رسانه های دولتی می گویند برجسته ترین دانشمند هسته ای ایران در این حمله کشته شد

ایران دانشمند برتر هسته ای، كه مدتهاست اطلاعات آمریكا و اسرائیل را متهم می كنند پشت وی بوده است برنامه های مخفی برای طراحی کلاهک اتمی ، در حالی که روز جمعه با یک وسیله نقلیه در شمال ایران در حال مسافرت بود ، در کمین شلیک شد و کشته شد ، رسانه های دولتی ایران گزارش شده
محسن فخری زاده ، گمان می رود که 59 ساله باشد ، طبق ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده و اسناد هسته ای ایران ، برای مدت دو دهه نیروی محرک برنامه تسلیحات هسته ای ایران قلمداد شده است و پس از آنکه قسمت اصلی تلاش بی سر و صدا در اوایل سال 2000 منحل شد ، به کار خود ادامه داد توسط اسرائیل به سرقت رفته است.
یک مقام آمریکایی – به همراه دو مقام اطلاعات دیگر – گفت که اسرائیل عامل حمله به این دانشمند است. مشخص نبود كه ممكن است آمریكا در مورد این عملیات از قبل اطلاعات داشته باشد ، اما این دو كشور نزدیكترین متحدان هستند و مدتهاست كه در مورد ایران اطلاعات دارند. کاخ سفید و سیا از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.
به گفته رسانه های رسمی ایران و تلویزیون دولتی ، افراد مسلح در حالی که ماشین منتقل می شد در امتداد جاده منتظر بودند و به فخری زاده حمله کردند.
گزارش های رسانه های دولتی گفتند که فخری زاده در این حمله به شدت زخمی شده و پزشکان سعی کردند او را در بیمارستان نجات دهند اما نتوانستند.
مقامات ایرانی که مدتهاست اظهار داشتند که برنامه هسته ای آنها صرفاً برای اهداف صلح آمیز است ، نه برای سلاح ، این حمله را اقدامی وحشتناک خواندند و قول دادند که انتقام بگیرند.
محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران ، در توئیتر نوشت: “تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند.” “این بزدلی – با نشانه های جدی از نقش اسرائیل – جنگ طلبی ناامیدانه ای را برای عاملان این امر نشان می دهد.”
ظریف ، یک دیپلمات تحصیل کرده در آمریکا که یکی از چهره های شناخته شده ایران است ، در این پست گفت که جامعه جهانی باید “به دو استاندارد شرم آور خود پایان دهد و این عمل ترور دولت را محکوم کند.”
پنتاگونمقام ارشد سابق سیاست خاورمیانه ، مایکل مولروی، گفت که مرگ فخری زاده “عقب گرد برنامه هسته ای ایران” بود.
مولروی در نامه ای الکترونیکی گفت: “وی ارشدترین دانشمند هسته ای آنها بود و اعتقاد بر این بود که او مسئول برنامه مخفی هسته ای ایران است.” “او همچنین یک افسر ارشد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود ، و این تمایل ایران برای پاسخ به زور را بزرگتر می کند.”