پیشنهاد چین برای تسهیل مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین

پیشنهاد چین برای تسهیل مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین

پکن: وزیر خارجه چین به اسرائیلی خود گفت و فلسطینی همتایان که کشورش آماده کمک به تسهیل آن است مذاکرات صلح بین دو طرف، در آخرین تلاش خود برای میانجیگری در منطقه.
روز دوشنبه در تماس تلفنی جداگانه با این دو مقام، باند شین ابراز نگرانی چین از تشدید تنش ها بین اسرائیل و فلسطین و حمایت این کشور از از سرگیری مذاکرات صلح، وزارت امور خارجه در بیانیه‌هایی که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، گفت.
ماه گذشته، عربستان سعودی و ایران به توافقی در چین برای بازگرداندن روابط دیپلماتیکی دست یافتند که در سال 2016 قطع شد. این یک لحظه دراماتیک دیپلماسی برای چین بود که پکن آن را به عنوان مدرکی بر توانایی خود برای بازیگری دیپلماتیک در خاورمیانه معرفی کرد.
در بیانیه ای درباره این تماس تلفنی آمده است که کین در گفتگو با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که عربستان سعودی و ایران نمونه خوبی برای غلبه بر اختلافات از طریق گفت وگو هستند.
او به کوهن گفت که پکن اسرائیل و فلسطینی ها را تشویق می کند تا شجاعت سیاسی نشان دهند و گام هایی برای از سرگیری مذاکرات صلح بردارند. وی گفت: «چین مایل است برای این امر سهولت فراهم کند.
اسرائیل و فلسطینی ها در بیش از یک دهه گذشته مذاکرات صلح اساسی برای پایان دادن به درگیری یک قرنی انجام نداده اند. دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، متعهد به گسترش شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی – که اکثر جامعه بین المللی آن را غیرقانونی و مانعی برای صلح می دانند – متعهد است و چندین تن از متحدان کلیدی او به شدت با ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی مخالف هستند.
در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است که کوهن تعهد کشورش به کاهش تنش ها را ابراز کرد، اما گفت که به نظر می رسد حل این مشکل در کوتاه مدت دشوار باشد.
وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که کین و کوهن درباره اهمیت حفظ سکوت در کوه معبد، به ویژه در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، ماه مبارک مسلمانان، گفتگو کردند، اما هیچ اشاره‌ای به مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها نکردند.
در این بیانیه آمده است که کوهن «تهدیدی را که در برنامه هسته‌ای ایران می‌بینیم» را منتقل کرده و از چین خواسته است تا به جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح‌های هسته‌ای کمک کند.
در بیانیه دوم آمده است که چین همچنین به ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین گفت که چین مایل است نقش فعالی در ازسرگیری مذاکرات ایفا کند.
روز سه‌شنبه، وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، تماس شین با این دو مقام را تایید کرد. او گفت: «هیچ وقت برای انجام کار درست دیر نیست.
در این ماه، خشونت در اسرائیل و کرانه باختری افزایش یافته است که با حمله پلیس اسرائیل به حساس ترین مکان مقدس اورشلیم، محوطه مسجد الاقصی، آغاز شد. پس از آن که شبه نظامیان در این دو منطقه به سمت اسرائیل شلیک کردند، به سایت های مرتبط با گروه فلسطینی حماس در جنوب لبنان و نوار غزه حمله کردند. این مسجد روی یک تپه مورد بحث قرار دارد که به عنوان سومین مکان مقدس در اسلام و مقدس ترین مکان در یهودیت مورد احترام است.