اردوغان می گوید قرارداد غلات دریای سیاه به مدت دو ماه تمدید شد

اردوغان می گوید قرارداد غلات دریای سیاه به مدت دو ماه تمدید شد

استانبول: دریای سیاه اوکراین قرارداد غلات دو ماه دیگر تمدید شد رئیس جمهور ترکیه طیب اردوغان روز چهارشنبه، یک روز قبل از اینکه روسیه بتواند از این پیمان بر سر موانع صادرات غلات و کود خارج شود، گفت.
اظهارات اردوغان که در سخنرانی برای مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه بیان شد، پس از آن بیان شد که آخرین کشتی از بندر اوکراینی تحت این قرارداد خارج شد که امکان صادرات ایمن غلات اوکراینی را از طریق دریای سیاه فراهم می‌کند و قرار بود روز پنجشنبه منقضی شود.
وی در سخنرانی تلویزیونی خود با تشکر از روسیه و روسیه گفت: قرارداد کریدور غلات دریای سیاه با تلاش ترکیه دو ماه دیگر تمدید شد. رهبران اوکراین و سازمان ملل متحد دبیرکل آنتونیو گوترش برای کمک آنها.
سازمان ملل و ترکیه در ماه ژوئیه سال گذشته به مدت 120 روز در قرارداد دریای سیاه میانجیگری کردند تا به مقابله با بحران جهانی غذا کمک کنند که با حمله مسکو به اوکراین، یکی از صادرکنندگان پیشرو غلات در جهان، تشدید شده است.
مسکو موافقت کرد که پیمان دریای سیاه را برای 120 روز دیگر در نوامبر تمدید کند، اما سپس در ماه مارس با تمدید 60 روزه – تا 18 مه – موافقت کرد، مگر اینکه فهرستی از خواسته‌های مربوط به صادرات محصولات کشاورزی خود برآورده شود.
برای متقاعد کردن روسیه در ماه جولای برای اجازه صادرات غلات دریای سیاه، سازمان ملل متحد در همان زمان موافقت کرد که به مدت سه سال به مسکو در زمینه محموله های کشاورزی خود کمک کند.