یمن: صلیب سرخ: شورشیان یمن و ائتلاف سعودی مبادله زندانیان را آغاز کردند

سنا: تبادل بیش از 800 اسیر مرتبط با جنگ طولانی مدت یمن از جمعه آغاز شد، کمیته بین المللی برای صلیب سرخ گفت. توافق با میانجیگری سازمان ملل که ماه هاست در دست ساخت است، در بحبوحه تلاش های دیپلماتیک هماهنگ برای مذاکره برای پایان دادن به مناقشه صورت می گیرد.
از زمانی که هر دو طرف بیش از 1000 زندانی را در اکتبر 2020 آزاد کردند، مهم ترین تبادل اسرا در یمن است. گمان می رود هزاران نفر از زمان شروع جنگ توسط همه طرف ها به عنوان اسیر جنگی در یمن نگهداری شوند.
ماجد فدائل، معاون وزیر حقوق بشر در دولت بین المللی به رسمیت شناخته شده یمن، گفت که در این مبادله سه روزه، پروازها بین عربستان سعودی و صنعا، پایتخت یمن، که مدت ها توسط شورشیان حوثی مورد حمایت ایران نگهداری می شد، منتقل می شود.
او گفت که سایر پروازها زندانیان را بین صنعا و سایر شهرهای یمن که تحت کنترل دولت شناخته شده بین المللی هستند، خواهد آورد. صلیب سرخ اعلام کرد که روز جمعه دو دور پرواز همزمان بین عدن و صنعا برای انتقال زندانیان انجام خواهد شد.
درگیری‌های یمن در سال 2014 زمانی که حوثی‌ها صنعا و بخش زیادی از شمال این کشور را تصرف کردند، آغاز شد. دولت شناخته شده بین المللی یمن به جنوب گریخت و سپس به عربستان تبعید شد.
تسلط حوثی ها باعث شد ائتلاف تحت رهبری عربستان ماه ها بعد مداخله کند. این درگیری در سال‌های اخیر به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین عربستان سعودی و ایران تبدیل شده است که ایالات متحده مدت‌ها در حاشیه آن درگیر بوده و به پادشاهی کمک اطلاعاتی می‌کند. با این حال، انتقادهای بین المللی در مورد حملات هوایی عربستان سعودی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد، باعث شد که ایالات متحده از حمایت خود عقب نشینی کند.
این جنگ بیش از 150000 نفر از جمله جنگجویان و غیرنظامیان را کشته و یکی از بدترین بلایای انسانی جهان را ایجاد کرده است.
مبادله زندانیان قرار بود در اوایل هفته آغاز شود، اما به دلایل ظاهری لجستیکی به تعویق افتاد.
فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه ای صلیب سرخ برای خاورمیانه و نزدیک، گفت: «با این حسن نیت، صدها خانواده از هم پاشیده شده به دلیل درگیری در ماه مبارک رمضان، بارقه امیدی در میان رنج های بزرگ، دوباره گرد هم می آیند. در یک بیانیه. آرزوی عمیق ما این است که این آزادی‌ها برای یک راه‌حل سیاسی گسترده‌تر حرکت کند و منجر به بازگشت زندانیان بیشتر نزد عزیزانشان شود.»
این قرارداد به طور آزمایشی از حوثی‌ها می‌خواهد که بیش از 180 زندانی از جمله سربازان سعودی و سودانی که با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی می‌جنگند و چهار روزنامه‌نگار یمنی را آزاد کنند. این روزنامه‌نگاران در سال‌های اخیر بازداشت و توسط دادگاه تحت کنترل حوثی‌ها در محاکمه‌ای که عفو بین‌الملل آن را «به‌شدت ناعادلانه» توصیف کرد، به اعدام محکوم شدند.
این توافق همچنین شاهد آزادی مقامات ارشد نظامی است که از زمان آغاز جنگ در دست حوثی‌ها قرار دارند. از جمله سرلشکر محمود السبیحی که در زمان شروع جنگ وزیر دفاع بود. ناصر منصور هادیبرادر عابد ربه منصور هادی، رئیس جمهور سابق یمن؛ و نزدیکان رئیس جمهور فقید علی عبدالله صالح.
شورشیان گفتند که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و دولت یمن در ازای آن قرار است بیش از 700 زندانی حوثی را آزاد کنند.
عربستان سعودی پیش از این 13 زندانی حوثی را که در 9 آوریل پیش از سفر محمد بن سعید الجابر سفیر عربستان در یمن به پایتخت یمن به صنعا بازگشتند، آزاد کرده است. صلیب سرخ می‌گوید که با احتساب این بازداشت‌شدگان، در مجموع 869 زندانی آزاد خواهند شد.
سفر الجابر به صنعا بخشی از مذاکرات میان عربستان سعودی و حوثی‌ها با میانجیگری عمان بود که هدف آن احیای آتش‌بس سراسری بود که در اکتبر منقضی شد و مذاکرات صلح بین یمن برای پایان دادن به درگیری‌ها از سر گرفته شد.
توافق ماه گذشته بین عربستان سعودی و ایران برای احیای روابط، مذاکرات بین پادشاهی و حوثی‌ها را تقویت کرده و امیدها را برای حل و فصل مناقشه یمن از طریق مذاکره تقویت کرده است.
با این حال، برخی از تحلیلگران نگران هستند که خروج عربستان سعودی منجر به بروز نسخه جدیدی از درگیری بین دولت های رقیب یمن شود. سپس جدایی طلبانی نیز وجود دارند که می خواهند کشور جداگانه ای از یمن جنوبی را که از سال 1967 تا 1990 وجود داشت، بازگردانند.
من چشم‌اندازی برای صلح موقت بین سعودی‌ها و حوثی‌ها اما تشدید خشونت‌ها در یمن می‌بینم. ندوه دوسرییک محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن.
او گفت که حوثی ها نشان نداده اند که حاضر به سازش برای رسیدن به صلح با دیگر گروه های یمنی هستند.
او گفت: “این ایدئولوژی آنهاست، آنها احساس می کنند حق دارند حکومت کنند.”
یمن همچنین خانه القاعده در شبه جزیره عربستان است که واشنگتن آن را شاخه خطرناک این گروه افراطی اسلامی می داند.