اورشلیم: هزاران نفر در اورشلیم برای مراسم “آتش مقدس” عید پاک ارتدکس

اورشلیم: هزاران نفر در اورشلیم برای مراسم “آتش مقدس” عید پاک ارتدکس

اورشلیم: هزاران مسیحی روز شنبه برای برگزاری مراسم سنتی آتش مقدس در اورشلیم ازدحام کردند. عید پاک ارتدکسبا وجود سرکوب امنیتی در شهر مقدس.
کلیسای باستانی مقبره مقدس، جایی که آیین هزار ساله در آن برگزار می شود، بر روی مکانی ساخته شده است که سنت مسیحی می گوید عیسی مسیح مصلوب، دفن و زنده شد.
این مراسم، هنگامی که شعله ای که به اعتقاد مؤمنان هر سال به طور معجزه آسایی جرقه می زند از مقبره بیرون می آید، مهمترین رویداد در تقویم ارتدکس را نشان می دهد.
زائرانی که شمع‌ها را در دست گرفته بودند تا بتوانند شعله‌های آن را از یکی به دیگری منتقل کنند، امسال با تعداد کمتری در کلیسا حاضر شدند.
این کلیسا در شرق اورشلیم ضمیمه شده توسط اسرائیل است و پلیس اسرائیل برای دومین سال متوالی به رهبران کلیسا گفته بود که دسترسی به آن به میزان قابل توجهی محدود خواهد شد.
در گذشته حدود 10000 عبادت کننده کلیسا را ​​پر می کردند و تعداد بیشتری در بیرون ازدحام می کردند، قبل از اینکه شعله آتش به سوی جوامع ارتدکس در سطح بین المللی پرتاب شود.
مراسم امسال نیز پس از حملات و درگیری های مرگبار در اسرائیل، قدس شرقی و کرانه باختری اشغالی و تیراندازی برون مرزی چند روز پیش بین نیروهای اسرائیلی و شبه نظامیان در نوار غزه، لبنان و سوریه برگزار شد.
روز چهارشنبه، پلیس اسرائیل گفت که حضور در داخل کلیسا به عنوان یک اقدام ایمنی به 1800 نفر از جمله 200 افسر پلیس محدود می شود.
روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه گفتند که هزاران مؤمن فلسطینی و زائران خارجی نیز روز شنبه در میدان بیرون کلیسا، خیابان‌های مجاور و خارج از دیوارهای شهر قدیمی تجمع کردند.
تئوفیلوس سوم، پدرسالار ارتدوکس یونانی اورشلیم، کمی قبل از ساعت 15:00 (1200 GMT) از Edicule ساخته شده بر روی مقبره فرضی عیسی بیرون آمد و دو دسته شمع روشن را حمل کرد.
با عبور شعله بین مومنان، فریادهای شادی، هلهله و آواز بلند شد.
– “احساس می کنم در بهشت ​​هستم” – “مثل اینکه مرده ام و دوباره زنده شده ام… احساس می کنم در بهشت ​​هستم.” لورا، یک گردشگر 47 ساله رومانیایی.
ژرژ، یک بازنشسته فلسطینی که در شهر قدیمی زندگی می کند، گفت که متأسف است که «بسیاری از مسیحیان از کرانه باختری نمی توانند بیایند» به دلیل فقدان مجوزهای صادر شده توسط اسرائیل.
پلیس می‌گوید این محدودیت‌ها برای اطمینان از ایمنی پس از ازدحام جمعیتی که در طول سفر زیارتی یهودیان به اسرائیل در سال 2021 برجای گذاشت، انجام شده است.
اما بسیاری از مسیحیان فلسطینی می گویند که آنها دلیلی بر تبعیض علیه آنها هستند.
احمد تیبی، نماینده عرب اسرائیلی در پارلمان روز شنبه گفت: همه فلسطینیان در شرق بیت المقدس اعم از مسلمانان و مسیحیان از اشغالگری رنج می برند. ما باید برای پایان دادن به این محدودیت ها، تخلفات و خشونت پلیس تلاش بیشتری انجام دهیم.
دین السدون، سخنگوی پلیس گفت که این رویداد “بسیار ویژه بود، از جمله برای ما پلیس”.
او افزود: “البته ما می خواهیم افراد زیادی بتوانند بیایند. اما اولویت اول ما زندگی انسان است.”
السدون در مورد محدودیت ها گفت: “ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که مردم می توانند بیایند و با خیال راحت جشن بگیرند.”
– روزه گرفتن 55 روز – معلم فلسطینی تامار عشریه، 45 ساله، گفت که او فقط می تواند به 100 متری (یاردی) سایت برسد.
او گفت: “من یک محلی اینجا هستم، بنابراین باید داخل این کلیسا باشم و دعا کنم. 55 روز است که روزه گرفته ام. زمان عید پاک است، بنابراین باید جشن بگیریم.”
عابد، یک تاجر فلسطینی در شهر قدیمی، اسرائیل را متهم کرد که “همه چیز را برای این مراسم بسته است”.
اما ماریا، 25 ساله، گفت که در این منطقه زندگی می کند و به این اقدامات عادت کرده است.
او به خبرگزاری فرانسه گفت: “این یک مسئله امنیتی است. به این ترتیب بسیار ایمن تر است.”
سال گذشته درگیری هایی بین نمازگزاران و پلیس که در سرتاسر محله مسیحی شهر موانع ایجاد کرده بودند، روی داد.
مسیحیان 18 درصد از جمعیت سرزمین مقدس – اسرائیل امروزی، سرزمین‌های فلسطینی اشغالی و اردن – را تشکیل می‌دادند، زمانی که کشور اسرائیل در سال 1948 ایجاد شد، طبق گفته‌های پاتریارسالاری لاتین، اما اکنون آنها کمتر از دو درصد هستند که اکثراً ارتدوکس هستند.