اسرائیل: اسرائیل روز یادبود را با اختلافات و خشونت ها جشن می گیرد

اسرائیل: اسرائیل روز یادبود را با اختلافات و خشونت ها جشن می گیرد

اورشلیم: اسرائیل روز یادبود خود را برای آن جشن گرفت سربازان سقوط کرده و قربانیان حملات شبه نظامیان در روز سه شنبه در پس زمینه برخی از عمیق ترین اختلافات سیاسی در تاریخ آن و افزایش تنش با فلسطینی ها.
روز یادبود یکی از مهم‌ترین لحظات در تقویم ملی اسرائیل است که به افتخار 24213 کشته جنگ و 4255 قربانی حمله انجام می‌شود. با به صدا درآمدن آژیر دو دقیقه ای در اواخر صبح، مردم متوقف شدند. رانندگان و عابران پیاده در خیابان توقف کردند، خودروهای خود را متوقف کردند و با سرهای خمیده ایستادند.
خانواده‌های داغدار از قبرستان‌ها بازدید می‌کردند و در مراسم شرکت می‌کردند در حالی که برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی به موسیقی غم‌انگیز و مستندهایی درباره سربازان کشته شده تغییر می‌کرد.
امسال، روز یادبود آلوده به اختلافات عمیقی است که کشور را بر سر طرح بحث برانگیز دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، برای بازنگری در قوه قضائیه، آزار می دهد. آیزاک هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل، اواخر روز دوشنبه در مراسم رسمی به مناسبت این مراسم گفت: “شهروندان اسرائیل، آژیر امسال، صدای امضای شدید اسرائیل، زنگ خطری برای همه ماست. هزینه درگیری های داخلی سنگین است.” شروع روز بزرگداشت
هرتزوگ که میانجی‌گری مذاکرات بین دولت و مخالفان برای یافتن مصالحه در مورد تغییرات قانونی است، گفت که برای حفظ اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک تلاش می‌کند.
مراسم بزرگداشت این مناسبت معمولاً لحظه ای از وحدت ملی است. در غروب آفتاب، عزاداری به شور و نشاط تبدیل می شود روز استقلال. امسال که اسرائیل 75 ساله می شود، جشن های زیادی دارد.
اما همه اینها تحت الشعاع یک شکاف تلخ بر سر طرح بازنگری قانونی است. خلبانان جنگنده تهدید کرده اند که گزارش خود را برای انجام وظیفه متوقف خواهند کرد. رهبران کشور آشکارا درباره جنگ داخلی هشدار داده‌اند و خانواده‌های سربازان کشته شده از سیاستمداران خواسته‌اند از مراسم خودداری کنند. بسیاری از اسرائیلی ها تعجب می کنند که آیا شکاف عمیق می تواند بهبود یابد.
نتانیاهو پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده که منجر به تعطیلی بزرگراه‌ها، جرقه اعتصاب عمومی کوتاه مدت و ترساندن سرمایه‌گذاران شد، تلاش خود را برای تعمیرات اساسی متوقف کرد. این طرح به دولت نتانیاهو، راست‌گراترین دولت در تاریخ اسرائیل، قدرت می‌دهد تا تصمیمات دادگاه را لغو کند و قضات را منصوب کند.
روز یادبود امسال نیز در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل و فلسطینیان در کرانه باختری درگیر برخی از مرگبارترین خشونت‌ها در این منطقه در سال‌های اخیر هستند.
درست قبل از ناله آژیرها، ارتش اسرائیل گفت که تیراندازی روز سه شنبه در کرانه باختری یک اسرائیلی را زخمی کرد.
درست یک روز قبل، نیروهای اسرائیلی در حمله ای به کرانه باختری یک مرد فلسطینی را کشتند و چند نفر زخمی شدند که یک فلسطینی با خودروی خود به عابران پیاده در نزدیکی بازار شلوغ اورشلیم کوبید.
اسرائیل از زمان تأسیس خود در سال 1948 تاکنون بیش از 12 جنگ با کشورهای عربی همسایه انجام داده است، با دو قیام فلسطینی مبارزه کرده و حملات مرگبار شبه نظامیان را متحمل شده است.
در غروب آفتاب روز سه شنبه، کشور از یادبود به جشن تغییر می کند و هفتاد و پنجمین روز استقلال خود را آغاز می کند.