دیده است. اردوغان در سخنرانی پیروزی خود گفت که تلاش‌های بازسازی اولویت اصلی دولت او خواهد بود.
بانک جهانی تخمین می زند که زلزله 34.2 میلیارد دلار “خسارات مستقیم” به بار آورده است – مبلغی معادل 4 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2021. به گفته این سازمان، هزینه های بازیابی و بازسازی می تواند تا دو برابر بیشتر شود.
دو دهه قدرت اردوغان با رونق عظیم در ساخت و ساز مشخص شده است. علیرغم انتقادها مبنی بر اینکه اجرای سهل‌انگیز قوانین ساختمانی باعث مرگ‌بار شدن زلزله شده است، بسیاری از حامیان او معتقدند که او نشان داده است که می‌تواند بازسازی کند. اما زمین شناسان و مهندسان هشدار داده اند که یک کمپین ساخت و ساز سریع نیز می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.
سوری ها
اردوغان عمیقاً آگاه است که احساسات در مورد 3.4 میلیون سوری که از خشونت در خانه خود به ترکیه گریخته اند، تشدید شده است، به ویژه در شرایطی که این کشور با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.
اردوغان در سخنرانی پیروزی خود گفت که حدود 600000 پناهجو قبلاً داوطلبانه به سوریه بازگشته اند، جایی که دولت او در حال ایجاد به اصطلاح “مناطق امن” در مناطق شمالی تحت کنترل خود است. اردوغان بدون ارائه جزئیات گفت که یک میلیون اضافی به لطف برنامه اسکان مجدد مشترک با قطر به دنبال خواهد داشت.
اما اما سینکلر وب از دیده بان حقوق بشر گفت که سوریه هنوز برای بسیاری از پناهجویان امن نیست – در حالی که گفتمان قطبی در ترکیه وضعیت خطرناکی را برای آنها ایجاد می کند.
حقوق و آزادی ها
دوره ریاست‌جمهوری اردوغان با سرکوب آزادی بیان و افزایش خصومت با گروه‌های اقلیت مشخص شده است: رسانه‌های جریان اصلی طرفدار دولت هستند، سانسور اینترنت گسترده است، قوانین جدید رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بیان آنلاین را محدود کند، و او اغلب اعضای جامعه LGBTQ را هدف قرار داده است. و قومی کرد.
پس از کودتای نافرجام 2016 که ترکیه یک روحانی مسلمان مقیم آمریکا را مقصر می داند، دولت از قوانین گسترده ترور برای زندانی کردن افرادی که با این روحانی، سیاستمداران طرفدار کرد و اعضای جامعه مدنی در ارتباط بودند، استفاده کرد.
سینکلر وب، فعال حقوق بشر، گفت که سخنرانی پیروزی اردوغان طعم آن چیزی بود که در راه است زمانی که او سیاستمدار زندانی طرفدار کرد را هدف قرار داد. صلاح الدین دمیرتاشدر حالی که جمعیت شعارهایی برای مجازات اعدام سر می دادند.
او به طور مشابه از سخنرانی پیروزی دیگری برای تحریک احساسات ضد دگرباشان جنسی استفاده کرد.
اردوغان زمانی بدرفتاری با همجنس‌گرایان را “غیرانسانی” خواند، اما اکنون اعضای جامعه LGBTQ را “منحرف” می‌نامد. از سال 2015، دولت او رژه غرور را ممنوع کرده است، زیرا مقامات استفاده از زبان تبعیض آمیز را افزایش داده اند و در عین حال تلاش می کنند پایگاه محافظه کار خود را تقویت کنند.
دولت اردوغان همچنین ترکیه را از یک معاهده مهم اروپایی که از زنان در برابر خشونت خانگی محافظت می‌کند، خارج کرده و در برابر گروه‌های محافظه‌کاری که ادعا می‌کردند این معاهده ترویج همجنس‌گرایی است، سر تعظیم فرود آورده است.
لفاظی های ضد همجنس گرایان تنها در طول مبارزات انتخاباتی اردوغان تشدید شد.
سینکلر وب، فعال حقوق بشر، گفت: «ذکر دوباره آن در اولین فرصت در سخنرانی بالکن درباره پیروزی، یادآوری دلخراشی است از اینکه او واقعاً دگرباشان جنسی را در معرض خطر بزرگی قرار می دهد.
قدیمی ترین انجمن LGBTQ ترکیه، Kaos GL، گفت که پیروزی اردوغان آنها را ساکت نخواهد کرد.
این سازمان و دیگران در بیانیه‌ای گفتند: «با وجود اینکه قول می‌دهند ما را تعطیل کنند، اما یک بار بیرون آمدیم و دیگر به داخل نمی‌رویم».