اردوغان: نیروهای ترکیه فرمانده داعش را در سوریه کشتند

آنکارا: نیروهای ترکیه رهبر این گروه را کشتند دولت اسلامی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اواخر روز یکشنبه گفت که این گروه در جریان عملیات در سوریه. رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای به تلویزیون TRT ترک گفت که سرکرده داعش با نام رمز ابوحسین القریشی در حمله روز شنبه کشته شد.
اردوغان گفت که سازمان اطلاعات ترکیه، MIT، او را “برای مدت طولانی” تعقیب کرده است. اردوغان در این مصاحبه گفت: ما به مبارزه خود علیه سازمان های تروریستی بدون تبعیض علیه هیچ یک از آنها ادامه خواهیم داد. یکی از اعضای پلیس نظامی نیروهای مخالف سوری که تحت حمایت ترکیه قرار دارند، گفت که MIT اواخر جمعه شب با شبه نظامیان داعش در مزرعه ای در روستای مسکا در استان حلب درگیر شد. با شدت گرفتن درگیری، القریشی که در ساختمانی در مزرعه پنهان شده بود، خود را منفجر کرد. بازرسان در حال جستجوی مخفیگاه برای یافتن شواهد و اطلاعات دیگر بودند.
دیده بان حقوق بشر سوریه، ناظر جنگ مخالفان مستقر در بریتانیا، افزود که پهپادهای ترکیه بر فراز این منطقه پرواز کردند، زیرا گروه های مخالف سوری تحت حمایت ترکیه، پس از اینکه آنکارا آنها را در حالت آماده باش قرار داد، جاده های منتهی به منطقه ای را که درگیری ها در آنجا رخ داد، بستند. هیچ تایید فوری از سوی گروه داعش وجود ندارد.
ترکیه عملیات های متعددی را علیه داعش و گروه های کرد در امتداد مرز سوریه انجام داده است و شبه نظامیان مظنون را دستگیر یا کشته است. این کشور پس از یک سری تهاجمات زمینی برای بیرون راندن گروه‌های کرد از مرز ترکیه و سوریه، بخش‌های وسیعی از خاک را در شمال سوریه تحت کنترل دارد.
ابوحسین القریشی پس از کشته شدن سرکرده قبلی این گروه در ماه اکتبر به عنوان رهبر این گروه ستیزه جو معرفی شد و سخنگوی داعش او را «یکی از رزمندگان کهنه کار و یکی از فرزندان وفادار دولت اسلامی» خواند. او رهبری داعش را در زمانی به دست گرفت که این گروه افراطی کنترل مناطقی را که زمانی در عراق و سوریه در اختیار داشت، از دست داد. با این حال، او در تلاش بود دوباره بلند شود، با سلول های خوابیده که حملات مرگباری را در هر دو کشور انجام می دادند.
ابوبکر البغدادی داعش در اکتبر 2019 توسط نیروهای آمریکایی در یک حمله در شمال غرب سوریه دستگیر شد. جانشین او، ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، در حمله مشابهی در فوریه 2022 کشته شد. ابوالحسن الهاشمی القریشی نیز پس از او کشته شد. ارتش آمریکا در اواسط اکتبر در عملیات شورشیان سوری در استان درعا در جنوب سوریه کشته شد. اعتقاد بر این است که هیچ یک از قریشیان با هم خویشاوندی ندارند. گروه داعش حدود یک دهه پیش از القاعده جدا شد و در نهایت بخش وسیعی از شمال و شرق سوریه و همچنین شمال و غرب عراق را تحت کنترل خود در آورد. در سال 2014، این گروه خلافت خود را اعلام کرد و حامیانی را از سراسر جهان به خود جلب کرد. در سال 2019، جنگجویان سوری تحت حمایت ایالات متحده آخرین تکه زمینی را که زمانی تندروها در اختیار داشتند، تصرف کردند.