عمان قانون ازدواج خارجی را در اصلاحات اجتماعی نادر آزاد می کند

عمان قانون ازدواج خارجی را در اصلاحات اجتماعی نادر آزاد می کند

دبی: طبق فرمان سلطنتی صادر شده در این هفته، عمانی ها دیگر نیازی به مجوز دولتی برای ازدواج با یک تبعه خارجی ندارند که نمونه نادری از اصلاحات اجتماعی در این کشور محافظه کار خلیج فارس است.
سلطان هیثم بن طارق السعید از زمان به قدرت رسیدن در سال 2020 پس از سلطنت 50 ساله مرحوم سلطان قابوس، اصلاحات طولانی مدت را برای بهبود ثبات مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی آغاز کرد.
به گفته روزنامه‌های عمان، جایی که دولت به شدت رسانه‌ها و مخالفت‌های عمومی را کنترل می‌کند، عمانی‌ها قبلاً مجبور بودند برای ازدواج با یک خارجی شرایط خاصی مانند سن بالای معین را داشته باشند. ازدواج های غیرمجاز جریمه می شد.
روز یکشنبه رسانه های دولتی عمان گفتند سلطان هیثم فرمان 23/2023 را صادر کرد که قانون سال 1993 را لغو کرد که به وزارت کشور اجازه می داد هر ازدواج با یک خارجی را تایید کند.
صلاح المقبلی، وکیل عمانی، در اظهارات خود به رویترز برای رسانه عمانی گفت: «حقایق و شرایط زندگی تغییر کرده است و وضعیت اقتصادی (از آن قانون 1993) تغییر کرده است. شبیبا در روز دوشنبه.
در این فرمان آمده است که این گونه ازدواج ها نباید ناقض شرع (شریعت)، نظم عمومی یا سایر مقرراتی باشد که دارندگان برخی مشاغل دولتی را از ازدواج با خارجی ها منع می کند. اما ازدواج هایی که قبلا غیرقانونی تلقی می شدند، اکنون می توانند قانونی شوند.
فرمان کامل هنوز منتشر نشده است.
اتباع عمانی کمی بیش از نیمی از جمعیت حدود 3.8 میلیون نفری را تشکیل می دهند.
عمان در مقایسه با همسایگان ثروتمندتر خود در خلیج فارس، تولیدکننده نفت خام نسبتاً کوچکی است و از سقوط قیمت نفت پس از سال 2014 و سقوط قیمت ناشی از بیماری همه گیر آسیب دید.
با این حال، افزایش قیمت‌های اخیر نفت و اصلاحات مالی کسری بودجه دولت را بهبود بخشیده و آژانس رتبه‌بندی S&P ماه گذشته چشم‌انداز عمان را از باثبات به مثبت تغییر داد. این سازمان گفت که دولت در حال ترمیم ترازنامه خود است و بدهی ناخالص را از حدود 60 درصد در سال 2021 به 40 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 کاهش داده است.