با کشته شدن 53 کشته در زلزله در ترکیه ، پیرمرد 70 ساله زنده زنده کشیده شد

ایزمیر: نیروهای امدادی یک مرد 70 ساله را از یک ساختمان فروریخته در غرب ترکیه روز یکشنبه دفع کردند ، حدود 34 ساعت پس از وقوع یک زمین لرزه شدید در دریای اژه به ترکیه و یونان که منجر به کشته شدن حداقل 53 نفر و زخمی شدن بیش از 900 نفر شد.
این آخرین سری از نجات های قابل توجه پس از زلزله بعد از ظهر جمعه بود که مرکز آن در دریای اژه در شمال شرقی جزیره ساموس یونان بود. تیم های جستجو و نجات روز یکشنبه در شهر ازمیر ترکیه در 9 ساختمان در حال کار بودند.
در حالی که نیروهای امدادی اجساد بیشتری را از ساختمانهای سرنگون شده بیرون کشیدند ، فوات اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه تعداد کشته شدگان در ازمیر ، سومین شهر بزرگ کشور را به 51 نفر رساند. دو نوجوان روز جمعه در ساموس کشته شدند و حداقل 19 نفر دیگر زخمی شدند.
در مورد بزرگی زمین لرزه بحث و گفتگو شد. سازمان زمین شناسی ایالات متحده آن را 7.0 ارزیابی کرد ، در حالی که موسسه Kandilli استانبول آن را 6.9 و ریاست مدیریت بحران و اضطراری ترکیه (AFAD) اعلام کردند که 6.6 اندازه دارد.
این زمین لرزه باعث ایجاد یک سونامی کوچک در منطقه سفری هیزار ازمیر شد و یک زن مسن را غرق کرد و در ساموس نیز غرق شد. این لرزه ها در سراسر غرب ترکیه از جمله در استانبول و همچنین در آتن پایتخت یونان احساس شده اند. صدها پس لرزه در پی داشت.
آژانس فاجعه ترکیه اعلام کرد که نزدیک به 900 نفر فقط در ترکیه زخمی شده اند.
احمد سیتیم 70 ساله اندکی پس از نیمه شب یکشنبه از زیر آوار بیرون کشیده شد و در بیمارستان بستری شد. وزیر بهداشت Fahrettin Koca در توئیتی نوشت که وی گفت: “من هرگز امیدم را از دست ندادم.”
ترکیه ترکیبی از ساختمانهای قدیمی و ساخت و سازهای ارزان قیمت ارزان را تنظیم می کند ، که می تواند در هنگام وقوع زلزله منجر به آسیب جدی و مرگ شود. معاون رئیس جمهور گفت که 26 ساختمان آسیب دیده بسیار تخریب خواهد شد.
اکتای با تکرار یک شعار مشترک گفت: “این زلزله نیست که باعث کشته شدن ساختمانها می شود.”
AFAD گفت بیش از 5700 پرسنل برای کارهای نجات و صدها نفر دیگر برای توزیع غذا ، کمک اضطراری و کنترل خسارت ساختمان فعال شده اند.
معلوم نبود چند نفر دیگر زیر آوار مانده اند. رسانه های ترکیه گزارش دادند که سه نفر دیگر روز یکشنبه از یک آپارتمان فروریخته بیرون کشیده شدند اما شرایط آنها مشخص نبود.
سگها ، گربه ها و خرگوش ها نیز از آوار نجات داده شده اند.
ترکیه از طریق خطوط گسل عبور داده شده و مستعد زمین لرزه است. در سال 1999 ، دو زمین لرزه شدید حدود 18000 نفر را در شمال غربی ترکیه کشته است. در یونان نیز زمین لرزه مکرر است.
در یک نمایش نادر اتحاد در میان ماه ها روابط دو جانبه متشنج ، مقامات دولت یونان و ترکیه پیام های متقابل همبستگی درباره تلفات زلزله را صادر کردند.
این زمین لرزه در حالی رخ داد که ترکیه قبلاً با رکود اقتصادی و بیماری همه گیر ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کرد. تاکنون بیش از 10 هزار نفر مبتلا به ویروس در ترکیه جان خود را از دست داده اند و برخی از کارشناسان دولت را متهم کرده اند که تأثیر واقعی ویروس را با نحوه شمارش موارد پنهان می کند.