در توافق هسته ای ایالات متحده با ایران باید از کشورهای حوزه خلیج فارس مشاوره شود: عربستان سعودی

منامه: در صورت توافق هسته ای آمریكا ، باید از کشورهای حوزه خلیج فارس مشاوره شود ایران احیا شده است ، عربستان سعودی روز شنبه گفت ، هشدار داد که این تنها مسیر دستیابی به توافق پایدار است.
جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ، علامت گذاری کرده است که ایالات متحده را به توافق هسته ای با ایران بازگرداند و او همچنان از توافق سال 2015 مذاکره شده توسط باراک اوباما حمایت می کند ، دونالد ترامپ کنار کشید
بازگشت به توافق نامه ، که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می شود ، متحدان آمریكا را در اروپا خوشحال می كند ، اما نگران كشورهای حوزه خلیج فارس است كه از تعامل آمریكا با تهران انتقاد كرده اند.
بایدن اظهار داشت كه همسایگان عرب متحد آمریكا ، مانند عربستان سعودی را كه ایران را رقیب اصلی خود می داند ، وارد این روند خواهد كرد.
وزیر امور خارجه عربستان: “در درجه اول آنچه انتظار داریم این است که با ما کاملاً مشوره شود ، و ما و دیگر دوستان منطقه ای ما در مورد آنچه در مقابل مذاکرات با ایران ادامه دارد مشورت کامل بگیریم.” شاهزاده فیصل بن فرحان به خبرگزاری فرانسه گفت.
وی در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در منامه بحرین گفت: “تنها راه دستیابی به توافق پایدار از طریق چنین مشورتی است.”
“من فکر می کنم ما در نتیجه اثرات بعدی برجام دیده ایم که عدم درگیر شدن کشورهای منطقه منجر به ایجاد بی اعتمادی و بی توجهی به موضوعات مورد نگرانی واقعی و تأثیر واقعی بر امنیت منطقه می شود.”
پرنس فیصل در پاسخ به این س whetherال که آیا دولت بایدن قبلاً در مورد شکل معامله احیا شده ایران در ارتباط بوده است یا خیر ، گفت که هنوز هیچ تماسی وجود ندارد ، اما “ما آماده همکاری با دولت بایدن پس از روی کار آمدن آنها هستیم”.
وی گفت: “ما اطمینان داریم که هم دولت ورودی بایدن ، بلکه سایر شرکای ما ، از جمله اروپایی ها ، کاملاً بر لزوم درگیر شدن همه طرف های منطقه در یک قطعنامه امضا کرده اند.”
آلمان در روزهای اخیر گفت که باید توافق هسته ای جدید و گسترده تری برای مهار برنامه موشکی بالستیک تهران منعقد شود ، و هشدار داد که توافق 2015 دیگر کافی نیست.
وزیر امور خارجه آلمان ، هایکو مااس ، که کشورش در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را دارد ، از “توافق هسته ای به علاوه” صحبت کرد ، به زبانی که توسط وزیر عربستان سعودی نیز مستقر شده است.
پرنس فیصل گفت: “من در مورد JCPOA احیا شده نمی دانم ، اگرچه ممکن است به یک JCPOA plus plus نگاه کنید ، چیزی فراتر از JCPOA.”
“زیرا احیای JCPOA همانطور که اکنون وجود دارد ، فقط ما را به نقطه ای که در آن بودیم می رساند ، این توافق نامه ای ناچیز است که به تمام موضوعات مربوط به فعالیتهای هسته ای ایران و سایر فعالیتهای اصلی نمی پردازد.”
عربستان سعودی از ابتدای سال گذشته دهها حمله موشکی بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار گرفته است ، از جمله حمله ویرانگر به تأسیسات آرامکو در شرق این کشور که به طور موقت نیمی از تولید نفت خام پادشاهی را ناکام گذاشت.
این اعتصاب توسط شورشیان حوتی مورد حمایت تهران در یمن ادعا شد ، جایی که عربستان سعودی برای حمایت از دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی درگیر درگیری 5 ساله است ، اما ایالات متحده گفت این موشک های کروز از ایران است.
پرنس فیصل گفت که JCPOA در بازه زمانی 10 تا 15 ساله خود بسیار کوتاه است و جدا از مسئله برنامه موشکی و پشتیبانی از گروههای نیابتی در سراسر منطقه ، اقدامات کافی برای مقابله با خطر گسترش سلاح های هسته ای را انجام نداد.
وی گفت: “همانطور که اکنون شاهد توانایی ایران در افزایش سریع ظرفیت برای افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده خود هستیم ، چنین مدت زمانی کافی برای مهار توانایی های هسته ای ایران کافی نبود.”
در حالی که عربستان سعودی به دنبال ایجاد ارتباط با دولت جدید آمریكا است ، شاهزاده فیصل گفت كه اطمینان دارد كه تعهد بایدن برای تبدیل پادشاهی به “پاریا” در مورد نقض حقوق بشر ، فقط بحث انتخاباتی بود.
وی گفت: “من فکر می کنم انتخابات ریاست جمهوری انواع نظرات را به شما ارائه می دهد و من آنها را در همین زمینه ترک می کنم.”
وزیر همچنین اظهار داشت که پادشاهی روابط خود را با ترامپ حفظ خواهد کرد – پس از چهار سال روابط بسیار گرم ، به ویژه بین ولیعهد محمد بن سلمان و داماد ترامپ ، جارد کوشنر.
وی گفت: “پادشاهی همیشه دوستان خود را به یاد می آورد.” “و مطمئناً ما همچنان روابط دوستانه ای با رئیس جمهور ترامپ خواهیم داشت.”