بررسی تاثیر بالش فرم دهی سر بر روی سلامت کودک + عکس

 

در ماه های اولیه تولد نوزاد در کنار عوامل مهم و حیاتی دیگر می بایست به نحوه رشد و شکل گیری اندام های نوزاد نیز توجه ویژه ای نمود. یکی از این اندام ها که در صورت مراقبت نکردن می تواند باعث شکل گیری نامناسب شود، سر کودک است. از آنجایی که خواب در رشد و نمو کودکان تازه متولد شده بسیار مهم است و بعضا این نوزادان تا 20 ساعت در طول شبانه روز را در حالت خواب هستند، شکل قرار گیری سر آن ها بر روی بالش می تواند باعث شکل گیری جمجمه کودک گردد.

این نرمی و انعطاف پذیری جمجمه کودک به دلیل رشد بسیار سریع اندام های نوزاد علی الخصوص مغز اوست. جمجمه نوزاد می تواند به راحتی شکل بگیرد پس این نکته بسیار مهم است که کودک را به شکلی خاص بر روی سطحی صاف به مدت طولانی قرار ندهیم. چرا که این کار باعث صاف شدن سر کودک و اصطلاحا ایجاد سندروم سر تخت خواهد شد.

بنابراین تاثیر استفاده از بالش بارداری برای سلامت کودک، نباید بر والدین پوشیده باشد! آن ها باید این موضوع را به خوبی مدیریت کنند.

سندروم سر تخت و گذشتگان

در گذشته مادران ما تنها به توصیه هایی که از جانب مادران خود و گذشتگان خود به صورت سینه به سینه به آن ها رسیده بود اکتفا کرده بودند. یکی از روش هایی که در گذشته مادران ما جهت حفظ شکل سر کودک و جلوگیری از دفرمه شدن آن استفاده می کردند روش جا به جا کردن کودک بوده است. به این صورت که در طول خواب و استراحت کودک به صورت مداوم و هر چند ساعت یک بار نسبت به جا به جا کردن شکل خواب کودک اقدام می کردند.

این روش اما نیاز به توجه مداوم به شکل خواب کودک داشت و باعث درگیری بیش از حد والدین با این موضوع بود و از دقت کافی نیز برخوردار نبود. زیرا هر لحظه ممکن بود کودک به حالت خواب قبلی خود باز گردد. با گذشت سال ها و نیاز به استفاده از تجهیزاتی جهت جلوگیری از این مشکل، بالش های فرم دهی سر کودک وارد بازار شد که در ادامه توضیحات بیشتری را در رابطه با آن ارائه می کنیم.

بالش فرم دهی سر نوزاد

یکی از مشکلاتی که برای نوزادان اتفاق می افتد تخت شدن پشت سر نوزاد به دلیل نرم بودم استخوان جمجمه می باشد . این مشکل امروزه با استفاده از بالش فرم سر نوزاد قابل حل می باشد در ادامه شما را با دلایل ایجاد این مشکل و راه های رفع این مشکل و همچنین مزیت های استفاده از بالشت های فرم دهی سر نوزاد آشنا خواهیم کرد.

یکی از مشکلاتی که در بعضی مواقع برای نوزادن رخ میدهد صاف شدن یا به اصطلاخ پخی پشت سر نوزاد می باشد . این مشکل معمولا به دلیل شرایط نامناسب جای خواب  نوزاد و نرمی استخوان جمجمه در نوزادان میباشد که البته مسئله ای طبیعی است.

البته این صافی در نوزادان گاهی از بدو تولید وجود دارد اما مهم ترین نکته رفع این مشکل است که به راحتی امکان پذیر است. در این بخش رفع این مشکل با استفاده از بالش های فرم دهی سر نوزاد را برای شما تشریح خواهیم کرد.

این بالش ها شبیه به بالش های عادی نوزادان است و تنها تفاوتی که دارد ایجاد سوراخی در مرکز آن است. این سوراخ محل قرار گیری سر نوزاد است و سر نوزاد تا نیمه در آن قرار می گیرد. همین امر باعث عدم قرار گیری سر نوزاد بر روی سطح صاف و ایجاد سندروم سر تخت می گردد.

 

در خرید این محصولات می بایست به اندازه آن دقت کنید و دقیقا از سایزی تهیه کنید که مناسب سن کودک شما باشد. در صورت خرید این بالش در سایز هایی غیر از سایز کودک یا نوزاد خود، این بالش ها کارایی لازم را نخواهند داشت و حتی ممکن است به دلیل ضعیف و حساس بودن بدن کودک، باعث درست قرار نگرفتن سر کودک و ایجاد مشکل در ستون فقرات و گردن کودک گردد.