اردوغان: اردوغان ترکیه سوگند یاد کند، کابینه جدیدی را معرفی کند

آنکارا: طیب اردوغان قرار بود روز شنبه پس از پیروزی مجدد در انتخابات اخیر ترکیه به عنوان رئیس جمهور ترکیه سوگند یاد کند و بعداً کابینه خود را معرفی خواهد کرد که انتظار می رود نشان دهنده تغییر در برنامه اقتصادی غیرمتعارف او باشد.
اردوغان، طولانی‌ترین رهبر ترکیه، در دور دوم انتخابات 28 مه، 52.2 درصد از حمایت را به دست آورد. پیروزی او در انتخابات پیش‌بینی‌های اکثر نظرسنجی‌ها را برهم زد و علی‌رغم بحران هزینه‌های زندگی که به نظر می‌رسید چشم‌انداز او را تضعیف کرده بود، به دست آمد.
دوره پنج ساله جدید او به اردوغان اجازه می دهد تا سیاست های اقتدارگرایانه فزاینده ای را دنبال کند که این کشور، عضو ناتو را قطبی کرده و موقعیت آن را به عنوان یک قدرت نظامی منطقه ای تقویت کرده است.
پارلمان جدید روز جمعه تشکیل شد و اردوغان به طور رسمی دوره جدید خود را با ادای سوگند روز شنبه در حدود ساعت 3 بعد از ظهر (1200 GMT) در مجمع عمومی در آنکارا آغاز خواهد کرد.
پس از آن مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با حضور مقامات عالی رتبه از 78 کشور و سازمان بین المللی از جمله ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو و رئیس جمهور ونزوئلا برگزار می شود. نیکلاس مادوروویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیانبه گزارش خبرگزاری دولتی آنادولو.
اردوغان عصر قرار است وزرا را معرفی کند. رویترز در اوایل این هفته گزارش داد که او تقریباً مطمئن بود که رئیس سابق اقتصاد مهمت شیمشک را در کابینه جدید خود بگنجاند، که نشان دهنده بازگشت بالقوه به ارتدوکس اقتصادی بیشتر از جمله افزایش احتمالی نرخ بهره است.
سیمشک زمانی که بین سال‌های 2009 تا 2018 وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود، بسیار مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. نقش کلیدی برای او اکنون می‌تواند نشان‌دهنده انحراف از سال‌ها سیاستی باشد که با وجود نرخ‌های بهره پایین، علی‌رغم تورم بالا و شدید، پشتوانه آن بود. کنترل دولتی بازارها
اردوغان 69 ساله در سال 2003 پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اواخر سال 2002 و پس از بدترین بحران اقتصادی ترکیه از دهه 1970، نخست وزیر شد.
در سال 2014 او اولین رئیس جمهور منتخب مردم کشور شد و پس از کسب اختیارات اجرایی جدید برای ریاست جمهوری در همه پرسی سال 2017، دوباره در سال 2018 انتخاب شد.
انتخابات 14 مه و دور دوم 28 می با توجه به اینکه اپوزیسیون به برکناری اردوغان و معکوس کردن بسیاری از سیاست‌های او از جمله پیشنهاد افزایش شدید نرخ بهره برای مقابله با تورم که در آوریل 44 درصد بود، اطمینان داشت، بسیار مهم بود.
اردوغان در سخنرانی پیروزی خود گفت تورم که سال گذشته قبل از کاهش به اوج 24 ساله خود یعنی 85 درصد رسید، فوری ترین مسئله ترکیه بود.
تحلیلگران هشدار داده‌اند که در صورت ادامه سیاست‌های فعلی، با توجه به کاهش ذخایر خارجی، گسترش طرح سپرده‌های حفاظت‌شده تحت حمایت دولت و انتظارات تورمی بی‌ثبات، اقتصاد به سمت آشفتگی پیش می‌رود.
لیر در سال های اخیر دستخوش سقوط های متعددی شده و در روزهای پس از رای گیری به پایین ترین حد خود رسیده است.