حمله بمب به یادبود جنگ جهانی اول در گورستان سعودی

جده: یک انفجار بمب در مراسم بزرگداشت جنگ جهانی اول رخ داد دیپلمات های غربی مقامات گفتند که چهارشنبه در شهر جده عربستان سعودی حداقل دو نفر در دومین حمله به نمایندگی های دیپلماتیک در هفته های گذشته زخمی شدند.
حمله به یک گورستان غیرمسلمان کمتر از یک ماه پس از زخمی شدن یک نگهبان در کنسولگری فرانسه در جده توسط شهروند سعودی با چاقو ، در میان خشم ملت های مسلمان از کارتون های طنز آمیز حضرت محمد (ص) صورت گرفت.
دیپلمات های فرانسه ، یونان ، ایتالیا ، انگلیس و ایالات متحده در این مراسم حضور داشتند آتش بس طبق بیانیه مشترک سفارتخانه های آنها که “حمله ناجوانمردانه” را محکوم می کند ، مراسم بزرگداشت روز در شهر بندر دریای سرخ است.
“مراسم سالانه گرامیداشت پایان جنگ جهانی اول در گورستان غیر مسلمانان در جده ، با حضور چندین کنسولگری ، از جمله در فرانسه ، هدف حمله امروز صبح IED (بمب دست ساز) بود که منجر به زخمی شدن چندین نفر شد ، “وزارت خارجه فرانسه گفت.
یک منبع دیپلماتیک یونانی به خبرگزاری فرانسه گفت که یک پلیس یونانی ساکن پادشاهی در میان زخمی ها است.
اعتقاد بر این بود که یک شهروند انگلیس نیز زخمی شده است.
تلویزیون دولتی اخباریا با استناد به فرماندار منطقه مکه ، جایی که جده در آن واقع شده است ، یک پلیس سعودی آسیب جزئی دید.
اخباریا گفت: “سرویس های امنیتی (سعودی) تحقیق در مورد یک حادثه پرخاشگری را هنگام تجمع تعدادی از کنسول ها در جده آغاز خواهند کرد.”
به گفته شاهد عینی نادیا چایایا ، هنگامی که کنسول فرانسه در حال سخنرانی در این مراسم بود ، بمب باعث وحشت شد.
چایا به تلویزیون BFMTV فرانسه گفت: “در پایان سخنرانی ما انفجاری را شنیدیم. ما ابتدا آن را كاملاً درک نمی كردیم ، اما بعد فهمیدیم كه هدف ما هستیم.”
“ما وحشت می کردیم و می ترسیدیم که انفجار دوم رخ دهد. ما از قبرستان خارج شدیم و به خیابان بیرون رفتیم و همه راه های جداگانه خود را دنبال کردند.”
به گفته یک عکاس خبرگزاری فرانسه در محل ، جاده های منتهی به گورستان در مرکز جده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی عربستان مسدود شده است.
سفارتخانه های کشورهای درگیر در این بزرگداشت ضمن محکوم کردن حمله “شرم آور” ، “اولین پاسخ دهندگان شجاع سعودی را که به کسانی که در صحنه بودند کمک کردند” ستودند.
اتحادیه اروپا هیئت نمایندگی در پادشاهی همچنین ضمن تشکر از مقامات محلی سعودی برای انجام “تحقیقات سریع و دقیق” در مورد حمله ، از خدمات اورژانس سعودی تشکر کرد.
جیمز Cleverly ، وزیر انگلیس در خاورمیانه و شمال آفریقا ، در توییتر خود گفت: “من کاملاً اطمینان دارم که مقامات سعودی این حمله را بررسی کرده و مسئولین این عمل ناجوانمردانه را تحت پیگرد قانونی قرار خواهند داد.”
سفارت فرانسه در ریاض از زمان حمله به کنسولگری جده در 29 اکتبر ، در همان روزی که یک مرد چاقوکار سه نفر را در کلیسایی در نیس در جنوب فرانسه کشته بود ، از اتباع خود در عربستان سعودی خواسته است تا “هوشیاری شدید” را اعمال کنند.
چندین کشور در صد و دومین سالگرد آتش بس با امضای آلمان و کشورهای متفقین برای پایان دادن به جنگ را جشن می گیرند.
ماکرون با شور و نشاط از حق انتشار کاریکاتورهایی که به نظر برخی اهانت آور است ، دفاع کرد ، از جمله کاریکاتورهای حضرت محمد (ص) چاپ شده توسط مجله طنز فرانسه چارلی ابدو.
کاریکاتورهای شارلی ابدو توسط معلم تاریخ فرانسوی ساموئل پاتی به دانش آموزان در کلاس آزادی بیان نشان داده شد که منجر به گردن زدن وی در خارج از پاریس در 16 اکتبر در پی یک کارزار آنلاین توسط والدین عصبانی از انتخاب مواد درسی شد.
این موضع گیری ماکرون خشم بسیاری از مسلمانان را برانگیخت ، اعتراضاتی را در چندین کشور که در آن پرتره های رئیس جمهور فرانسه سوخته بودند ، به وجود آورد و کارزار تحریم محصولات فرانسوی را در پیش گرفت.
عربستان سعودی سنگین وزن – محل مقدس ترین اماکن اسلامی – با انتقاد از این کاریکاتورها گفت این “هرگونه تلاش برای پیوند اسلام و تروریسم” را رد می کند اما در محکومیت رهبری فرانسه متوقف می شود.
ریاض همچنین “به شدت” حمله ماه گذشته در نیس را محکوم کرد.
روز سه شنبه ، ماکرون میزبان اجلاس سران اروپایی برای طرح یک رویکرد مشترک در مبارزه با رادیکالیسم اسلامی پس از کشته شدن چهار نفر در یک تیراندازی در قلب وین در هفته گذشته بود.