ناظر سازمان ملل: ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای زیرزمینی است

برلین: بازرسان ناظر اتمی سازمان ملل تأیید کردند که ایران ساخت یک کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ زیرزمینی را پس از انفجار کارخانه قبلی خود در حمله خرابکارانه در تهران در تابستان آغاز کرده است ، رئیس آژانس به آسوشیتدپرس گفت.
رافائل گروسی ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، سه شنبه در مصاحبه ای در برلین به AP گفت: ایران همچنین به ذخیره مقادیر بیشتری اورانیوم با غنی سازی کم ادامه می دهد ، اما به نظر نمی رسد به اندازه کافی برای تولید سلاح در اختیار داشته باشد.
به دنبال انفجار ماه ژوئیه در سایت هسته ای نطنز ، تهران گفت که ساختاری جدید و ایمن تر در کوه های اطراف منطقه ایجاد خواهد کرد. تصاویر ماهواره ای نطنز که توسط کارشناسان تجزیه و تحلیل شده هنوز نشانه های واضحی از حفاری در محل استان اصفهان در مرکز ایران را نشان نمی دهد.
گروسی گفت: “آنها شروع کرده اند ، اما این کار تمام نشده است.” “این یک روند طولانی است.” وی با بیان اینکه این “اطلاعات محرمانه” است ، جزئیات بیشتری نداد. ماموریت ایران در سازمان ملل بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
علی اکبر صالحی ، رئیس دپارتمان هسته ای ایران ماه گذشته به تلویزیون دولتی گفت که تاسیسات تخریب شده در سطح زمین در حال جایگزینی با یکی از “در قلب کوههای اطراف نطنز” است. نطنز میزبان تأسیسات اصلی غنی سازی اورانیوم در این کشور است. در سالنهای طولانی زیر زمینی خود ، سانتریفیوژها به سرعت گاز هگزا فلوراید اورانیوم را می چرخانند تا اورانیوم غنی شود.
نطنز در سال 2002 نقطه عطفی برای ترس غربی ها از برنامه هسته ای ایران شد ، زمانی که عکس های ماهواره ای نشان می داد ایران در حال ساخت تاسیسات زیرزمینی در این محل ، حدود 200 کیلومتر (125 مایل) جنوب پایتخت ، تهران است. در سال 2003 ، آژانس انرژی هسته ای آژانس بین المللی انرژی هسته ای از نطنز بازدید كرد ، جایی كه ایران گفت در آن برنامه سانتریفیوژهایی برای برنامه هسته ای خود قرار دارد كه در زیر 7.6 متر (25 فوت) بتن مدفون شده است. این امر از حملات هوایی بالقوه در سایت که توسط مواضع ضدهوایی نیز محافظت می شود ، محافظت می کند.
پیش از این ناتانز توسط ویروس رایانه ای استاکس نت مورد هدف قرار گرفته بود ، اعتقاد بر این بود که این ساخته ویروس ایالات متحده و اسرائیل است. ایران هنوز نگفته است که چه کسی را در انجام خرابکاری در حادثه ژوئیه مظنون کرده است. علی رغم ادعای مسئولیت توسط گروهی که قبلاً سابقه نداشته است ، در آن زمان سو Israel ظن به اسرائیل نیز وارد شده است.
بر اساس مفاد توافق برجسته هسته ای 2015 با قدرت های جهانی معروف به برنامه جامع اقدام مشترک ، به ایران اجازه داده می شود مقدار معینی از اورانیوم غنی شده را برای اهداف غیر نظامی تولید کند.
در مقابل ، کشورهای درگیر مشوق های اقتصادی به ایران ارائه دادند. از زمانی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، در سال 2018 یک جانبه ایالات متحده را از این توافق خارج و تحریم ها را مجدداً اعمال کرد ، با این حال ، دیگر امضا کنندگان – آلمان ، فرانسه ، انگلیس ، روسیه و چین – برای زنده نگه داشتن این توافق تلاش می کنند.
در همین حال ، ایران به طور پیوسته از محدودیت های معامله در مورد ذخیره اورانیوم ، خلوصی که می تواند اورانیوم غنی سازی کند و سایر محدودیت ها برای فشار به این کشورها برای تهیه نقشه ای برای جبران تحریم های آمریکا ، فراتر رفته است.
گروسی گفت ، با این وجود ، ایران همچنان به دسترسی کامل بازرسان آژانس انرژی هسته ای به تأسیسات هسته ای خود از جمله نطنز ادامه می دهد.
در جدیدترین گزارش سه ماهه آژانس انرژی هسته ای آژانس ، آژانس گزارش داده است که ایران از 25 آگوست 2،105،4 کیلوگرم (4641،6 پوند) اورانیوم با غنی سازی کم ذخیره کرده است ، که بیش از 202.8 کیلوگرم (447.1 پوند) مجاز تحت JCPOA است. این همچنین غنی سازی اورانیوم به خلوص 4.5٪ ، بالاتر از 3.67٪ مجاز در معامله بود.
در گزارش بعدی ، در هفته های آینده ، گروسی گفت: “ما همچنان شاهد همان روشی هستیم که تاکنون دیده ایم.” طبق یک تحلیل گسترده توسط انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن ، ایران تقریباً به 1050 کیلوگرم (1.16 تن) اورانیوم غنی شده کم – خلوص کمتر از 5 درصد – به شکل گاز نیاز دارد و پس از آن باید غنی سازی شود تا به سلاح ها برسد – درجه ، یا بیش از 90 درصد خلوص ، برای ساخت سلاح هسته ای.
به گفته گروسی ، ارزیابی فعلی آژانس بین المللی انرژی هسته ای این است که ایران در حال حاضر “مقدار قابل توجهی” اورانیوم ندارد – که توسط آژانس به اندازه کافی برای تولید بمب تعریف شده است.
وی گفت: “در حال حاضر ، من با بازرسانم در تماس نیستم ، اما به خاطر حافظه ، چنین چیزی نمی گویم.”
وی افزود: “همه اینها پیش بینی است و آژانس بین المللی انرژی هسته ای مورد حدس و گمان نیست”. “چه اتفاقی می تواند بیفتد؟ چه اتفاقی می افتد؟ ما بازرسان هستیم و مقادیری را که می بینیم می گوییم.” ایران اصرار دارد که علاقه ای به تولید بمب ندارد و گروسی خاطرنشان کرد که قبل از برجام ، ایران اورانیوم خود را تا 20٪ خلوص غنی کرده بود ، که فقط یک قدم کوتاه فنی با سطح 90٪ درجه سلاح فاصله دارد. در سال 2013 ، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بیش از 7000 کیلوگرم (7.72 تن) با غنی سازی بیشتر بود ، اما به دنبال بمب نبود.
وی گفت: “ایده” مقدار قابل توجه “یك پارامتر فنی است … كه در چارچوب توافقنامه پادمان اعمال می شود تا مقادیری را كه می توانند از لحاظ نظری برای تولید سلاح هسته ای استفاده شوند ، نشان دهد.”